السلام عليكم
Soalan:
Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin ditanya : Bilakah diakuinya perbezaan pendapat dalam masalah agama ? Apakah perbezaan pendapat terjadi pada setiap masalah atau hanya pada masalah-masalah tertentu? Kami mohon penjelasan.
Jawapan:
Pertama-tama perlu diketahui, bahwa perbezaan pendapat (khilaf) dalam kalangan ulama umat Islam ini adalah yang terlahir dari ijtihad, karena itu, tidak membahayakan bagi yang tidak mencapai kebenaran. Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam telah bersabda.
"Jika seorang hakim memutuskan lalu berijtihad, kemudian ia benar, maka ia mendapat dua pahala. Dan jika ia memutuskan lalu berijtihad kemudian salah, maka ia mendapat satu pahala."(Hadith Riwayat Al-Bukhari dalam Al-I'tisham (7325).)
Maka, bagi yang telah jelas baginya yang benar, maka ia wajib mengikutinya. Perbezaan pendapat yang terjadi di antara para ulama umat Islam tidak boleh menyebabkan perbezaan hati, karena perbezaan hati boleh menimbulkan kerosakan dan mudharat yang besar, sebagaimana firman Allah.
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
"Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." (Al-Anfal : 46)
Perbezaan pendapat yang diakui oleh para ulama, yang kadang dinukil (dikutip) dan diungkapkan, adalah perbezaan pendapat yang kredibel dalam pandangan. Adapun perbezaan pendapat di kalangan orang-orang awam yang tidak mengerti dan tidak memahami, ia tidak diakui. Karena itu, hendaknya orang awam merujuk kepada ahlul ilmu yang lebih arif dan mehir darinya sebagaimana ditunjukkan oleh firman Allah Subhanahu wa Ta'ala.
فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Kemudian pertanyaan penanya, apakah perbezaan ini terjadi dalam setiap masalah? Jawabnya: Tidak demikian. Perbezaan ini hanya pada sebagian masalah. Sebagian masalah disepakati, tidak ada perbezaan, Alhamdulillah, tapi sebahagian lainnya ada perbezaan pendapat karana hasil ijtihad, atau sebagian orang lebih tahu dari yang lainnya dalam menganalisis nas-nas dari Al-Kitab dan As-Sunnah. Di sinilah terjadinya perbezaan pendapat. Adapun dalam masalah-masalah pokok, sedikit sekali terjadi perbedaan pendapat.
Sumber:
[Dari Fatwa Syaikh Ibnu Utsaimin yang beliau tanda tangani, Al-Fatawa Asy-Syar'iyyah Fi Al-Masa'il Al-Ashriyyah Min Fatawa Ulama Al-Balad Al-Haram]
والله أعلمُ بالـصـواب