Halaman

Rabu, 7 Februari 2018

Status Hadis Bumi Dilipat Di Malam Hari




Teks Hadis

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w. bersabda,


عَلَيْكُمْ بِالدُّلْجَةِ فَإِنَّ الْأَرْضَ تُطْوَى بِاللَّيْلِ
“Hendaklah kalian melakukan perjalanan pada waktu malam kerana sesungguhnya bumi itu dilipatkan di malam hari.”


Sumber Hadis
1. Riwayat Abu Daud no. 2571

2. Riwayat Ahmad no. 15091

3. Riwayat al-Hakim no. 1630

4. Riwayat ibn Khuzaimah no. 2555

5. Riwayat al-Baihaqi no. 10342


Status Hadis
1. Hadis ini dinilai sahih lighairihi menurut Syaikh Syuaib al-Arnauth. Sanad hadis ini asalnya hasan namun dikuatkan dengan sanad daripada jalan periwayatan yang lain. (Sunan Abu Daud 4/217)

2. Berkata al-Hafiz al-Iraqi, “Sanad riwayat Abu Daud itu hasan.” (Takhrij Ahadith Ihya’ Ulumiddin 2/647)


Faedah Hadis
1. Al-Duljah bermaksud perjalanan di waktu malam. Cuma para ulama berbeza pendapat sama ada yang dimaksudkan dengan al-Duljah itu awal malam, akhir malam atau seluruh malam. Pandangan yang terpilih ialah seluruh malam sebagaimana yang disebutkan oleh al-Munawi. (Faidh al-Qadir 4/340)

2. Hadis ini menunjukkan galakan untuk bermusafir pada waktu malam terutama di kawasan padang pasir yang panas atau tempat panas yang lain. Tambahan pula, musafir pada waktu dahulu menggunakan haiwan tunggangan. Berkata ibn Abdil Bar, “Adapun maksud bumi itu dilipatkan pada waktu malam ialah -wallahua’lam- jika haiwan tunggangan berehat pada siang hari, maka ia boleh berjalan di waktu malam dengan lebih tenang berbanding berjalan di siang hari. Kerana itulah Rasulullah s.a.w. menggalakan melakukan perjalanan di malam hari.” (al-Istizkar 8/535)

3. Perjalanan pada waktu malam biasanya terasa lebih cepat dan tenang berbanding waktu siang. Berkata al-Munawi, “Satu per satu halangan berkurang dan jarak perjalanan juga lebih singkat berbanding perjalanan di siang hari yang tidak terasa ianya disingkatkan. Suruhan Nabi ini berbentuk irsyad sahaja (panduan/tip).” (al-Taisir bi Syarh al-Jami’ al-Saghir 2/140)

4. Musafir di waktu malam merupakan kebiasaan Rasulullah s.a.w. kerana kelebihan dan suasana yang lebih baik dan sejuk berbanding pada waktu siang yang panas. Ibn Hajar al-Asqalani berkata, “Melakukan perjalanan pada waktu malam lebih baik daripada waktu siang sebagaimana yang berlaku dalam perjalanan Israk dan Mikraj. Kerana itu juga kebanyakan ibadah baginda s.a.w lebih banyak dilakukan di malam hari. Begitu juga dengan musafir baginda s.a.w. lebih banyak di malam hari.” (Fath al-Bari 7/217)

5. Disisi mazhab Syafie, disunatkan musafir pada waktu akhir malam (2/3 malam yakni waktu sahur) dan makruh musafir di awal malam. Namun menurut Imam an-Nawawi, tidak makruh musafir pada awal malam. (al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab 4/393)




Selasa, 30 Januari 2018

Wajib Tamakninah Dalam Solat




Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., bahwa Nabi s.a.w. masuk ke dalam masjid. Ada seorang lelaki juga masuk ke dalam masjid lalu solat. Selepas itu, dia datang dan memberi salam kepada Nabi s.a.w. Baginda menjawab salamnya lalu berkata,



ارْجِعْ فَصَلِّ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ، فَصَلَّى، ثُمَّ جَاءَ، فَسَلَّمَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: ارْجِعْ فَصَلِّ، فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ ثَلاَثًا، فَقَالَ: وَالَّذِي بَعَثَكَ بِالحَقِّ، فَمَا أُحْسِنُ غَيْرَهُ، فَعَلِّمْنِي، قَالَ: إِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلاَةِ، فَكَبِّرْ، ثُمَّ اقْرَأْ مَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنَ القُرْآنِ، ثُمَّ ارْكَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ رَاكِعًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَعْتَدِلَ قَائِمًا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ جَالِسًا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا، ثُمَّ افْعَلْ ذَلِكَ فِي صَلاَتِكَ كُلِّهَا

“Pergilah, ulangi solatmu kerana kamu masih belum solat.” Lelaki itu kemudian mengulangi solatnya kemudian kembali bertemu dengan baginda dan memberi salam. Baginda kemudian berkata lagi, “Pergilah, ulangi solatmu kerana kamu masih belum solat.” Baginda memerintahkannya sehingga tiga kali lalu lelaki itu berkata, “Demi Zat yang mengutusmu dengan kebenaran, aku tidak mampu melakukan solat yang lebih baik daripada ini. Ajarlah aku.” Baginda bersabda, “Jika kamu solat, maka bertakbirlah lalu bacalah ayat yang mudah dari al-Quran. Kemudian rukuklah sehingga benar-benar rukuk, lalu bangunlah sehingga kamu berdiri tegak. Selepas itu, sujudlah sehingga kamu benar-benar sujud. Lakukanlah seperti ini dalam seluruh solatmu.” (Riwayat al-Bukhari)

……………

Wajib Tenang Ketika Solat

Biasanya kita mendengar perkara yang wajib dalam solat ialah bertakbir, membaca al-Fatihah, rukuk, sujud dan sebagainya. Namun antara perkara wajib yang sering diabaikan ialah tenang dalam solat!

Dalam istilah teknikalnya, tamakninah dalam solat. Tamakninah ertinya diam, berhenti atau bertenang sebentar ketika rukuk, iktidal, sujud, dan duduk antara dua sujud sehingga solat itu dikerjakan dengan tenang dan khusyuk. Perkara ini yang sering kita abaikan ketika solat bahkan ianya terjadi dalam kalangan sahabat nabi sebagaimana dalam hadis utama sebelumnya.

Menurut imam an-Nawawi dalam Syarh Sahih Muslim, hadis ini menjadi dalil bahawa wajibnya tamakninah dalam solat. Begitu juga ketika iktidal, iaitu bangun selepas rukuk, wajib untuk tamakninah. Ini merupakan pandangan mazhab Syafie, Maliki dan Hanbali. 

Kerana itu disunatkan membaca tasbih dalam rukuk dan sujud sebanyak tiga kali. Salah satu tujuannya agar dapat mencapai ketenangan dalam pergerakan. Namun, tempoh minima yang disebutkan ulama untuk tamakninah ialah sekurang-kurangnya bacaan sekali tasbih.



Mencuri Sambil Solat

Perbuatan yang sering kali dilakukan sebahagian orang namun mereka tidak sedar akan kesalahannya. Mereka menyangka sedang beribadah, namun dalam waktu yang sama mereka juga ‘mencuri’. Itulah perumpamaan orang yang solat tergesa-gesa sehingga meninggalkan tamakninah ketika solat.

Rasulullah s.a.w. bersabda: 

إِنَّ أَسْوَأَ النَّاسِ سَرِقَةً الَّذِي يَسْرِقُ صَلَاتَهُ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَكَيْفَ يَسْرِقُهَا قَالَ لَا يُتِمُّ رُكُوعَهَا وَلَا سُجُودَهَا
“Seteruk-teruk pencuri ialah pencuri dalam solat.” Para sahabat bertanya, wahai Rasulullah, bagaimanakah mencuri ketika solat? Baginda menjawab, “Dia tidak menyempurnakan rukuk dan sujudnya.” (Riwayat Ahmad)

Termasuk kesalahan besar yang diremehkan saat solat ialah meninggalkan tamakninah. Kerana itu, meninggalkan tamakninah menurut majoriti ulama, membatalkan solat. Sesungguhnya tidak ada makna sesebuah solat, tanpa tamakninah. Dengannyalah, solat jadi indah, khusyuk dicapai dan kelazatan solat dirasai.



Teknik Khusyuk Dalam Solat

Mencapai khusyuk bukan semudah yang disangka kerana ia merupakan amalan terawal yang hilang dan diangkat oleh Allah sebagaimana yang disebutkan oleh sahabat Nabi bernama Ubadah bin al-Samit yang diriwayatkan oleh imam al-Tirmizi. Hadis yang sama juga diriwatarkan dalam riwayat Ahmad, sahabat Nabi bernama Auf bin Malik berkata,


بَيْنَمَا نَحْنُ جُلُوسٌ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ فَنَظَرَ فِي السَّمَاءِ ثُمَّ قَالَ هَذَا أَوَانُ الْعِلْمِ أَنْ يُرْفَعَ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ الْأَنْصَارِ يُقَالُ لَهُ زِيَادُ بْنُ لَبِيدٍ أَيُرْفَعُ الْعِلْمُ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَفِينَا كِتَابُ اللَّهِ وَقَدْ عَلَّمْنَاهُ أَبْنَاءَنَا وَنِسَاءَنَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنْ كُنْتُ لَأَظُنُّكَ مِنْ أَفْقَهِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ ثُمَّ ذَكَرَ ضَلَالَةَ أَهْلِ الْكِتَابَيْنِ وَعِنْدَهُمَا مَا عِنْدَهُمَا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ

فَلَقِيَ جُبَيْرُ بْنُ نُفَيْرٍ شَدَّادَ بْنَ أَوْسٍ بِالْمُصَلَّى فَحَدَّثَهُ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ عَوْفِ بْنِ مَالِكٍ فَقَالَ صَدَقَ عَوْفٌ ثُمَّ قَالَ وَهَلْ تَدْرِي مَا رَفْعُ الْعِلْمِ قَالَ قُلْتُ لَا أَدْرِي قَالَ ذَهَابُ أَوْعِيَتِهِ قَالَ وَهَلْ تَدْرِي أَيُّ الْعِلْمِ أَوَّلُ أَنْ يُرْفَعَ قَالَ قُلْتُ لَا أَدْرِي قَالَ الْخُشُوعُ حَتَّى لَا تَكَادُ تَرَى خَاشِعًا


Ketika kami duduk-duduk di samping s.a.w. pada suatu hari, beliau memandang ke langit lalu bersabda: "Inilah saatnya ilmu diangkat." Lalu seseorang dari Ansar bernama Ziyad bin Labid bertanya: Adakah ilmu terangkat padahal ditengah-tengah kami ada kitab Allah (al-Quran), kami mengajarkannya kepada anak-anak dan isteri kami?" Rasulullah s.a.w. menjawab: "Dahulu aku menyangka engkau penduduk Madinah yang paling mengerti." Setelah itu beliau menyebutkan kesesatan ahli dua kitab padahal keduanya memiliki kitab Allah azza wajalla. Setelah itu Jubair bin Nufair menemui Syaddad bin Aus di tempat solat lalu menceritakan hadis dari ‘Auf bin Malik ini padanya, ia berkata: ‘Auf benar. Setelah itu ia bertanya: Tahukah kamu apakah diangkatnya ilmu itu? Syaddad menjawab: Aku tidak tahu. Jubair berkata: Hilangnya wadah-wadahnya. Jubair bertanya: Tahukah kamu ilmu apa yang pertama kali terangkat? Syaddad menjawab: Aku menjawab: Aku tidak tahu. Jubair menjawab: Khusyuk. Hingga hampir saja kau tidak akan melihat lagi orang yang khusyuk. (Riwayat Ahmad)


Walaupun tidak mudah, namun sekurang-kurangnya kita berusaha untuk mampu dekat dengan khusyuk. Terdapat pelbagai penafsiran tentang maksud khusyuk yang sebenar. Antara yang disebutkan ulama ialah:

1. Ali bin Abi Talib: Tidak menoleh ke kiri atau kanan.

2. Ibn Abbas: Merasa kerdil dan rendah diri.

3. Qatadah & Hasan al-Basri: Rasa takut kepada Allah.

4. Mujahid: Menundukkan pandangan dan merendahkan suara.

5. Sa‘id bin Jubair: Tidak mengetahui siapa di kanan dan kirinya serta tidak pula menoleh demi khusyuk kepada Allah.

6. Amru bin Dinar: Berdiam tetap dan baik keadaannya ketika solat.

7. Ibn Sirin: Tidak mengangkat pandangan mata daripada tempat sujud.


Jika selama ini kita sering solat ‘patuk ayam’, maka baikilah solat kita. Belajarlah untuk tenang ketika solat. Dengan mempraktikkan tamakninah serta definisi khusyuk yang disebutkan oleh ulama, rasa khusyuk sedikit sebanyak akan mulai hadir dalam solat kita. Apatah lagi jika kita dapat memahami maksud bacaan dalam solat, tentu khusyuk lebih bertambah. Semoga kita rasa seronok dengan solat.

Wallahua'lam.

Khamis, 25 Januari 2018

Status Hadis Mati Syahid Kerana Pendam Cinta







Teks Hadis



مَنْ عَشَقَ وَكَتَمَ وَعَفَّ فَمَاتَ فَهُوَ شَهِيدٌ
Sesiapa yang jatuh cinta lalu dia pendam dan menjauhkan diri darinya kemudian dia mati, maka dia mati syahid.



Sumber Hadis

1. Riwayat al-Khatib al-Baghdadi dari sanad Abdullah bin Abbas (Tarikh Baghdad 5/364 pada biografi Muhammad bin Daud bin Ali Abu Bakr al-Asbahani )

2. Riwayat Ibn Asakir dalam dari sanad Abdullah bin Abbas (Tarikh Dimashq 43/195 pada biografi Ali bin Muhammad bin Ali bin Muhammad bin Al-Husain)

3. Riwayat al-Ghazali (Ihya’ Ulumiddin 3/105)



Status Hadis:
Hadis ini tidak sahih. Sebahagian ulama menilainya dhaif jiddan (sangat lemah) manakala sebahagian yang lain menilainya maudhu’ (palsu).


1. Berkata al-Hafiz ibn Hajar al-Asqalani, “Para ulama hadis mengingkari riwayat hadis Suwaid (bin Said) ini. Begitulah yang dinyatakan oleh Ibn Adi dalam al-Kamil. Demikian juga al-Baihaqi dan ibn Tahir mengingkari kesahihan riwayat ini. Ibn Hibban berkata, sesiapa yang meriwayatkan riwayat seperti ini daripada Ali bin Mushir, maka riwayatnya ditinggalkan (tertolak).” (al-Talkhis al-Habir 2/283)


2. Berkata al-Hafiz ibn Jauzi al-Hanbali, “Hadis ini tidak sahih daripada Rasulullah s.a.w. Suwaid bin Said menjadi madar (paksi hadis) dalam dua jalan riwayat hadis ini.” (al-Ilal al-Mutanahiah 2/285)


3. Berkata al-Ijli; Aku sangat hairan dengan hadis ini (bagaimana suwaid boleh meriwayatkannya) kerana ianya tidak diriwayatkan oleh orang lain selain daripada jalan Suwaid bin Said sedangkan dia seorang thiqah (dipercayai).


Wallahua'lam.