Majoriti ulama' berpendapat waktu permulaan sahur ialah pada separuh malam (1/2 malam) dan ia berakhir ketika terbitnya fajar. Ini disebutkan di dalam kitab-kitab fiqh antaranya kata Imam An-Nawawi.
وقت السحور بين نصف
الليل وطلوع الفجر
Waktu Sahur ialah diantara separuh malam hingga terbitnya fajar (subuh). [Al-Majmu' 6/360]
Kata Imam Taqiyyuddin Abu Bakar bin Muhammad Al-Husaini ketika menaqalkan ucapan imam An-Nawawi:
ويدخل وقت السحور بنصف
الليل
Masuknya waktu sahur itu pada separuh malam. [Kifayah Al-Akhyar 1/2098]
Adapun sebahagian ulama' daripada mazhab Hanafi dan sebahagian ulama' mazhab Syafie yang lainnya berpendapat sahur itu pada 1/6 malam hingga terbit fajar.
..............................
Contoh pengiraan 1/2 malam mengikut waktu solat di KL (Rabu | 08/06/2016):
Waktu masuk maghrib hingga ke subuh / 2
7.22 p.m hingga 5.40 a.m (10 jam 18 minit)
separuh malam secara anggaran kasarnya jam 12.30 a.m
Namun begitu waktu yang disunatkan dan paling afdhal untuk bersahur ialah diakhir-akhir waktu sebelum terbitnya fajar.
Ini berdasarkan hadith daripada Anas bin Malik yang mana Zaid bin Thabit menceritakan pengalaman bersahur bersama Nabi;
تَسَحَّرُوا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
ثُمَّ قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قُلْتُ كَمْ بَيْنَهُمَا قَالَ قَدْرُ خَمْسِينَ
أَوْ سِتِّينَ يَعْنِي آيَةً
"Kami bersahur bersama Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam kemudian kami bangun untuk solat. Aku (Anas bin Malik) bertanya, berapakah tempoh waktu antara keduanya? Beliau (Zaid bin Thabit) berkata: Lebih kurang lima puluh ayat hingga enam puluh yakni ayat Al-Quran." [Riwayat Al-Bukhari dan Muslim]
Waktu-waktu akhir sebelum subuh secara kasarnya sekitar 30-40 minit.
Imam Ibn Hajar berkata:
قدر ثلث خمس ساعة
Tempohnya lebih kurang 3/5 jam (±36 minit). [Fath Al-Bari 2/55]
Jika mampu melewatkan lagi sahur itu lebih baik dan sunnah.
Al-Mubarakfuri menaqalkan riwayat daripada Anas bin Malik sebagaimana yang dinuatkan oleh Ibn Asakir dalam Tarikh Dimashq:
من فقه الرجل في دينه
تعجيل فطره وتأخير سحوره
Antara tanda faqih (mendalam kefahaman agama) seseorang itu dalam agamanya ialah segera berbuka dan melewatkan sahurnya.
[Tuhfatul Ahwazi 3/315 ]
Kesimpulan
Orang yang makan pada jam 1, 2, 3 pagi lalu tidur dengan niat makan awal itu untuk bersahur tidaklah menjadi suatu kesalahan. Dia dikira sudah bersahur namun perkara itu khilaful aula (bertentangan dengan yang dituntut iaitu mengakhirkan sahur) atau dengan kata lain menyelisihi sunnah. Sebaiknya cubalah untuk bangun di akhir waktu malam dan bersahur. Itu lebih baik dan mendekati makna sahur yang diajar oleh Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam.
Wallahua'lam
Dijawab Pada 08/06/2016 | Rabu
Tulisan Asal: