Cari Entri WADi

Selasa, 2 November 2010

Al-Quran, Hadis dan Sains

Mauduk kali ini saya ingin menyentuh secara ringkas mengenai Sains. Sebelum kita membicarakan tentang Sains seharusnya kita menyedari terlebih dahulu bahawa seluruh alam ini adalah ciptaan Allah.

Bumi, langit, manusia, bulan, bintang, nyamuk, kuman, semut dan segala-galanya adalah ciptaan Allah. Lantas manusia ingin mengetahui asal usul kejadian tersebut, rasa ingin tahu itu datangnya dari akal merek
a yang juga ciptaan Allah. Oleh itu manusia membuat berbagai kajian untuk mengetahui hakikatnya, kajian yang terhasil ada yang benar dan tepat , disamping itu banyak juga yang tersasar dari kebenaran dan hakikat. Aktiviti kajian itulah dinamakan ilmu Sains.

Sesungguhnya Ilmu Sains itu datang kemudian berbanding dengan makhluk yang disebutkan tadi. Ketika kita mempelajari Ilmu Sains di sekolah dahulu tidak pernah disebut apa yang telah disebutkan di dalam Al.Quran dan Hadis mengenai Sains atau apa yang dipelajari di dalam subjek tersebut, berbeza dengan situasi pada masa sekarang kerana kini Pendidikan Islam telah mulai merentas kurikulum, itupun terpulanglah sejauh mana penguasaan pengetahuan tersebut dan minat para pengajarnya.

Pendidikan Islam merentas kurikulum bermaksud suatu pengajaran dan pembelajaran yang sentiasa merujuk kepada ajaran Islam yang mana sumber ambilannya adalah dari Al.Quran , Hadis, Qias dan Ijmak Ulamak, walaupun rujukannya dibuat secara tidak serius tetapi asas tersebut digunapakai di dalam pengajaran supaya pengajaran tidak merosakkan aqidah para pelajar.

Mengenai perkara ini, marilah kita renung dan fikirkan kenyataan yang terdapat di dalam Al.Quran dan Hadis di bawah ini. Mungkin renungan tersebut akan dapat mengukuhkan lagi keimanan kita kepada Allah yang Maha Pencipta.
Penulis sendiri sebenarnya tidak mampu menghuraikan mengenai Ilmu Sains ini, penulisan ini hanyalah sebagai pembuka minda kepada mereka yang lebih menguasainya supaya diserapkan dan diadunkan dengan wahyu Allah yang terdapat di dalam Al.Quran dan Hadis, paparan ini hanyalah petikan sebahagian kecil sahaja.







1 - Dari Surah al.Mukminun.



Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah;
23:12



Kemudian Kami jadikan "pati" itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh; 23:14










Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. 23:15



















Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik