Halaman

Isnin, 24 Februari 2014

Hadith Abdul Rahman bin Auf Masuk Syurga Merangkak



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته





Telah tersebar di laman maya sebuah kisah yang menceritakan sahabat yang mulia, Abdul Rahman bin Auf masuk ke dalam syurga dalam keadaan merangkak. Ini disebabkan oleh wujudnya beberapa riwayat hadith mahupun athar yang menceritakan perkara sedemikian. Mungkin juga kisah ini tersebar luas menerusi buku-buku, majalah, artikel blog, ceramah para agamawan dan sebagainya hingga ia menjadi pegangan sebahagian masyarakat negara ini. 

Adakah dakwaan ini benar? Adakah ia punya sumber asas dan sandarannya? Jika ada, adakah sandarannya itu benar, kuat dan sahih hingga ia boleh menjadi sumber rujukan dan pegangan? 

Benar kisah ini ada riwayat yang menyebutkannya dan ia bukanlah kisah dongeng yang baru direka-reka masyarakat kita. Kisah ini disebutkan dalam beberapa kitab hadith antaranya di dalam Musnad Imam Ahmad rahimahullah dalam sebuah kisah yang panjang.


حَدَّثَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ حَسَّانَ ، قَالَ : أَخْبَرَنَا عُمَارَةُ ، عَنْ ثَابِتٍ ، عَنْ أَنَسٍ ، قَالَ : بَيْنَمَا عَائِشَةُ فِي بَيْتِهَا إِذْ سَمِعَتْ صَوْتًا فِي الْمَدِينَةِ ، فَقَالَتْ : مَا هَذَا ؟ قَالُوا : عِيرٌ لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ قَدِمَتْ مِنَ الشَّامِ تَحْمِلُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ ، قَالَ : فَكَانَتْ سَبْعَ مِئَةِ بَعِيرٍ ، قَالَ : فَارْتَجَّتِ الْمَدِينَةُ مِنَ الصَّوْتِ ، فَقَالَتْ عَائِشَةُ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ : قَدْ رَأَيْتُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ عَوْفٍ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ حَبْوًا ، فَبَلَغَ ذَلِكَ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ عَوْفٍ ، فَقَالَ : إِنْ اسْتَطَعْتُ لأَدْخُلَنَّهَا قَائِمًا ، فَجَعَلَهَا بِأَقْتَابِهَا ، وَأَحْمَالِهَا فِي سَبِيلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ.
وفي رواية قال: إن استطعت لأدخلنها قائمًا فجعلها بأقتابها وأحمالها في سبيل الله وكانت سبعمائة بعير فارتجت المدينة من الصوت

Ketika ‘Aisyah radhiallahu ‘anha sedang berada di rumahnya, tiba-tiba dia terdengar suara yang menggoncangkan Madinah. ‘Aisyah pun berkata, “Suara apa itu?”Orang-orang menjawab, “Itu suara kafilah dagang ‘Abdurrahman bin ‘Auf yang baru datang dari Syam sebanyak tujuh ratus ekor unta.” ‘Aisyah radhiallahu ‘anha berkata:

Adapun aku pernah mendengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Aku melihat ‘Abdurrahman bin ‘Auf memasuki syurga dengan merangkak.”

Ucapan itu sampai ke telinga ‘Abdurrahman bin ‘Auf, lalu ‘Abdurrahman bin ‘Auf mendatangi ‘Aisyah untuk menanyakan hal itu. ‘Aisyah pun menceritakan hadits tersebut. ‘Abdurrahman bin ‘Auf berkata, “Sesungguhnya kupersaksikan kepadamu, bahawa semua unta ini beserta beban yang dibawanya, juga semua pelana dan barang-barangnya, aku berikan untuk perjuangan di jalan Allah.”

-dan dalam riwayat lain, ‘Abdurrahman bin ‘Auf berkata, “Seandainya aku mampu, nescaya aku akan masuk syurga dengan berjalan,” lalu dia pun memberikan semua unta beserta pelana-pelana dan muatannya untuk perjuangan di jalan Allah. Dan itu sebanyak tujuh ratus ekor unta yang suaranya mengguncangkan Madinah [Musnad Ahmad 1/15 no. 24280]

Takhrij dan Kedudukan Hadith:

Selain itu, riwayat ini juga dimuatkan dalam kitab-kitab lain antaranya di dalam Mu'jam Al-Kabir Al-Thabarani ( no. 267, 5269); Ma'rifah Al-Sohabah Abi Nu'aim Al-Asbahani ( no. 466); Majma' Zawaid Al-Haithami (no. 14592); Kanz Al-Ummal Syaikh Muttaqi Al-Hindi (no. 33500).

Berikut merupakan penilaian para ulama' hadith berkaitan kedudukan hadith ini:

هذه القصة واهية وعلتها:

عمارة بن زاذان الصيدلاني أبو سلمة البصري:

 أورده الحافظ في “التهذيب” (۷/٣٦٥) وقال:

أ- قال الأثرم عن أحمد: يروي عن ثابت عن أنس أحاديث مناكير.

ب- وقال الآجري عن أبي داود: ليس بذاك.

ج- وقال الساجي: فيه ضعف ليس بشيء ولا يقوى في الحديث.

Kisah di atas rapuh, dan yang menjadi cacat (penyakit)nya adalah ‘Umarah bin Zadzan ash-Shidalani Abu Salamah al-Bashri …

Pertama: al-Hafizh Ibn Hajar al-Asqalani menyebutkan ‘Umarah bin Zadzan di kitab at-Tahdzib (7/365), dan beliau mengatakan:

(1) telah berkata al-Atsram dari Ahmad, “Yang diriwayatkan dari Tsabit dari Anas adalah hadits-hadits mungkar.”

(2) dan berkata al-Ajurri dari Abu Dawud, “Laisa bi dzaka.”

(3) dan as-Saji berkata, “Padanya terdapat kelemahan, tidak ada apa-apanya dan tidak kuat dalam hadits.”


 وأورده الإمام الدارقطني في “الضعفاء والمتروكين” رقم (٣۸۲) وقال: “عُمارة بن زاذان الصيدلاني بصري روى عن ثابت وأبي غالب فَزَوَّر”. اهـ.

قلت: وقد يُظن بكتاب الدارقطني هذا: أن الدارقطني باقتصاره على ذكر اسم الراوي فقط أنه سكت عنه. ولكن مجرد ذكر الاسم يكون الراوي متروكًا كما هو مبين في القاعدة المذكورة في أول الكتاب.

قال الإمام البرقاني: “طالت محاورتي مع ابن حمكان للإمام أبي الحسين علي بن عمر -عفا الله عني وعنهما- في المتروكين من أصحاب الحديث فتقرر بيننا وبينه على ترك من أثبته على حروف المعجم في هذه الورقات.” اهـ.

قلت: من هذه القاعدة يتبين أن عمارة بن زاذان متروك.

Kedua: dan Imam ad-Daraquthni menyebutkan ‘Umarah bin Zadzan di kitab adh-Dhu’afa wa al-Matrukin (382) lalu mengatakan, “’Umarah bin Zadzan ash-Shidalani, orang Basrah, dia meriwayatkan dari Thabit al-Bunani dan Abu Ghalib lalu memalsukannya.”

Aku katakan, dan orang telah menyangka melalui kitab ad-Daraquthni ini  ( iaitu kitabadh-Dhu’afa wa al-Matrukin), bahawa Imam Ad-Daraquthni dengan hanya mencukupkan penyebutan nama perawi saja, itu bererti beliau diam darinya (tidak melakukan jarh/celaan). Padahal dengan hanya sekadar menyebutkan nama perawi (di kitab itu pun) sudah membawa maksud bahawa keadaan perawi tersebut matruk sebagaimana kelihatan jelas dalam kaedah yang disebutkan di awal kitab (adh-Dhu’afa wa al-Matrukin).

Imam al-Barqani berkata, “Aku bertanya panjang bersama Ibn Himkan kepada Abu al-Hasan ‘Ali bin ‘Amr (iaitu Ad-Daraquthni –pent) –semoga Allah memaafkanku dan mereka berdua- mengenai orang-orang matruk dari kalangan perawi hadith, lalu menjadi tetaplah di antara kami atas kematrukan nama-nama perawi yang telah ditetapkannya di dalam kitabnya.”

Aku katakan, dari kaedah (yang terdapat di awal kitab) ini, menjadi jelaslah bahwa ‘Umarah bin Zadzan itu perawi yang matruk.



٣- قال ابن الجوزي في “الموضوعات” (۲/١٣(:

أ- قال أحمد بن حنبل: هذا الحديث كذب منكر، قال: وعمارة يروي أحاديث مناكير.

ب- قال أبو حاتم الرازي: عمارة بن زاذان لا يحتج به.

ج- وقد روى الجراح بن منهال إسنادًا له عن عبد الرحمن بن عوف أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: “يابن عوف إنك من الأغنياء، وإنك لا تدخل الجنة إلا زحفًا فاقرض ربك يطلق قدميك”.

قال النسائي: هذا حديث موضوع، والجراح متروك الحديث، وقال يحيى: ليس حديث الجراح بشيء، وقال ابن المديني لا يكتب حديثه، وقال ابن حبان: كان يكذب، وقال الدارقطني: روى عنه ابن إسحاق فقلب اسمه فقال منهال ابن الجراح وهو متروك.” اهـ.


Ketiga: Imam Ibn al-Jauzi di kitab al-Maudhu’at (2/13):

(1) Imam Ahmad bin Hanbal berkata, “Hadith ini dusta dan mungkar.” Dia berkata,“’Umarah bin Zadzan tidak boleh dijadikan hujjah.”

(2) Imam Abu Hatim ar-Razi berkata, “’Umarah bin Zadzan tidak bisa dijadikan hujjah.”

(3) al-Jarah bin Minhal meriwayatkan dengan sanad miliknya dari ‘Abdurrahman bin ‘Auf bahawa Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Wahai Ibn ‘Auf, sesunggunya kamu termasuk kalangan orang kaya, dan sesungguhnya kamu tidak memasuki syurga kecuali dengan merangkak. Maka berikan pinjaman untuk Rabb-mu (dari hartamu), nescaya Allah akan melepaskan kedua kakimu (hingga boleh berjalan).”

-----------------------------


Matan penuh hadith bagi point  (3) yang dimaksudkan oleh Imam Ibn Jauzi rahimahullah diatas ialah seperti berikut:

 يا عبد الرحمن إنك من الأغنياء لا تدخل الجنة إلا زحفا فأقرض الله تعالى يطلق قدميك فقال عبد الرحمن ما الذي اقرض وخرج عبد الرحمن فبعث إليه رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال مر عبد الرحمن فليضف الضيف وليطعم المسكين وليعط السائل فإن ذلك يجزيه عن كثير مما هو فيه وفي هذا السند ضعف

[Al-Qaul Al-Musaddad (1/25); Dur Al-Sahabah Al-Syaukani (no. 192); 'Adah As-Sobirin (1/243)]

Imam an-Nasa’i berkata, “Hadith ini palsu. Al-Jarah bin Minhal matruk al-hadits.” Yahya berkata, “Hadith al-Jarah tidak ada apa-apa.” Ibn al-Madini berkata, “Haditsnya jangan ditulis.” Ibn Hibban berkata, “Dia biasa berdusta.” Ad-Daraquthni berkata, “Ibn Ishaq meriwayatkan darinya lalu membalikkan namanya menjadi Minhal bin al-Jarah, dan dia itu matruk.”





 ثم قال الإمام ابن الجوزي: “وبمثل هذا الحديث الباطل تتعلق جهلة المتزهدين ويرون أن المال مانع من السبق إلى الخير، ويقولون: إذا كان ابن عوف يدخل الجنة زحفًا لأجل ماله كفى ذلك في ذم المال، والحديث لا يصح، وحاشا عبد الرحمن المشهود له بالجنة أن يمنعه ماله من السبق لأن جمع المال مباح، وإنما المذموم كسبه من غير وجهه، ومنع الحق الواجب فيه، وعبد الرحمن بن عوف منزه عن الحالين، وقد خلف طلحة الذهب وخلف الزبير وغيره، ولو علموا أن ذلك مذموم لأخرجوا الكل، وكم قاصٍ يتشدق بمثل هذا الحديث يحث على الفقر، ويذم الغنى فيالله در العلماء الذين يعرفون الصحيح ويفهمون الأصول.” اهـ.


Keempat: kemudian Imam Ibn al-Jauzi berkata: Hadith batil seperti ini terkait dengan kejahilan orang-orang yang zuhud (zuhud yang tidak berlandaskan syarie). Mereka memandang bahawa harta itu merupakan penghalang dari kesegeraan menuju kebaikan. Mereka juga mengatakan, “Jika Ibn ‘Auf (iaitu Abdul Rahman bin Auf) masuk syurga sambil merangkak dengan sebab hartanya, maka itu sudah cukup menjadi alasan tentang keburukan harta.” Padahal hadith ini tidaklah sahih, dan ‘Abdurrahman bin ‘Auf  ialah sahabat yang telah dijanjikan baginya syurga- terlepas dari (anggapan) bahwa dia terhalang oleh hartanya dari kesegeraan (menuju surga), karena mengumpulkan harta itu memang mubah, yang tercela itu adalah cara mendapatkannya yang tidak benar dan tidak mengeluarkan kewajiban atas harta itu di dalamnya (zakat dan sedekah), sedangkan ‘Abdurrahman bin ‘Auf itu terlepas dari kedua hal itu. Thalhah pun telah mewariskan emas, demikian juga az-Zubair dan para shahabat lain. Jika mereka mengetahui bahawa mengumpulkan harta itu buruk, niscaya mereka akan mengeluarkan semuanya. Dan berapa banyak tukang cerita yang menyebarluaskan hadith seperti ini yang menganjurkan kepada kefakiran dan mencela kekayaan, maka semoga Allah membanyakkan ulama' yang mengetahui yang sahih dan memahami usul.


 وقال الحافظ ابن حجر في “القول المسدد” (ص ۲٥): والذي أراه عدم التوسع في الكلام عليه فإنه يكفينا شهادة الإمام أحمد بأنه كذب، وأولى مجاملة أن نقول: هو من الأحاديث التي أمر الإمام أحمد أن يضرب عليها، فإما أن يكون الضرب ترك سهوًا، وإما أن يكون بعض من كتبه عن عبد الله كتب الحديث وأخل بالضرب والله أعلم.” اهـ.


 Al-Hafizh Ibn Hajar al-Asqalani berkata di kitab al-Qaul al-Musaddad (halaman 25):

Aku melihatnya tidak meluaskan pembicaraan atas kisah ini, maka cukuplah bagi kita persaksian Imam Ahmad bahawa kisah itu dusta. Lebih utama kita katakan, “Kisah ini termasuk di antara hadith-hadith yang diperintahkan oleh Imam Ahmad untuk ditinggalkan/dibuang, boleh jadi dari yang seharusnya ditinggalkan itu tertinggal karena lupa atau boleh jadi sebagian lagi dari yang (ditambahkan) oleh ‘Abdullah (bin Ahmad bin Hanbal) dan luput disingkirkan, wallahua'lam.


٦- قلت: لقد اكتفى الحافظ ابن حجر على كذب القصة بشهادة الإمام أحمد لأن الحافظ رحمه الله يعرف مكانة الصحابي عبد الرحمن بن عوف رحمه الله. حيث قال في “الإصابة في تمييز الصحابة” (٤/٣٤٦( ترجمة )٥١۸٣(: عبد الرحمن بن عوف بن عبد الحارث بن زهرة بن كلاب القرشي الزهري أبو محمد، أحد العشرة المشهود لهم بالجنة، وأحد الستة أصحاب الشورى الذين أخبر عمر عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه توفي وهو عنهم راضٍ، وأسند رفْقته أمرهم إليه حتى بايع عثمان ثبت ذلك في الصحيح. اهـ.

ثم قال: ولد بعد الفيل بعشر سنين، وأسلم قديمًا قبل دخول دار الأرقم، وهاجر الهجرتين، وشهد بدرًا وسائر المشاهد.


Keenam: aku katakan, al-Hafiz Ibn Hajar telah merasa cukup dengan persaksian Imam Ahmad atas kedustaan kisah tersebut karena al-Hafiz rahimahullah mengenal kedudukan sahabat ‘Abdurrahman bin ‘Auf radhiallahu 'anhu. Al-Hafizh berkata dalam kitab al-Ishabah fi Tamyiz ash-Shahabah (4/346; 5183), “’Abdurrahman bin ‘Auf bin ‘Abd al-Harith bin Zuhrah bin Kilab al-Qurasyi az-Zuhri Abu Muhammad, salah seorang dari sepuluh sahabat yang dijamin masuk syurga, juga salah seorang dari enam sahabat ahli musyawarah yang telah dikabarkan oleh ‘Umar dari Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bahawasanya beliau sallallahu ‘alaihi wa salllam wafat dalam keadaan redha terhadap mereka, dan ahli syura menyerahkan urusan mereka kepadanya hingga akhirnya dibai’atlah ‘Uthman bin ‘Affan (sebagai khalifah), hal ini terdapat di dalam ash-Sahih.”

Kemudian al-Hafiz berkata, “’Abdurrahman bin ‘Auf lahir sepuluh tahun setelah tahun gajah, masuk Islam awal-awal sebelum (kaum muslimin) memasuki Dar al-Arqam, dan melakukan hijrah dua kali. Dia mengikuti perang Badar dan semua peperangan (bersama Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam).”

 [Qasas al-Wahiyah li Syaikh ‘Ali Hasyisy al-Mishri (2/85-88)]



Syaikh al-Islam Ibn Taimiyah –rahimahullah- berkata di kitab Majmu’ al-Fatawa(11/128):

قال الشيخ الإسلام ابن تيمية -رحمه الله- في مجموع الفتاوى (١١/١۲۸(: “… وما روي: أن ابن عوف يدخل الجنة حبواً، كلام موضوع لا أصل له

… dan apa yang diriwayatkan, “Bahawa ‘Abdurrahman bin ‘Auf memasuki syurga dengan merangkak,” merupakan ucapan yang palsu tidak ada asalnya …

قال الحافظ الهيثمي في مجمع الزوائد: “رواه أحمد والبزار بنحوه والطبراني وفيه عمارة بن زاذان ضعفه النسائي والدارقطني. وقد شهد عبد الرحمن بن عوف رضي الله عنه بدراً والحديبية وشهد له رسول الله صلى الله عليه وسلم بالجنة وصلى خلفه.”

قال الحافظ الهيثمي في كشف الأستار: قلت: هذا منكر، وعلته (عُمارة بن زاذان) : قال الإمام أحمد: له مناكير. وقال أبو حاتم: لا يحتج به. وضعفه الدارقطني.”


Al-Hafiz al-Haithami berkata di kitab Majma’ az-Zawa-id, “Diriwayatkan oleh Ahmad dan al-Bazar seperti itu, juga At-Thabarani dan di dalam sanadnya ada ‘Umarah bin Zadzan yang dilemahkan oleh an-Nasa’i dan Ad-Daraquthni. Dan sungguh ‘Abdurrahman bin ‘Auf  radhiyallahu ‘anhu itu mengikuti perang Badar dan perjanjian Hudaibiyah, dan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam mempersaksikan baginya surga serta pernah pula beliau shalat di belakang ‘Abdurrahman bin ‘Auf.”

Dan telah berkata al-Hafiz al-Haithami di kitab Kasyf al-Astar:

Aku katakan, “Ini mungkar, dan penyakitnya adalah ‘Umarah bin Zadzan. Imam Ahmad mengatakan ‘Umarah memiliki riwayat-riwayat munkar, Abu Hatim mengatakan, ‘Umarah tidak boleh dijadikan hujjah. ‘Umarah dilemahkan oleh Ad-Daraquthni.”


قال الشوكاني في الفوائد المجموعة -بتحقيق المعلمي: رواه أحمد، وفي إسناده: عمارة، وهو يروي المناكير، وقد قال أحمد: هذا الحديث كذب منكر. قال ابن حجر: لم يتفرد به عمارة بن زاذان، فقد رواه البزار من طريق أغلب بن تميم، وأغلب شبيه عمارة بن زاذان في الضعف، لكن لم أر من اتهمه بالكذب، وقد روى من طريق أخرى فيها متروك.


Imam asy-Syaukani berkata di kitab al-Fawa-id al-Majmu’ah –dengan tahqiq Syaikh ‘Abdurrahman bin Yahya al-Mu’allimi, “Diriwayatkan oleh Ahmad dan di dalam sanadnya ada ‘Umarah, seorang perawi yang meriwayatkan hadith-hadith mungkar. Imam Ahmad mengatakan hadith ini dusta dan mungkar. Ibn Hajar mengatakan, ‘Umarah bin Zadzan tidak menyendiri dengan hadits ini (kerana) al-Bazzar telah meriwayatkan dari jalan Aghlab bin Tamim yang menyamai kelemahan ‘Umarah bin Zadzan, namun tidak tertuduh sebagai pendusta, dan diriwayatkan juga dari jalan lain namun di dalamnya ada perawi matruk.”

Kesimpulan:

Sesungguhnya dakwaan bahawa sahabat yang mulia Abdul Rahman bin Auf masuk syurga dengan merangkak adalah dakwaan yang salah dan tidak benar sama sekali. Beliau ialah sahabat yang mulia, yang telah dijanjikan syurga, termasuk dalam 10 orang sahabat utama yang dijanjikan syurga, salah seorang ahli Badar dan banyak menyumbang harta dan nyawanya ke jalan Islam. Dakwaan seperti ini merupakan suatu penghinaan dan cubaan untuk merendahkan kedudukan sahabat yang mulia. 

Alasan sesetengah 'Ubbad (Ahli Ibadah) dan Zuhhad (Ahli Zuhud) untuk menyeru menjauhi harta, kekayaan dan hidup zuhud bersandarkan riwayat ini tidak boleh diterima pakai. Kenyataan Imam Ibn Jauzi rahimahullah sudah menjawab syubhat-syubhat tersebut. 

Menjadi tanggungjawab kita semua untuk sentiasa berhati-hati dalam menyampaikan hadith-hadith nabi terutama yang berkaitan dengan hukum-hakam dan kelebihan para sahabat agar kita tidak termasuk mereka yang bersubahat mendustakan perkataan Nabi. Sesungguhnya berdusta atas nama Nabi adalah termasuk salah satu dosa besar yang telah dijamin tempat dineraka bagi pelakunya. 





 والله أعلم بالـصـواب