Soalan:
*Klik gambar untuk paparan lebih jelas jika membaca dari smartphone.
Ad-Dien Menjawab:
Isu ini dibahaskan disisi para fuqaha' dalam bab bersiwak bagi orang yang berpuasa. Di zaman ini bersiwak atau menggosok gigi menggunakan ubat gigi moden termasuk dalam perbahasan yang sama. Ulama' berbeza pendapat dalam isu bersiwak/menggosok gigi selepas waktu zawal (Zohor).
Pendapat pertama: Boleh
bersiwak/gosok gigi bagi orang yang berpuasa pada seluruh waktu siang baik
sebelum zawal (waktu pagi hingga sebelum Zohor) atau selepas waktu zawal (zohor
hingga petang sebelum maghrib). Ini ialah pandangan mazhab Hanafi dan Maliki.
Mereka berhujjah dengan hadith-hadith yang menyebutkan kelebihan bersiwak yang
tidak terikat dengan waktu yang khusus. Antaranya sabda Nabi:
لَوْلَا
أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ
"Kalaulah tidak memberatkan ummatku nescaya aku akan memerintahkan mereka untuk bersiwak." [Riwayat Al-Bukhari dan Muslim; ini adalah lafaz Muslim]
Pendapat kedua: Boleh
bersiwak/gosok gigi sebelum waktu zawal (sebelum Zohor) dan makruh jika orang
yang berpuasa menggosok gigi atau bersiwak selepas waktu Zohor. Ini adalah
pendapat yang masyhur dalam mazhab Syafie dan Hanbali.
Mereka berhujjah dengan hadith yang
diriwayatkan daripada Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, Rasulullah sallallahu
'alaihi wasallam bersabda:
وَالَّذِي
نَفْسِي بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى
مِنْ رِيحِ المِسْكِ
"Demi diriku yang berada dalam genggaman tanganNya, bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum disisi Allah daripada bau haruman kasturi." [Riwayat Al-Bukhari dan Muslim]
Mulut orang yang berpuasa yakni
perut yang kosong kebiasaannya memang sedikit berbau dan bau itu bukanlah
sesuatu yang disengajakan melainkan ianya hikmah daripada berpuasa itu sendiri.
Menurut mereka, perbuatan menggosok gigi akan mengurangkan sifat bau mulut
orang yang berpuasa.
Sketsa Muhasabah Bersama
Kesimpulan:
Masalah ini merupakan masalah yang
diperselisihkan oleh ulama'. Ia khilaf yang muktabar. Seseorang itu boleh
memilih pandangan mana yang menurut mereka lebih kuat dan yakin untuk diamalkan
berdasarkan hujjah dan ilmu yang ada.
Apabila telah memilih pandangan
tertentu, tidak boleh menyalahkan atau merendah-rendahkan orang yang berbeza
pandangan dengannya kerana ianya merupakan khilaf yang muktabar disisi para
ilmuan Islam itu sendiri.
Wallahua'lam
Dijawab Pada 08/06/2016 | Rabu
03 Ramadhan 1437H