Cari Entri WADi

Selasa, 1 Mac 2011

Virus dan Anti Virus Komputer

Assalamualaikum Semua sahabat WADi semua, pe khabar anda semua..moga sihat selalu hendaknya. Entri kali ni saya nak share seseuatu yang baru, bukan baru apa cuma post yang berkaitan bidang ilmu yang lain sikit. Ilmu tu kan luas dan macam-macam, jadi saya senang hati nak kongsi dengan anda semua sedikit ilmu yang saya tahu. InsyaAllah.


Saya yakin kat luar sana pasti kerap menggunakan komputer, laptop atau net book. Lagipun sekarang kebanyakan kerja terutama pelajar banyak menggunakan medium ni untuk buat assignment, main game, bersosial di laman maya, research atau berblogging cam saya ni..heehee..Dalam menggunakan komputer, pengguna anda juga perlu tahu serba sedikit ilmu tentang komputer ni. Tahu cara nak jaga komputer, cara guna, dan macam-macam lagi. Lagi banyak yang anda tahu lagi bagus, sekurang-kurangnya anda boleh jaga komputer anda dengan baik dan untuk temph yang lama tanpa rosak.


Pernah dengar virus???yer, mesti ramai yang tahu apa itu virus komputer kan. Jadi tak perlu saya jelaskan lagi. Mungkin ada jugak yang trauma ngan Virus ni..hehehe...yelah, bila dia menyerang habis punah komputer kita dibuatnya. Sejak akhir-akhir ini peningkatan virus , malware , spyware , worm , spam dan bermacam-macam kategori virus komputer semakin meninggkat.Dalam kategori virus terdapat berbagai-bagai nama yang diberi seperti brontok , trojan , hoak , w32 , exe dan sebagainya.Sebenarnya virus tidak mempunyai nama , nama diberikan oleh mereka yang menjumpainya buat pertama kali.Mereka yang akan memberi nama pada virus tersebut. Akibat dari terkena virus akan mengalami berbagai-bagai efect , ada yang tidak boleh shut down , disable antivirus , disable registry , komputer jadi perlahan , data hilang create folder , locked folder , hilang menu dan sebagainya.



Di Malaysia kebanyakan personal komputer menggunakan perisian Antivirus percuma.Badan-badan kerajaan dan swasta pula menggunakan perisian Antivirus berbayar. Perisian Antivirus berbayar memang boleh dipercayai dari segi security berbeza dengan perisian Antivirus percuma boleh diragui.Antara perisian Antivirus berbayar yang boleh dipercayai seperti Norton Antivirus , TrendMicro , McAfee dan banyak lagi.
Apa yang saya ingin kongsikan mengenai perisian Antivirus percuma.Terdapat banyak perisian Antivirus percuma pada masa sekarang.Ada sesetengah yang tidak boleh dipercayai kerana perisian itu sendiri yang membawa virus ke dalam komputer.Berikut adalah sebahagian perisian-perisian Antivirus percuma yang boleh dipercayai pada pandangan saya. Anda boleh download di link yang saya berikan ni. 




Ada banyak lagi antivirus percuma yang ada tapi yang ni kebnyakkan orang gunalah, yang penting kerap update and scan virus ok. Dinasihatkan jangan install banyak antivirus, nanti berat komputer tu. Jangan abaikan komputer dan virus ni. Nanti virus bersarang dalam komputer baru tau..ahaha, insyaAllah. Selamat melindungi komputer yer..

p/s-komen jangan lupe tau..heehee
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik