السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Merapatkan saf merupakan suatu perkara yang penting di dalam solat. Ia seringkali diabaikan oleh masyarakat ketika solat berjemaah. Banyak hadith-hadith yang menekankan kepentingan merapatkan saf ketika solat. Perincian susunan saf juga telah diajar oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam sebagai panduan dan ikutan ummat Islam ketika menunaikan solat berjemaah.
Susunan Saf
Hadith daripada Abu Mas’ud, dari Nabi sallallaahu ‘alaihi
wasallam bersabda
:
لِيَلِنِيْ مِنْكُمْ أُولُو الْأَحْلامِ وَالنُّهَى ثُمَّ الَّذِيْنَ
يَلُوْنَهُمْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ
“Hendaklah yang ada di belakangku (saf pertama
bahagian tengah belakang imam) adalah kalangan orang dewasa yang berilmu. Kemudian
diikuti oleh mereka yang lebih rendah keilmuannya. Kemudian diikuti
lagi oleh kalangan yang lebih rendah keilmuannya” [Riwayat Muslim no.
432].
Antara manfaat daripada hadith ini ialah susunan saf
sesuai dengan urutan keutamaan di belakang imam. Hendaknya di
belakang imam adalah orang-orang yang lebih faqih di bidang agama dan lebih
bagus hafalan atau bacaannya dalam Al-Quran dibandingkan yang lain. Begitu juga dengan pemilihan imam sebagaimana sabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam:
يؤم القوم أقرؤهم لكتاب الله فإن كانوا في القراءة سواء
فأعلمهم بالسنة، فإن كانوا في السنة سواءً فأقدمهم هجرة، فإن كانوا في الهجرة
سواءً فأقدمهم سلماً – وفي رواية - سنّاً ولا يؤمّنَّ الرَّجلُ الرَّجلَ في سلطانه
ولا يقعد في بيته على تكْرِمَتِه إلا بإذنه“. وفي لفظ: ”يؤم القوم أقرؤهم لكتاب
الله وأقدمهم قراءة، فإن كانت قراءتهم سواءً...
”Yang berhak mengimami solat adalah orang yang paling bagus atau paling banyak hafalan Al-Qurannya. Jika sama-sama baik maka dipilih yang paling mengerti tentang As-Sunnah. Kalau dalam Sunnah juga sama, maka dipilih yang lebih dahulu berhijrah. Kalau dalam berhijrah sama, dipilih yang lebih dahulu masuk Islam”. Dalam riwayat lain : ”.....yang paling tua usianya”. Janganlah seseorang mengimami orang lain dalam wilayah kekuasannya, dan janganlah ia duduk di rumah orang lain di tempat duduk khusus/kehormatan untuk tuan rumah tersebut tanpa izin darinya”
Hikmah daripada susunan yang disarankan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam ialah jika imam lupa/salah dalam bacaan
Al-Quran, makmum dapat mengingatkannya dengan baik. Atau sewaktu-waktu imam ada uzur
syar’i (seperti batal, sakit, dan lain-lain) sehingga imam tidak mampu meneruskan solatnya, maka orang yang di belakangnyalah yang akan bergerak ke hadapan menggantikan dan meneruskan imam sebelumnya memimpin shalat berjama’ah.
Cara Menggantikan Imam Yang Terbatal Solatnya
Caranya adalah Imam yang uzur atau batal solatnya memegang tangan salah seorang makmum di belakangnya yang menurutnya layak untuk ke hadapan menggantikannya sebagai imam solat. Dalil perbuatan ini adalah athar ‘Amru bin Maimun yang menceritakan :
إني لقائم ما بيني بينه (عمر بن الخطاب) إلا عبد الله بن عباس غداة
أصيب ،...... فما هو إلا أن كبَّر فسمعته يقول: قتلني أو أكلني الكلب حين
طعنه،.... وتناول عمر يد عبد الرحمن بن عوف فقدَّمه،..... فصلى بهم عبد الرحمن
صلاة خفيفة
”Aku ketika itu sedang berdiri, sementara antara aku dengannya (iaitu ’Umar bin Al-Khattab) hanya ada ’Abdullah bin ’Abbas - pada hari ketika beliau ditikam. Ketika itu ’Umar hanya bertakbir dan aku mendengarnya berkata : ”Aku dibunuh atau aku dimakan oleh anjing” ; iaitu ketika beliau ditikam. ’Umar segera memegang tangan ’Abdurrahman bin ’Auf dan mengajukannya sebagai imam. ’Abdurrahman lalu solat mengimami jamaah secara ringkas” [Riwayat Al-Bukhari no. 3497].
Imam As-Syaukani menjelaskan : ”Dalam hal itu ada petunjuk/ isyarat yang membolehkan seorang imam mengambil pengganti ketika dia terhalang (daripada mengimamai solat) sehingga tindakan itu harus diambil. Kerana para saahabat membenarkan tindakan ’Umar dan tidak ada yang menyalahkannya, sehingga menjadi ijma’. Demikian juga tindakan serupa dilakukan oleh ’Ali dan para sahabat juga membenarkannya” [Nailul-Authar 2/416].
1. Hadith An-Nu’man bin Basyir radhiallaahu
‘anhu, dia berkata :
كَانَ رَسُوْلُ الله صلى الله عليه وسلم يُسَوِّيْ صُفُوْفَنَا
حَتَّى كَأَنَّمَا يُسَوِّيْ بِهَا الْقِدَاحَ حَتَّى رَأَى أَنَّا قَدْ عَقَلْنَا
عَنْهُ ثُمَّ خَرَجَ يَوْماً فَقَامَ حَتَّى كَادَ يُكَبِّرُ فَرَأَى رَجُلاً
بَادِياً صَدْرَهُ مِنَ الصَّفِّ فَقَالَ عِبَادَ اللهِ لَتُسَوُنَّ صُفُوْفَكُمْ
أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللهُ بَيْنَ وُجُوْهِكُمْ
Adalah Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam meluruskan
saf-saf kami (para shahabat) seolah-olah beliau meluruskan ‘qadah’ ( Kayu untuk anak panah ketika dipahat dan diasah menjadi anak panah.) sehingga
beliau yakin bahawa kami telah menyedari kewajiban kami (untuk meluruskan
saf). Suatu hari, ketika beliau sallallaahu ‘alaihi wasallam sudah
hendak takbir, tiba-tiba beliau melihat salah seorang diantara kami mendada dadanya ke depan melebihi shaf. Maka beliau bersabda :
“Hendaknya kalian meluruskan saf-saf kalian, kalau tidak Allah akan
menjadikan wajah-wajah kalian saling berselisih” [Riwayat Muslim no.
436].
2. Hadith Anas bin Malik, dia berkata, Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasalam bersabda:
سَوُّوْا صُفُوْفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوْفِ مِنْ
إِقَامَةِ الصَّلاةِ.وَفِيْ لَفْظٍ : فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصَّفِّ مِنْ تَمَامِ
الصَّلاةِ
“Luruskan saf-saf kalian, karena meluruskan saf-saf
termasuk menegakkan solat (berjamaah)”. Dan dalam lafaz lain : “…karena
meluruskan shaf termasuk kesempurnaan solat (berjamaah)” [Riwayat Al-Bukhari
no. 690 dan Muslim no. 433].
3. Hadits An-Nu’man bin Basyir radiyallaahu
‘anhu dia berkata :
أَقْبَلَ رَسُوْلُ الله صلى الله عليه وسلم عَلَى النَّاسِ
بِوَجْهِهِ فَقَالَ أَقِيْمُوْا صُفُوْفَكُمْ ثَلاثاً وَاللهِ لَتُقِيْمُنَّ
صُفُوْفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللهُ بَيْنَ قُلُوْبِكُمْ قَالَ فَرَأَيْتُ
الرَّجُلَ يُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَرُكْبَتَهُ بِرُكْبَةِ
صَاحِبِهِ وَكَعْبَهُ بِكَعْبِهِ
Rasulullah salallaahu ‘alaihi wasallam pernah
menghadap ke arah jamaah solat dan bersabda : “Tegakkanlah (luruskanlah) saf kalian,
tegakkanlah saf kalian, tegakkanlah saf kalian. Demi Allah, bila
kalian tidak menegakkan shaf kalian, maka Allah akan mencerai-beraikan hati
kalian”. An-Nu’man berkata : “Aku saksikan sendiri, masing-masing diantara kami
saling merapatkan bahunya dengan bahu temannya, lututnya dengan lutut
temannya, dan mata kakinya dengan mata kaki temannya” [Riwayat Abu Dawud no. 662
dengan sanad sahih]
4. Athar dari Nafi’ Maula
Ibni ‘Umar bahwasannya ia menceritakan :
كان عمر يبعث رجلا يقوم الصفوف ثم لا يكبر حتى يأتيه فيخبره أن
الصفوف قد اعتدلت
”Adalah ’Umar (bin Al-Khattab) radhiyallaahu ’anhu
menugaskan seseorang untuk mengatur saf-saf. Tidaklah ’Umar mula bertakbir
hingga dia (orang yang ditugaskan tersebut) kembali dan mengkhabarkan
bahawasannya saf-saf telah lurus” [Diriwayatkan oleh ’Abdurrazzaq dalam Al-Musannaf no.
2437 dan 2439].
Faedah daripada hadith merapatkan saf:
- Adalah sunnah Rasulullah dan para sahabat meluruskan saf dalam solat berjamaah, bahkan banyak di antara
ulama yang mengatakannya wajib. Hendaknya para jamaah benar-benar
memperhatikannya dengan memperhatikan kanan kirinya, mengatur diri, dan saling
mengingatkan jamaah lain, sehingga saf dapat menjadi benar-benar lurus dari
awal sampai akhir shalat.
- Termasuk
kesempurnaan saf solat berjamaah adalah dengan merapatkannya dengan tidak
membiarkan ruang-ruang yang longgar atau sela jarak antara jamaah. Caranya
adalah dengan merapatkan bahu dengan bahu dan mata kaki dengan mata
kaki antara jamaah/makmum sebagaimana hadith Nu’man bin Basyir di atas. Jangan
ada perasaan risau karena rapatnya badan saudara kita dengan badan kita.
Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda :
خِيَارُكُمْ أَلْيَنُكُمْ مَنَاكِبَ فِي الصَّلاةِ
“Sebaik-baik kalian adalah yang mempunyai bahu paling lembut
di dalam shalat” [Riwayat Abu Dawud no. 623; shahih lighairihi].
Maksud hadith ini adalah bahawa salah satu tanda-tanda orang
yang paling baik solatnya ialah orang yang ketika berada di dalam saf, kemudian ada
orang lain yang memegang bahunya untuk menyempurnakan (merapatkan dan
meluruskan) saf, dia akan tunduk dengan hati yang ikhlas lagi lapang tanpa
ada bantahan
[ Bazlul-Majhuud 4/338 dan Ma’alimus-Sunan 1/184].
- Hendaknya
imam memperhatikan keadaan para jamaahnya dengan selalu mengingatkan agar
saf selalu lurus dan rapat. Menjadi satu “keharusan” bagi seorang
imam sebelum memulai solat untuk mengatur saf jamaah. Tidak cukup bagi imam
hanya mengatakan [sawwuu sufuufakum . “سَوُّوْا
صُفُوْفَكُمْ......]. Tapi
harus diikuti dengan mengingatkan dan memeriksa keadaan saf jamaahnya
sebagaimana yang dilakukan Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam. Imam
bertanggungjawab terhadap apa yang dipimpinnya (iaitu jamaah/makmum).
Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda :
كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ اَلْإِمَامُ
رَاعٍ وَمَسْؤُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ
“Setiap dari kamu adalah pemimpin, dan akan ditanya tentang
kepemimpinannya. Dan seorang imam adalah pemimpin dan ia akan ditanya tentang
kepemimpinannya” [Riwayat Al-Bukhari no. 853].
- Bolehnya
seorang imam menugaskan seseorang atau lebih untuk mengatur saf-saf solat
agar lurus dan rapat. Sangat dianjurkan menyambung saf dan mengisi saf yang kosong. Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda
:
إِنَّ اللهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى الَّذِيْنَ يَصِلُوْنَ
الصُّفُوْفَ وَمَنْ سَدَّ فُرْجَةً رَفَعَهُ اللهُ بِهَا دَرَجَةً
“Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya selalu mendoakan
orang-orang yang menyambung saf-saf dalam solat. Siapa saja yang mengisi
bahagian saf yang kosong, akan diangkat darjatnya oleh Allah satu tingkat” [Riwayat Ibnu Majah no. 995; shahih lighairihi].
Termasuk hal yang diperbolehkan dalam hal ini adalah seorang
makmum mara ke hadapan mengisi saf yang kosong yang ada di depannya (yang mungkin
disebabkan imam yang ada di saf di depannya batal meninggalkan saf)
ketika solat berjamaah sedang berlangsung.
Dalilnya adalah hadith Sahl bin Sa’d As-Saa’idy radiyallaahu ‘anhu :
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم ذهب إلى بني عمرو بن عوف ليصلح
بينهم فحانت الصلاة فجاء المؤذن إلى أبي بكر فقال أتصلي بالناس فأقيم قال نعم قال
فصلى أبو بكر فجاء رسول الله صلى الله عليه وسلم والناس في الصلاة فتخلص حتى وقف
في الصف فصفق الناس وكان أبو بكر لا يلتفت في الصلاة فلما أكثر الناس التصفيق
التفت فرأى رسول الله صلى الله عليه وسلم فأشار إليه رسول الله صلى الله عليه وسلم
أن امكث مكانك فرفع أبو بكر يديه فحمد الله عز وجل على ما أمره به رسول الله صلى
الله عليه وسلم من ذلك ثم استأخر أبو بكر حتى استوى في الصف وتقدم النبي صلى الله
عليه وسلم فصلى ثم انصرف فقال يا أبا بكر ما منعك أن تثبت إذ أمرتك قال أبو بكر ما
كان لابن أبي قحافة أن يصلي بين يدي رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال رسول الله
صلى الله عليه وسلم مالي رأيتكم أكثرتم التصفيق من نابه شيء في صلاته فليسبح فإنه
إذا سبح التفت إليه وإنما التصفيح للنساء
Bahwasannya Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam pernah pergi ke Bani ‘Amru bin ‘Auf untuk mendamaikan mereka. Datanglah waktu solat, lalu muazin datang menemui Abu Bakr radiyallaahu ‘anhu dan berkata : “Mahukah engkau solat bersama manusia (dan menjadi imam) ? Akan aku kumandangkan iqamat sekarang”. Abu Bakr menjawab : “Ya”. Maka Abu Bakr pun solat (dan menjadi imam bagi mereka). Datanglah Rasulullah sallallaahu ’alaihi wasallam ketika manusia sedang menunaikan solatnya. Beliau melihat ke depan hingga masuk ke saf makmum. Para makmum pun bertepuk tangan memberi isyarat, namun Abu Bakr tidak menoleh sedikitpun dalam solatnya. Ketika semakin banyak makmum yang bertepuk tangan, Abu Bakr pun akhirnya menoleh dan melihat Rasulullah shallallaahu ’alaihi wasallam. Rasulullah shallallaahu ’alaihi wasallammemberikan isyarat kepadanya agar tetap diam di tempatnya (menjadi imam shalat). Abu Bakr mengangkat kedua tangannya, bertahmid kepada Allah ’azza wa jalla atas perintah Rasulullah kepada dirinya tersebut. Namun ia tetap mundur dan masuk ke dalam shaff makmum (yang ada di belakangnya). Nabi shallallaahu ’alaihi wasallam pun maju menjadi imam. Ketika selesai, beliau bersabda : ”Wahai Abu Bakr, apa yang menghalangimu untuk tetap berada di tempatmu sebagaimana aku perintahkan ?”. Abu Bakr menjawab : ”Tidaklah layak bagi seorang anak Abu Quhafah solat di depan Rasulullah sallallaahu ’alaihi wasallam” [HR. Bukhari no. 652 dan Muslim no. 421].
Hadith di atas menunjukkan bolehnya seorang imam atau makmum untuk maju atau mundur dari shaff karena satu sebab/keperluan dalam solat.
Saf Pertama Shaff Yang Paling Baik
Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda
:
لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي النِّدَاءِ وَالصَّفِّ الْأَوَّلِ
ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلَّا أَنْ يَسْتَهِمُوا عَلَيْهِ لَاسْتَهَمُوا ...
“Seandainya manusia mengetahui pahala dari azan dan solat
jama’ah di saf pertama, dan itu hanya mampu mereka dapatkan dengan mengundi,
maka pasti mereka mengundi” [Riwayat Al-Bukhari no. 615 dan Muslim no. 437].
خَيْرُ صُفُوفِ الرِّجَالِ أَوَّلُهَا وَشَرُّهَا آخِرُهَا وَخَيْرُ
صُفُوفِ النِّسَاءِ آخِرُهَا وَشَرُّهَا أَوَّلُهَا
“Sebaik-baik saf bagi lelaki ialah yang paling hadapan,
dan yang paling buruk ialah yang paling belakang. Adapun sebaik-baik saf
bagi wanita adalah yang paling belakang, dan yang paling buruk ialah yang
paling depan” [Riwayat Muslim no. 440].
والله أعلم بالـصـواب