Beberapa hari lalu semasa awal menyambut
hari raya, ramai yang bertanyakan kepada penulis adakah kuah daripada masakan
ayam atau daging yang tertumpah ke pakaian itu najis sehingga ianya menyebabkan
solat seseorang itu tidak sah jika memakai pakaian tersebut semasa solat?
Ianya berpunca daripada status facebook
yang dimuat naik seperti berikut:
(Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas)
Sebenarnya ianya bukanlah isu kuah itu
sendiri tapi ianya isu darah yang masih berbaki/wujud pada daging atau tulang
haiwan sembelihan. Apabila ianya bercampur dengan masakan, adakah ianya menjadi
najis ataupun tidak. Ini isu yang sebenarnya, bukannya semata-mata kuah itu
sendiri. Mungkin itu yang penulis status tersebut tidak sebutkan hingga
menjadikan orang ramai terkejut dan sedikit “huru-hara” di alam maya.
Apakah status darah yang masih berbaki pada
daging?
(فرع) مما تعم به البلوى الدم الباقي على اللحم وعظامه وقل
من تعرض له من اصحابنا فقد ذكره أبو إسحق الثعلبي المفسر من اصحابنا ونقل عن جماعة
كثيرة من التابعين انه لا بأس به ودليله المشقة في الاحتراز منه وصرح احمد واصحابه
بان ما يبقى من الدم في اللحم معفو عنه ولو غلبت حمرة الدم في القدر لعسر الاحتراز
منه وحكوه عن عائشة وعكرمة والثوري وابن عيينة وأبى يوسف واحمد واسحق وغيرهم واحتجت
عائشة والمذكورون بقوله تعالي (الا أن يكون ميتة أو دما مسفوحا) قالوا فلم ينه عن كل
دم بل عن المسفوح خاصة
Imam An-Nawawi mengatakan bahawa ianya
tidak mengapa kerana ianya merupakan masyaqqah (kesukaran) untuk berhati-hati.
Bahasa mudahnya, darah yang masih berada pada tulang atau daging sukar untuk
dibersihkan atau untuk dipastikan ianya betul-betul tidak ada sebelum ianya
dimasak dan sebagainya.
Ini juga pandangan Imam Ahmad dan ashabnya
yang mengatakan bahawa darah pada daging itu dimaafkan walaupun jelas akan
kemerahannya (maksudnya jelas kewujudan darah tersebut- pen.)
Ini juga pandangan Ummul Mukminin Aisyah
radhiallahu ‘anha, Ikrimah, Al-Thauri, Ibnu ‘Uyainah, Abi Yusuf, Imam Ahmad,
Ishaq dan selain daripada mereka. Aisyah radhiallahu ‘anha dan yang lainnya
berhujjah dengan dalil daripada firman Allah ta’ala:
...قُلْ لَا
أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ
مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا
“Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak
mendapati dalam apa yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi
mereka yang ingin memakannya melainkan ianya bangkai, atau darah yang mengalir....
(hingga akhir ayat)” [Al-An’aam:145]
Mereka mengatakan bahawa Allah tidak melarang/mengharamkan
makan seluruh jenis darah melainkan darah yang tertumpah/mengalir. [Al-Majmu’
Syarh Al-Muhazzab 2/557]
Imam Ibn Kathir menaqalkan pandangan qatadah
ketika menafsirkan ayat diatas. Kata Qatadah:
حرم
من الدماء ما كان مسفوحًا، فأما لحم خالطه دم فلا بأس به
“Diharamkan daripada darah apa yang
mengalir/tertumpah. Adapun daging yang bercampur dengan darah (terdapat darah
berbaki padanya-pen.) maka ianya tidak mengapa.” [Tafsir Ibn Kathir 3/352]
Imam Al-Qurtubi mengatakan:
فالدم
هنا يراد به المسفوح لان ما خالط اللحم فغير محرم بإجماع، وكذلك الكبد والطحال
مجمع عليه
“Darah yang dimaksudkan haram disini ialah
darah yang tertumpah/mengalir kerana apa yang bercampur dengan daging maka
ianya tidak haram dengan ijma’ para ulama’ contohnya seperti hati, limpa yang
disepakati keatasnya.” [Tafsir Al-Qurtubi 2/222]
Kesimpulan Penulis:
Darah yang berbaki pada daging baik itu
dimaafkan baik ketika bercampur dengan kuah ataupun tidak. Sebaiknya jika
jelas kelihatan kuah daging pada pakaian akibat tertumpah, maka basuhlah
terlebih dahulu kesan kotoran itu. Jika mampu, tukarlah pakaian lain namun jika
tidak mampu dan bersolat dengan pakaian tersebut, tidak mengapa.
Wallahua’lam.
Ad-Dien Abdul Kadir
Selasa_19/07/2016
14 Syawal 1437 H