Cari Entri WADi

Jumaat, 25 Januari 2013

Benarkah Nama Malaikat Maut Ialah Izrail?


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Malaikat merupakan makhluk Allah subhanahu wa ta'ala yang taat dan patuh dengan segala arahanNya. Mereka adalah makhluk yang ghaib daripada pandangan manusia kecuali jika diizinkan Allah sebagaimana yang masyhur dalam nas-nas yang sahih yang menyebutkan perihal manusia iaitu Rasulullah dan para sahabat bertemu dengan malaikat dalam bentuk manusia. Nama malaikat juga merupakan sebahagian daripada hal-hal ghaibiyyat dan untuk mengetahui namanya haruslah dengan berpandukan nas-nas daripada Al-Quran dan Al-Sunnah yang diterima pakai. 

Nama-nama malaikat yang masyhur seperti Jibril, Mikail, Munkar, Nakir, Malik, Ridhwan dan sebagainya merupakan nama-nama thabit daripada nas-nas yang sahih yang termaktub dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Namun begitu, nama Izrail yang masyhur dikenali oleh masyarakat sebagai malaikat maut asalnya bukanlah daripada nas-nas yang sahih. Jadi bagaimanakah nama ini boleh wujud dan diterima?.

Asal lafaz Izrail tidak datang daripada nas-nas yang sahih namun menurut para ulama' hadith ianya bersumberkan daripada riwayat Israilliyat iaitu riwayat-riwayat daripada kisah Bani Israil. Secara asasnya tidak semua riwayat-riwayat Israilliyat ini diterima pakai dan tidak semua juga ditolak. Ada riwayat-riwayat Israilliyat yang dimasukkan di dalam tafsir Al-Quran, bahkan banyak juga yang termuat dalam kitab-kitab sejarah. Riwayat Israilliyat juga perlu disemak kebenarannya sebelum ia diterima pakai sebagaimana kita menyemak kedudukan hadith sebelum beramal dengannya. 


Allah Ta’ala berfirman:


قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad); "Nyawa kamu akan diambil oleh Malikil Maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan)". [As-Sajdah  32:11]


Imam Ibnu Kathsir rahimahullaah berkata dalam , :


وأما ملك الموت فليس بمصرح باسمه في القرآن ، ولا في الأحاديث الصحاح، وقد جاء تسميته في بعض الآثار بعزرائيل ، والله أعلم .

“Adapun malaikat maut, tidak didapatkan keterangan jelas tentang namanya di dalam Al-Quran, tidak pula dalam hadith sahih. Penamaannya terdapat dalam sebahagian atsar yang disebut dengan Izrail, wallahu a’lam.” [Al-Bidayah wa al-Nihayah (1/49)]

Imam al-sindi berkata:

 لم يرد في تسميته حديث مرفوع اهـ
 
“Tidak ada hadith marfu’ yang menyebutkan namanya.”


Al-Munawi dalam  setelah menyebutkan bahwa malaikat maut yang namanya masyhur dengan Izrail berkata, 


ولم أقف على تسميته بذلك في الخبر

“Aku tidak mendapatkan penamaan itu dalam khabar (hadith).”[al-Faidh al-Qadir (3/32)]

Syaikh al-Albani dalam ta’liqnya terhadap perkataan Imam al-Thahawi:


 ونؤمن بملك الموت الموكل بقبض أرواح العالمين " . قال رحمه الله :
قلت: هذا هو اسمه في القرآن ، وأما تسميته بـ "عزرائيل" كما هو الشائع بين الناس فلا أصل له ، وإنما هو من الإسرائيليات


“Dan kita mengimani malaikat maut yang ditugaskan untuk mencabut nyawa alam semesta,” beliau rahimahullah, “Aku katakan: Ini adalah namanya (yang disebutkan) dalam Al-Quran. Sedangkan menamakannya dengan Izrail, sebagaimana yang tersebut di tengah-tengah manusia, tidak memiliki landasan (dasar). Sesungguhnya penamaan tersebut berasal dari riwayat-riwayat Israiliyyat.”

Syaikh Ibnu ‘Utsaimin berkata, 

(ملك الموت) : وقد اشتهر أن اسمه (عزرائيل) ، لكنه لم يصح ، إنما ورد هذا في آثار إسرائيلية لا توجب أن نؤمن بهذا الاسم ، فنسمي من وُكِّل بالموت بـ (ملك الموت) كما سماه الله عز وجل في قوله : ( قل يتوفاكم ملك الموت الذي وكل بكم ثم إلى ربكم ترجعون )

“Malakul maut (malaikat pencabut nyawa) telah masyhur namanya dangan Izrail, tapi itu tidak benar. Sesungguhnya nama ini disebutkan dalam riwayat-riwayat israiliyyat yang tidak mengharuskan kita untuk mengimani nama ini. karenanya kita menamakan malaikat yang ditugaskan mencabut nyawa dengan “malakul maut”, sebagaimana yang Allah ‘Azza wa Jalla telah menamakannya dalam firman-Nya,

“Katakanlah: “Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa) mu akan mematikan kamu; kemudian hanya kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan.” 



والله أعلم .

Rabu, 2 Januari 2013

Permasalahan Dalam Kedudukan Cincin Di Jari



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Khilaf (perselisihan) pandangan ulama kedudukan jari yang memakai cincin berdasarkan kepada hadith-hadith Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam  dan tidak diketahui pula menyerupai kaum Nabi tertentu. Disebabkan khilaf, maka kedudukan tangan kiri atau kanan memakainya tidaklah menjadi masalah.

Berikut kami petik fatwa yang ambil dari Ensiklopedia Fiqh Kuwait :-


Fatwa cara memakai cincin dari Ensaiklopedia Fiqh Kuwait:

Tempat cincin : Ulama' tidak berbeza pendapat mengenai memakai cincin kepada perempuan; kerana mereka dari segi aspek ini hak perhiasannya, kepadanya (wanita) mereka boleh meletakkan dijari tangan atau atau dijari kaki , dimana mereka mahukan. Tetapi ulama' berselisih faham tempat letaknya cincin kaum lelaki, ada beberapa sarjana mazhab tidak mendapat persetujuan mengenainya : beberapa pengikut Hanafi mengatakan bahawa kaum lelaki harus memakai cincin di jari yg kecil ditangan kiri, bukan jari yg lain, dan bukan tangan kanan. Ada juga beberapa orang dikalangan mereka membenarkan memakai cincin di jari tangan kanan dan ada juga sarjana (ulama') menerima kedua-dua tangan kanan dan kiri; kerana terdapat riwayat yg berbeza mengenai hadis Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan berkata beberapa mereka itu : Sesungguhnya di tangan kanan dari kalangan manusia tidaklah menandakan apa-apa; kerana pentafsiran kanan dari Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam membatalkannya.

Imam Malik rahimahullah memilih memakai cincin disebelah kiri, menjadikan pemakaian cincin di jari kecil, berkata Abu Bakar Bin Al-Arabi didalam syarah Muwatta' : Sah dari : {Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam memakai cincin pada sebelah kanannya dan sebelah kirinya dan lebih banyak memakai cincin di sebelah kirinya}. Memakai cincin disebelah kanan adalah makruh, memakai cincin adalah di jari yg kecil; kerana sesungguhnya ia merupakan sunnah dari Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan menirunya adalah baik. Sesungguhnya umum memuji pemakaian disebelah kiri. Berkata Imam Shafiee : Kepada lelaki, pemakaian cincin 'silver' di jari kecil sebelah kanan adalah dibenarkan, dan jika ia mahu dijari kecil sebelah kiri, kedua-duanya adalah sah dari Nabi sallallahu 'alaihi wasallam  tetapi yg masyhur adalah sebelah kanan yg afdal kerana ia sebagai perhiasan, dan kanan adalah mulia.

Berkata sebahagian : kiri adalah lebih afdal. Dari Sunan Abi Daud yg berisnad sahih, bahawa Ibn Umar r.a. bahawa memakai cincin disebelah kirinya, dan dari isnad Hassan dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhu bahawa memakai cincin di sebelah kanannya. Dari Syafiee mengatakan bahawa memakai cincin di jari tengah dan jari telunjuk adalah dilarang berikutan dari hadis yg didatang dari Ali radhiallahu 'anhu {Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam melarang memakai cincin di jari ini atau ini, katanya dengan menunjuk kearah jari tengah dan yg berikutnya}.

Dalam Mazhab Hanbali : Memakai cincin di kiri jari kecil adalah lebih baik memakai di sebelah jari kecil disebelah kanan, pandangan yg sahih dari bapa Ahmad bin Hanbal, riwayat yg lemah memakai cincin di sebelah kanan., Berkata Daar Al-Qatni yg menerimanya : Mengingatkan bahawa Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam memakai cincin di sebelah kiri, dan sesungguhnya di jari kecil; dan kerana ini tidak akan memburukkan tangan yg memakainya. Bahawa Hanbali benci (makruh) memakai cincin di jari tengah dan telunjuk dan melarang memakai dijari tangan. Pada zahirnya ia tidak melarang memakai di ibu jari dan jari manis, dan jika ia jari kecil (anak jari) maka adalah lebih baik kerana menurut nas.

iqTamat lah maklumat ensaiklopedia fqh, dan sesungguhnya disebabkan beberapa kekeliruan maka adalah dibenarkan memakai disebelah kiri atau kanan, dan ini memudahkan umat, dan tidak ditegah meletakkan cincin di tangan kiri bagi menunjukkan tanda sudah berkahwin.


Dalil-Dalil Berkaitan Pemakain Cincin Di Jari


Untuk pengetahuan, hadis yang dikatakan itu seperti yang diriwayatkan oleh Imam Muslim:


حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا أَبُو الْأَحْوَصِ عَنْ عَاصِمِ بْنِ كُلَيْبٍ عَنْ أَبِي بُرْدَةَ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ نَهَانِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَتَخَتَّمَ فِي إِصْبَعِي هَذِهِ أَوْ هَذِهِ قَالَ فَأَوْمَأَ إِلَى 
الْوُسْطَى وَالَّتِي تَلِيهَا


“Yahya bin Yahya telah meriwayatkan kepada kami bahawa Abu al-Ahwas meriwayatkan daripada ‘Aasim bin Kulaib daripada Abu Burdah yang berkata: Ali telah berkata: Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam telah melarang aku daripada memakai cincin pada jariku ini atau ini. Dia mengisyaratkan kepada jari tengah dan yang sebelahnya.”



عَنْ أَبِي بُرْدَةَ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ نَهَانِي يَعْنِي النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَجْعَلَ خَاتَمِي فِي هَذِهِ أَوْ الَّتِي تَلِيهَا لَمْ يَدْرِ عَاصِمٌ فِي أَيِّ الثِّنْتَيْنِ


Dari Abu Burdah dari 'Ali ia berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melarangku memakai cincinku di tempat ini atau sebelahnya lagi.-'Ashim tidak mengerti secara pasti tentang kedua jari tersebut.-

Setelah mengkaji semua riwayat-riwayat hadis ini, ahli hadith  mendapati bahawa perkataan “atau” di atas adalah keraguan daripada salah seorang periwayat, iaitu ‘Aasim bin Kulaib. Dan yang dimaksudkan adalah jari tengah dan jari telunjuk. Beliau juga menegaskan selagi kita tidak mengetahui jari yang mana satu yang diisyaratkan oleh Ali, maka sebagai langkah berjaga-jaga, janganlah dipakai cincin pada kedua-duanya. [Silsilah al-Ahadith ad-Daifah (11/859).]

Saya terjemah di sini kata-kata Imam Nawawi, seorang tokoh mazhab Shafi’e dalam kitab penerangannya ke atas kitab hadis Sahih Muslim, katanya: “Umat Islam bersepakat bahawa Sunnah (nabi) adalah orang lelaki memakai cincinnya di jari kelingking, manakala perempuan boleh memakai cincin di semua jari-jemarinya.”

Katanya lagi: “Makruh bagi lelaki memakai cincin pada jari tengah dan sebelahnya (telunjuk) menurut hadith ini, dan ianya makruh tanzihi. Manakala tentang memakai cincin samada di tangan kanan atau tangan kiri maka ada dua hadis mengenai ini (masing-masing menyokong samada tangan kanan atau tangan kiri) dan dua-duanya sahih…. Manakala hukum mengenai persoalan ini di kalangan fuqaha, mereka sepakat tentang harusnya bercincin di tangan kanan dan harus di tangan kiri, tidak makruh pada mana-mana antara keduanya, namun mereka selisih pendapat tentang yang mana lebih afdal? Golongan salaf pula, ramai yang bercincin di tangan kanan dan ramai juga di tangan kiri. Imam Malik menyukai tangan kiri dan tidak sukakan (bercincin) di tangan kanan. Di dalam mazhab kita ada dua pendapat di kalangan sahabat-sahabat kami: Yang sahihnya tangan kanan lebih afdal kerana ianya suatu perhiasan, dan tangan kanan lebih mulia dan lebih berhak untuk diperhiaskan dan dimuliakan.”

[Sharh Sahih Muslim, bab larangan memakai cincin pada jari tengah dan sebelahnya]

Tentang hikmah larangan kerana ianya meniru cara berhias kaum Lut, tiada pula mana-mana ulama yang menjelaskan sedemikian. Namun, seperti sabda nabi: “Yang mendakwa perlu ada bukti..” Dan saya teliti kitab-kitab ulama pun tiada yang menyebut hadis ini. 



والله أعلم بالـصـواب 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik