Keluarnya darah dari bisul atau badan tidak membatalkan wudhu'. Hanya sahaja sebilangan rakyat negara ini dengan mudah menyatakan batal tanpa dalil. Yang berpendapat batal ialah madzhab Hanafi dan Hanbali jika darah keluar dalam bentuk masyfuh (mengalir dgn banyak). Menurut al-Qardhawi, keluarnya darah tidak membatalkan wudhu' adalah pendapat yang rajih kerana tidak ada dalil yang menyokongnya (batal wudhu'). (Fiqh Thaharah, alQardhawi, ms 252)
1. Darah yg keluar sedikit itu dima'afkan, tambahan pulak dia adalah orang yg udzur. Dalilnya:
ما زال المسلمون يصلون في جراحاتهم
الراوي: الحسن المحدث: الألباني - المصدر: تمام المنة - الصفحة أو الرقم: 50
خلاصة الدرجة: رواه البخاري معلقا بغير إسناد، وقد وصله ابن أبي شيبة بإسناد صحيح
" Kaum muslimin tetap melakukan solat dengan luka-luka mereka."(HR al-Bukhari dari al-Hasan (al-Basri))
al-Albani menyatakan dalam Tamam al-Minnah ta'aliq atas Fiqh Sunnah, hadith ini dikeluarkan oleh al-Bukhori tanpa sanad, tapi sanadnya disambung oleh Ibn Abu Syaibah di dalam al-Musyanifnya dengan sanad yg sahih
2. Nanah
وسئل أبو مجلز عن القيح يصيب البدن والثوب ؟ فقال : ليس بشئ ، وإنما ذكر الله الدم ولم يذكر القيح
Diajukan soalan kepada Abu Mijlaz* mengenai nanah bisul yg menimpa badan dan pakaian? Kata beliau, "tidak apa-apaan, yg disebut Allah ialah mengenai darah sahaja, adapun nanah tidak disebut. (Fiqh Sunnah, 1:16 e-book)
*Abu Mijlaz, ialah Lahiq bin Hamid al-Sadusi al-Basyri, tabi'in besar Basrah, wafat 106H, pernah mendengar dari Ibn Abbas, Mu'awiyah dan Anas bin Malik.
Berkata Syaikhul islam Ibn Taymiyah al-Harani
وقال ابن تيمية : ويجب غسل الثوب من المدة والقيح . والصديد ، قال : ولم يقم دليل على نجاسته ، انتهى والاولى أن يتقيه الانسان بقدر الامكان
tidak ditemui dalil akan kenajisan nanah. (Fiqh Sunnah, 1:16 e-book)
- Amal Dengan Ilmu -
WADi
والله أعلمُ بالـصـواب
و إلى اللقاء إن شاء الله تعالى
WADi
والله أعلمُ بالـصـواب
والسلام علبكم و رحمة الله و بركاته