Cari Entri WADi

Jumaat, 25 Mac 2016

Salah Faham Hadith Habbatus Sauda Ubat Segala Penyakit






Habbatus sauda (black seed), jintan hitam atau apa sahaja nama baginya merupakan herba yang terkenal dan digunakan sejak zaman Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam lagi. Ianya mengandungi pelbagai khasiat dan sering digunakan untuk tujuan perubatan. Hal ini diperkuatkan lagi dengan adanya hadith-hadith yang menyebutkan tentang kelebihan habatus sauda itu sendiri disisi Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam.

Cuma yang menjadi isu ialah salah faham sebahagian masyarakat yang mengatakan habbatus sauda merupakan ubat bagi apa sahaja jenis penyakit hingga ada yang memburuk-burukkan perubatan moden dan mendakwa berpada dengan mengambil habbatus sauda untuk menyembuh apa jua penyakit.

Saya ditanya oleh Doktor Rafidah daripada Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS), Temerloh yakni salah seorang ahli dalam team MedTweetMy yang merupakan pakar buah pinggang berkenaan isu ini. Tulisan ini cuba untuk menjelaskan aspek hadith, maksud hadith menurut pandangan ulama’ silam dan menjernihkan salah faham yang berlaku.





Tulisan ini sama sekali tidak ada kena mengena dengan isu habbatus sauda memudharatkan apa jua jenis penyakit tertentu sebaliknya hanya ingin fokus kepada makna dan syarahan para ulama' mengenai hadith habbatus sauda yang disalah fahami.


            Hadith yang paling masyhur dalam masyarakat berkaitan kelebihan habbatus sauda ialah riwayat daripada Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

فِي الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ
“Pada habbatas sauda itu ada penawar/ubat bagi semua penyakit kecuali mati.” [Riwayat Al-Bukhari dalam Sahihnya, kitab Al-Tibb no. 5687; Riwayat Muslim no. 2215]

Dari sudut kesahihan hadith ini, maka tidak ada sebarang keraguan ianya memang hadith sahih. Maka inilah yang menjadi konflik bahkan mungkin “perang” antara masyarakat dan doktor. Bagi doktor, habbatus sauda boleh memberikan kemudharatan bagi beberapa jenis penyakit dan tidak sesuai digunakan, atau mungkin boleh digunakan dengan pemantauan, dos yang ditentukan dan sebagainya. Sedangkan disisi masyarakat pula, habbatus sauda merupakan antara ubat yang paling baik tambahan pula Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam sendiri mengatakan ianya penawar bagi segala penyakit. Tidak mungkin kita menolak perubatan Nubuwwah dan mengutamakan perubatan moden daripada apa yang Nabi amalkan sendiri.

            Maka berlakulah perkara yang tidak elok yang dilakukan oleh sebahagian masyarakat seperti label-melabel, merendahkan, memaki-hamun dan mengutuk doktor. Ada yang mengatakan doktor menolak hadith Nabi, doktor agen yahudi/kafir, doktor terpengaruh ilmu perubatan sains barat dan tidak arif perubatan Islam, doktor jahil dan sebagainya gelaran yang bagi saya tidak patut dilemparkan sebegitu.

            Saya bukanlah ingin membela para doktor dan menentang perubatan Nubuwwah walaupun saya sebahagian daripada keluarga MedTweetMy. Tulisan ini untuk menjelaskan dari sudut Islam menurut pandangan ulama’ silam apakah maksud sebenar hadith itu agar kita semua jelas mengenainya dan mudah-mudahan tidak ada lagi perbalahan antara masyarakat dengan doktor.


Salah Faham Makna Hadith

            Ya, inilah yang berlaku dalam masyarakat.Walaupun hadith itu sahih, namun kefahaman kita terhadap hadith itu belum tentu sahih. Salah faham terhadap makna hadith sering kali menjadi punca perbalahan bukan sahaja masyarakat awam malah golongan agama sendiri. Dalam hal ini, masyarakat awam tidak boleh disalahkan sepenuhnya kerana mereka sendiri tidak terdedah dengan syarahan ulama’ apatah lagi mengkaji perbahasan mengenainya. Tambahan pula, lafaz hadith itu sendiri menggunakan lafaz “ kullu daa’ ” (semua penyakit) maka sudah pasti bagi sesiapa yang memahami secara literal akan berpegang sedemikian rupa.

Mari kita lihat makna sebenar hadith ini dan perbahasan ulama’ mengenainya.

Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqalani (wafat 852H) berkata:

“Disebutkan bahawa sesungguhnya ucapan baginda “Seluruh penyakit” itu maksudnya ianya boleh dijadikan ubat dengannya (yakni habbatus sauda). Sesungguhnya ia bermanfaat bagi penyakit-penyakit sejuk sedangkan penyakit panas maka tidak (berkesan).”
            [Fath Al-Bari 10/144]

Imam Ibn Jauzi (wafat 597H) berkata:

“Sebahagian ulama’ mengatakan bahawa lafaz “kullu” (semua –penyakit-) disini ialah lafaz umum yang membawa makna khusus sebagaimana firman Allah (tentang burung yang berkata kepada Nabi Sulaiman) “Sesungguhnya aku mendapati seorang perempuan yang memerintah mereka dan telah diberikan kepadanya semua benda dan dia juga mempunya singgahsana/istana yang agung. ” [An-Naml:23]...” [Kasyf Al-Mushkil 3/364]

Ayat ini berkaitan seekor burung Hud-hud yang mengkhabarkan kepada Nabi Sulaiman tentang Ratu/Puteri Balqis di negara Saba'. Makna lafaz kullu (semua) dalam surah An-Naml tersebut bukanlah bermakna seluruh benda yang ada di dunia telah dimiliki oleh Raja Balqis sebaliknya ia bermaksud dia mempunyai kemewahan dunia yang diperlukannya untuk memerintah sesebuah kerajaan. [Tafsir Ibn Kathir 6/186]

Imam Al-Qurtubi dalam tafsirnya mengatakan bahawa lafaz kullu (semua) yang dimiliki oleh Puteri Balqis tersebut ialah lafaz mubalaghah  iaitu semua yang diperlukannya sebagai pemerintah kerajaan. [Tafsir Al-Qurtubi 13/184]

Mubalaghah ialah lafaz hiperbola yakni ucapan kiasan yang yang berlebih-lebihan untuk memperoleh kesan tertentu [kamus dewan edisi-4]

            Inilah yang dimaksudkan dengan lafaz umum tetapi membawa makna khusus. Ianya uslub lafaz yang dibincangkan dalam ilmu usul fiqh. Jika ingin memahami lebih lanjut mengenai lafaz sebegini, sila membaca karya-karya usul fiqh, insyaAllah.

Apakah yang dimaksudkan dengan penyakit sejuk yang diucapkan oleh Imam Ibn Hajar Al-Asqalani sebelumnya? Ianya bermaksud penyakit yang berkaitan dengan cuaca sejuk atau lembab yang mana sesuatu dirawat dengan habbatus sauda kerana sifatnya yang panas.

Imam Ibn Jauzi juga menyebutkan:

“Yang dimaksudkan dalam hadith itu ialah penawar/ubat bagi penyakit-penyakit berkaitan lembab, berkahak yang mana habbatus sauda’ itu sifatnya panas dan kering (berlawanan).” [Kasyf Al-Mushkil 3/364]


Begitulah yang disebutkan oleh Imam An-Nawawi (wafat 676H) ketika membahaskan hadith ini bahawa habbatus sauda tidak sesuai pada penyakit tertentu seperti penyakit berkaitan sejuk. Katanya lagi:

“Sesungguhnya Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam menggambarkan sebegini berdasarkan apa yang disaksikannya pada kebiasaan keadaan para sahabatnya radhiallahu ‘anhum” [Syarh An-Nawawi ‘ala Muslim 14/196]


Kesimpulan

            Hadith ini merupakan hadith yang mengandungi lafaz umum namun maksudnya khas. Habbatus sauda sememangnya baik untuk menyembuhkan banyak penyakit namun bukanlah semua penyakit yang ada dimuka bumi ini. Semua penyakit yang dimaksudkan disitu ialah penyakit yang berlawanan sifatnya dengan habbatus sauda’ yakni sakit yang berkait dengan elemen sejuk seperti demam sejuk, selsema dan sebagainya. Itulah yang disebutkan oleh para ulama’ silam.

            Adapun apa yang dikatakan oleh para doktor bahawa habbatus sauda mampu memberikan kesan/ menambah mudharat atau tidak sesuai dengan penyakit-penyakit tertentu, maka ianya bukanlah bertentangan dengan hadith diatas. Nasihat saya, ikutlah nasihat doktor pakar. Jika benar habbatus sauda tidak sesuai dengan penyakit yang dihidapi bahkan boleh memberikan mudharat, maka ianya bukan lagi menjadi keperluan untuk diamalkan kerana mengelak mudharat yang lebih besar itulah yang lebih utama yang telah diajarkan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas radhiallahu ‘anhu:

لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ
“Tidak boleh membuat bahaya dan menimbulkan bahaya” [Riwayat Ibn Majah no. 2430]


Ini juga bertepatan dengan kaedah syarak yang disebutkan oleh para usuliyyin:

در المفاسد مقدم على جلب المصالح
“Menghalang kerosakan didahulukan daripada mengambil maslahat”

كل سبب يفضي إلى الفساد نهى عنه إذا لم يكن فيه مصلحة راجحة
“Setiap sebab yang membawa kepada kerosakan dilarang daripadanya jika ianya tidak mempunyai maslahat yang kukuh.”

Tambahan pandangan daripada Doktor #MedTweetMy:

Jika ingin mengamalkan habbatus sauda, pastikan ianya habbatus sauda yang asli (dalam bentuk serbuk yang 100% tulen), tidak diproses/bercampur dengan bahan lain dan dalam kuantiti yang sedikit. Jika mengambil habbatus sauda dalam bentuk pil/kapsul, pastikan ianya telah mendapat pengesahan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia kerana ada pil-pil habbatus sauda yang telah dicampur dnegan bahan-bahan lain yang boleh memudharatkan.

Habbatus sauda tidak bersalah, yang bersalah mungkin kefahaman dan cara pengambilan kita.

Wallahua’lam
_____________
Ad-Dien Abdul Kadir

Ad-Hoc MedTweetMy
Jumaat _ 25/03/2016


Rabu, 2 Mac 2016

Hukum Jual Beli Kucing



Baru-baru ini masyarakat Malaysia digemparkan dengan suatu artikel dalam akhbar tempatan yang menyebutkan tentang hukum jual beli kucing. Kesimpulan akhir daripada artikel tersebut ialah  jual beli kucing, haram. Ramai netizen bertanya akan kebenaran artikel tersebut. Saya fikir, mungkin mereka semua terkejut kerana tidak pernah dengar perbahasan sedemikian apatah lagi kucing merupakan haiwan peliharaan yang popular dalam masyarakat di Malaysia. 

           Adakah artikel tersebut salah?. Jawabnya tidak. Apa yang disebutkan dalam artikel itu benar , cuma mungkin penulis terlepas pandang bahawa disana ada pandangan lain daripada sarjana Islam terdahulu. Ulama’ berbeza pandangan dalam masalah ini. Ada dua pandangan.

1. Haram jual beli semua jenis kucing.

Ini merupakan pandangan beberapa ulama’ antaranya Mazhab Az-Zahiri, Imam As-Syaukani. Hujah mereka adalah berdasarkan hadith daripada Jabir radhiallahu ‘anhu ketika beliau ditanya tentang hasil jual beli anjing dan kucing. Jabir radhiallahu ‘anhu mengatakan:

زَجَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ ذَلِكَ
Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam melarang daripada perbuatan tersebut. [Riwayat Muslim]

Ibn Hazm Al-Andalusi daripada Mazhab Az-Zahiri mengatakan:

“Lafaz zajara bermakna larangan keras.” Beliau turut mengatakan bahawa inilah yang difatwakan oleh Jabir dan tidak ada para sahabat yang menyelisihinya (berbeza pandangan) dalam masalah ini sepanjang pengetahuannya. Ia juga pandangan tabi’in seperti Mujahid dan Thawus. [Al-Muhalla 9/13]

Imam As-Syaukani mengatakan:

“Hadith ini merupakan dalil pengharaman jual beli kucing. Inilah pandangan Abu Hurairah, Mujahid, Jabir bin Zaid serta diriwayatkan juga ianya pandangan daripada Ibn Munzir, serta Al-Munziri daripada Thawus. Sedangkan pandangan jumhur ulama’ berpendapat jual beli kucing itu dibenarkan...”

Beliau turut menyebutkan:

“Dikatakan bahawa jual beli kucing ini membawa kepada larangan yang bersifat karahah tanzih (makruh ringan yang mendekati harus), dan sesungguhnya jual beli ini bukanlah termasuk peribadi akhlak yang mulia dan bermaruah. Tidak boleh menafikan adanya larangan ini daripada makna yang hakiki tanpa sebarang alasan yang kukuh.” [Nail Al-Authar 8/177-178]


2. Dibenarkan jual beli kucing.

Ini merupakan pandangan jumhur (majoriti) ulama’ mazhab Syafie, Hanafi, Maliki dan Hanbali. Disebutkan dalam Mausu’ah Al-Fiqhiyyah Al-Kuwaitiyyah:

“Adapun kucing maka jumhur fuqaha’ membenarkan jual belinya kerana ianya merupakan haiwan yang bermanfaat. Adapun hadith Jabir radhiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam melarang jual beli anjing dan kucing, merujuk kepada kucing yang tidak bertuan (kucing liar), atau kucing yang tidak boleh dimanfaatkan.” [Mausu’ah Al-Fiqhiyyah Al-Kuwaitiyyah 10/165]

Imam Ibn Munzir dalam Al-Ishraf menyebutkan:

“Ijma’ (sepakat) para ulama’ bahawa mengambil kucing ini (tanpa jual beli) adalah diharuskan. Para ulama’ berbeza pandangan tentang jual belinya, diriwayatkan kepada kami bahawa Ibn Abbas memberi rukhsah (keringanan) dalam masalah jual beli ini. Ini juga pandangan Hasan Al-Basri, Ibn Sirin, Malik, Sufyan Al-Thauri, As-Syafie, Ahmad, Ishaq bin Rahuyah, dan ashab ar-Ra’yi (daripada Mazhab Abu Hanifah).” [Al-Ishraf ‘ala Mazahib Al-‘Ulama’ 6/15]

Imam An-Nawawi  As-Syafie berkata:

“Adapun jual beli kucing ini membawa makna bahawa ianya dilarang bagi kucing yang tidak bermanfaat atau ia boleh membawa makna tanzih (makruh ringan yang mendekati harus) kerana kebiasaannya orang memberikannya sebagai hadiah, dipinjamkan atau diberikan percuma begitu sahaja. Inilah kebiasaannya. Adapun jika ianya membawa manfaat maka jual belinya itu sah dan hasil jual beli itu juga halal. Inilah pandangan mazhab kami (As-Syafie) dan mazhab ulama’ seluruhnya kecuali apa yang diriwayatkan daripada Ibn Munzir, Abu Hurairah, Thawus, Mujahid, dan Jabir bin Zaid bahawa ianya tidak dibenarkan.”
[Syarh An-Nawawi ‘ala Muslim 5/420]

Beliau turut menyebutkan hal yang sama dalam kitabnya Al-Majmu’ dan menambah huraian bahawa kucing termasuk haiwan yang suci, bermanfaat dan menepati seluruh syarat-syarat jual beli (yakni bukan haiwan yang diharamkan), maka jual belinya itu dibolehkan sebagaimana bolehnya jual beli himar dan baghal (sejenis keldai). [Al-Majmu’ Syarh Al-Muhazzab 9/229]

Imam Al-Ruyani As-Syafie berkata:

“Telah diriwayatkan bahawa Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam melarang daripada jual beli kucing. Yang dimaksudkan dalam hadith ini ialah kucing liar yang tidak bermanfaat bahkan ianya boleh memudharatkan. Dan binatang yang tidak memberikan manfaat seperti singa, serigala mahupun burung-burung yang tidak boleh ditangkap/dipelihara (burung liar) maka tidak dibenarkan jual belinya.” [Bahr al-Mazhab 5/91]

Imam Sahnun Al-Maliki menyebutkan ketika ditanya:

            “Adakah Imam Malik membenarkan jual beli kucing?” Dia berkata: “Ya”
            [Al-Mudawwanah 4/115]

Imam Al-Kharqi Al-Hanafi berkata:

“Jual beli harimau bintang dan burung helang dibolehkan. Begitu juga jual beli kucing dan apa sahaja yang padanya ada manfaat.” [Mukhtasar Al-Kharkhi 1/61]

Imam Ibn Rajab Al-Hanbali berkata:

“Adapun jual beli kucing, maka ulama’ telah berbeza pendapat akan larangannya. Antara yang melarangnya ialah sebagaimana yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Jabir, ‘Atha’, Thawus, Mujahid, Jabir bin Zaid, Al-Auza’ie, dan satu riwayat daripada Imam Ahmad....”

Adapun yang membenarkan jual beli kucing ialah Ibn Abbas dalam satu riwayat, Al-Hasan, Ibn Sirin, Al-Hakam, Hammad, dan ia juga pandangan Al-Thauri, Abu Hanifah, Malik, As-Syafie, dan pandangan yang masyhur daripada Ahmad. [Jami’ al-‘Ulum wa al-Hikam 3/1218]

Kesimpulan:

            Isu jual beli kucing ini merupakan perkara yang diperselisihkan ulama’ zaman berzaman. Mereka yang berpandangan ianya haram, maka mereka mengikut pendapat para ulama’ yang berpendapat sedemikian. Sebaliknya bagi berpendapat ianya dibolehkan, maka mereka juga mengikut pandangan para ulama’ yang muktabar. Tidak boleh salah menyalahkan dalam perkara yang khilaf muktabar.

            Berdasarkan hujah perbezaan pandangan daripada sarjana Islam dan adanya dalil umum yang melarang jual beli kucing meskipun disana ada perbincangan ahli hadith berkaitan kesahihannya riwayat tersebut, maka penulis berpandangan jual beli kucing ini makruh tanzih (makruh ringan yang mendekati harus) sebagaimana yang disebutkan oleh Imam An-Nawawi dan para ulama’ yang lainnya.

____________________

Wallahua’lam.

Ad-Dien Abdul Kadir

02/03/2016_Rabu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik