Cari Entri WADi

Rabu, 29 Disember 2010

Nabi Idris a.s








Assalamualaikum semua..pe khabar? harap semuanyer sihat,InsyaAllah. Entri kali ni nak sambung tentang sirah. tempoh hari dah cerita tentang nabi Adam a.s. Kali ni saya nak ceritakan pula tentang Nabi dan rasul yang kedua selepas Nabi Adam a.s iaitu Nabi Idris.


Asal Keturunan Nabi Idris


Nabi Idris ni keturunan yang ke-6 daripada Nabi Adam a.s., putera dari Yarid bin Mihla'iel bin Qinan bin Anusy bin Syith bin Adam A.S. Pendapat mengatakan 1000 tahun selepas nabi Adam wafat. Baginda merupakan keturunan yang mula-mula dianugerahkan kenabian dan ditugaskan untuk berdakwah kepada penduduk-penduduk Mesir. 

Baginda pandai dalam menulis kalam,ilmu bintang, ilmu matematik,menjahit dan menunggang kuda. Jadi jangan kita pandang rendah kepada sahabat lelaki yang pandai menjahit, baginda Nabi Idris a.s pun menjahit yer. Diceritakan bahawa baginda adalah manusia pertama yang pandai menggunakan gunting dan menjahit pakaian. Tapi sekarang banyak tukang-tukang jahit yang menyalahgunakan ilmu jahit mereka dengan mencipta pakain yang tidak terdedah sana sini. Baginda banyak belajar dari kitab-kitab yang diturunkan oleh Nabi Adam a.s dan keturunannya. 


Tentang Nabi Idris a.s

Nama sebenar baginda adalah Akhnuh."Idris" adalah gelarannya kerana baginda banyak mempelajari sahifah. Anda tahu sahifah tu apa? sahifah tu ialah pengajaran-pengajaran dari Nabi Adam a.s. Nabi Idris ni juga gagah dan memiliki kekuatan yang luar biasa hingga digelar "Asadul Usud" yang bermaksud Singa daripada segala Singa.

Gelaran ni diberikan kepada baginda sebab baginda berani memerangi manusia yang menderhaka dan ingkar kepada suruhan Allah. Selain itu, baginda amat taat pada perintah Allah hingga Allah mengurniakan darjat yang tinggi kepada baginda. 

"Dan ceritakanlah { hai Muhammad kepada mereka , kisah } Idris yang terdapat tersebut di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang nabi. (maryam 19:56)

Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi (maryam, 19:57)


Baginda berkeinginan untuk melihat alam ghaib ciptaan Allah lalu diperkenankan ooleh Allah SWT dan dibawa naik ke alam langit. Ini dibuktikan daripada hadith bahawa nabi Muhammad s.a.w krtika Isra' dan Mi'raj bersama-sama malaikat Jibril, telah bertemu nabi Idris yang menyambut ketibaan mereka disana. 




Nasihat Nabi Idris


Di antara beberapa nasihat dan kata-kata mutiaranya ialah : ~
Kesabaran yang disertai iman kepada Allah membawa kepada kemenangan. 
Orang yang bahagia ialah orang yang berwaspada dan mengharapkan syafaat daripada Tuhannya dengan amal-amal solehnya. 
Apabila kamu memohon sesuatu kepada Allah dan berdoa maka ikhlaskanlah niatmu demikian pula puasa dan solatmu. 
Janganlah bersumpah dalam keadaan kamu berdusta dan janganlah menuntup sumpah dari orang yang berdusta agar kamu tidak menyekutui mereka dalam dosa. 
Taatlah kepada raja-rajamu dan tunduklah kepada pembesar-pembesarmu serta penuhilah selalu mulut-mulutmu dengan ucapan syukur dan pujian kepada Allah. 
Janganlah iri hati kepada orang-orang yang bernasib baik , kerana mereka tidak akan banyak dan lama menikmati nasib baiknya. 
Barang siapa melampaui kesederhanaan tidak sesuatu pun akan memuaskannya. 
Tanpa membahagi-bahagikan nikmat yang diperolehnya seorang tidak dapat bersyukur kepada Allah atas nikmat-nikmat yang diperolehinya itu. 


ok, sampai sini saja untuk kisah Nabi Idris a.s. Semoga dapat menambahkan ilmu bagi yang belum tahu kisah baginda. Segala kekurangan dan khilaf dalam penulisana saya amatlah dikesali kerana jujurnya penulis seorang yang kurang lagi cetek ilmunya dari para ilmuan diluar sana. Cuma menyampaikan melalui coretan ringkas saja. Moga semua mendapat manfaat, insyaAllah.


Jazakumulloh..






p/s- komen jangan tak komen..hehe


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik