Cari Entri WADi

Jumaat, 27 Januari 2012

Tips Belajar 1 : Persedian Untuk Belajar



السلام عليكم



Pelajaran adalah suatu perkara yang penting dalam hidup manusia. Sebagai Umat Islam, menuntut ilmu adalah fardhu ain disisi syara'. Bahkan bukan sahaja umat Islam malah semua bangsa dan agama mengakui kepentingan belajar dan menuntut ilmu. Ilmu itu laksana cahaya yang menerangi kegelapan. Ia akan memberi sinar dan manfaat kepada sesiapa yang mendapatkannya dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh.

Sebelum belajar, setiap pelajar harus membuat persedian dan keperluan untuk memudahkan sesi pembelajaran dan mengelakkan gangguan ketika sedang belajar. Persediaan yang terawal sekali adalah dengan niat yang betul untuk belajar kerana Allah s.w.t, kemudian barulah disusuli dengan niat kerana cintakan ilmu, kejayaan di dunia dan akhirat, pekerjaan dan sebagainya. Paling utama adalah niat yang betul kerana setiap Muslim itu dikira amalnya berdasarkan apa yang diniatkan. Daripada Umar r.a berkata,  Rasulullah s.a.w bersabda:


إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنَّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلَّ امْرِىٍٔ مَا نَوَى فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتهُ إِلَى مَاهَاجَرَ إِلَيْهِ. رواه البخاري :٦٥٥٣ ، مسلم : ١٩٠٧

"Sesungguhnya setiap amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat dan setiap orang dinilai dengan niatnya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia atau wanita untuk dikahwininya, maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrahnya itu" (Riwayat al-Bukhari no.6553 dan Muslim no. 1907)

Kelengkapan dan tempat yang sesuai adalah penting supaya pelajar berasa mudah dan seronok untuk belajar. Tempat belajar seharusnya memiliki beberapa kriteria seperti berikut: 

1. Selesa dan tenang

Tempat belajar yang selesa penting bagi mengekalkan minat dan fokus pelajar ketika sedang menelaah. Buku yang tersusun, suasana yang bersih dan persekitaran yang nyaman akan membantu pelajar belajar dalam tempoh yang lebih lama berbanding dengan persekitaran yang kotor dan kurang menyenangkan.


2. Kurang gangguan dan bunyi bising.

Majoriti pelajar akan lebih selesa belajar dalam keadaan yang senyap dan kurang gangguan bunyi. Ia bergantung kepada kecenderungan pelajar itu sendiri. Kadang kala ada yang boleh belajar sambil mendengar muzik, belajar dalam keadaan bising dan sebagainya. Namun begitu belajar dalam suasana yang sunyi itu lebih tenang dan memudahkan pelajar untuk fokus. Daya tumpuan ketika belajar akan bertambah dan kekal lebih lama. Lihat sahaja ketika kita solat, sudah tentu solat dalam keadaan yang tenang dan sunyi ketika qiamullail itu lebih memudahkan kita untuk khusyuk dalam ibadah. Elakkan belajar di hadapan televisyen, radio, gangguan telefon bimbit, dan apa jua yang menjurus ke arahnya.


3. Menyeronokkan dan bersemangat.

Tempat belajar yang baik adalah tempat yang mampu memberikan keseronokan dan semangat yang tinggi untuk anda belajar. Wujudkan satu ruang belajar yang menyeronokkan seperti ruang yang berwarna cerah, ruang yang dihiasi dengan warna yang anda suka, ruang yang punya karikatur atau lukisan bagi pelajar yang suka melukis dan sebagainya. Ia terpulang kepada kecenderungan anda terhadap perkara yang mampu membuatkan ada seronok untuk belajar.


4. Kawan

Pilih tempat belajar yang sesuai dengan suasana belajar. Jika ada belajar secara berkumpulan, maka ruang yang besar diperlukan untuk memuatkan pelajar dan menjamin keselesaan ketika sedang belajar. Jika belajar secara berkumpulan, carilah teman-teman yang fokus untuk belajar dan yang tidak mudah hilang tumpuan ketika belajar. Ia amat penting kerana teman punya daya yang kuat untuk mempengaruhi pola pemikiran, sifat dan kecenderungan anda. Jika selesa belajar bersendirian, maka elakkan dari gangguan teman-teman yang mungkin mengganggu fokus anda. Tapi jangan pula sehingga menganggap teman yang bertanya soalan ketika anda sedang menelaah itu menganggu pelajaran anda. Itu salah sama sekali dan perlu dihindarkan.

Sekian sahaja buat waktu ini, insyaAllah akan bersambung dalam penulisan akan datang.


والله أعلمُ بالـصـواب
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik