Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Ahad, 30 Januari 2011

Case study Inject Pile

Assalamualaikum..lame tak update entri baru, sebenarnya dah lame bercadanga nak update entri tapi kekangan masa dan jadual harian yang sangat padat. Lagipun semesta akhir sekarang, jadi saya ada banyak tugasan akhir dan case study atau research yangbperlu dibuat.


Ilmu ada di mana-mana dan saya yakin itu. Baru-baru ini saya dan teman-teman sekelas ke ibu kota,Kuala Lumpur untuk melawat ke tapak bina bagi case study tentang "new piling". Bagi teman-teman yang tidak tahu tentang dunia pembinaan @ construction world, piling adalah cerucuk dalam bahasa melayu. Cerucuk penting dalam pembinaan sesebuah asas bangunan @ building foundation. 

ni tapak bina yang saya lawat untuk case study. under construction

Asas bangunan tu ape? ohh ya, asas bangunan tu adalah sokongan di bawah bangunan. Ye betul, di bawah lantai yang anda pijak di rumah tu, ada asas yang bangunan yang dibina. Asas bangunan ni umpama akar pokok. makin besar pokok makin kuatlah akar pokok tu untuk menahan pokok tu. Asas bangunan pun macam tu lah secara mudahnya ia menampung dan mengagihkan seluruh berat bangunan tu ke dalam tanah. kalau asas banguna tak kuat maka kebarangkalian untuk bangunan tu roboh adalah tinggi.


jadi kami ke KL untuk memahami konsep new piling yang bernama inject piling. Anda tahu inject piling??


ia adalah kaedah cerucukyang baru. Amat sesuai kalau klien nak bina bangunan baru di sekitar kawasan yang sudah ada bangunan. Kaedah inject pile ni lebih senyap dan tak menghasilkan hentakan yang kuat macam kaedah piling yang biasa digunakan. Anda mesti pernah dengar bunyi hentakan piling di tapak bina yang kuat . TANG,TANG,TANG...sungguh kuat dan menyakitkan telinga kalau anda tak tahan. Kaedah yang lama ni bukan saja menghasilkan bunyi yang kuat malan impact, gegaran dan kesan sampingan pada bangunan terdekat. Ia boleh menyebabkan bangunan berhampiran crack @ retak dan lebih teruk boleh merosakkan struktur bangunan lain.


ni lah mesin inject pile @ jeck in pile


mesin yang sama, photo angle yang berbeza

Tapi dengan inject piling, semua tu tak berlaku,InsyaAllah. Dengan menggunakan mesin khas, ia menggunakan sistem hidraulik untuk menanam piling. Mesin nyer besar dan berat. Lebih dari 100 Tan!!! berat tak??huhu..
rase bertuah dapat ilmu baru tentang piling sungguhpun ini adalah case study dari kumpulan lain, kredit kepada  Saujana 4 Sdn.Bhd. 


saya dan Tasriq Aizat(kanan) merangkap classmate n roomate




p/s- kalau nak tau lebih detail tentang ni leh mesej or post comment di fb,insyaAllah..

Sabtu, 22 Januari 2011

Bahasa Melayu terpinggir jika guna istilah Inggeris

KANGAR: Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu bimbang bahasa Melayu akan terjajah apabila terlalu banyak istilah Inggeris digunakan dalam bahasa kebangsaan itu. 


Katanya, bahasa Melayu juga akan ketinggalan jauh jika ia tidak dimartabatkan secara bersungguh-sungguh oleh semua pihak termasuk kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan dan orang ramai.
Berucap merasmikan wacana bahasa Melayu bertemakan ‘Realiti dan Cabaran’ di sini semalam, beliau berkata bahasa Melayu kini dituturkan oleh kira-kira 300 juta manusia dan adalah bahasa ke lima terbesar di dunia selepas bahasa China, Inggeris, Hindi, Urdu dan Sepanyol.

“Perjuangan memartabatkan bahasa Melayu adalah perjuangan mempertahankan perlembagaan negara kerana sudah termaktub dalam perkara 152 bahawa bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara ini,” katanya.

Katanya, rakyat dan pemerintah negara maju juga memartabatkan bahasa rasmi negara masing-masing dan wajar sekali rakyat serta pemimpin negara ini turut mempunyai semangat yang serupa.

Md Isa turut menyifatkan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan kerana ia bahasa yang difahami seluruh rakyat, begitu juga dengan tulisannya.
Sementara itu, wacana sehari anjuran Persatuan Melayu Perlis (Pemanis) dengan kerjasama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Perlis dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Wilayah Utara itu dihadiri kira-kira 400 peserta termasuk dari Kedah dan Pulau Pinang selain Perlis.


Tiga kertas kerja dibentangkan pada wacana itu iaitu Pengarah Institut Peradaban Melayu Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Profesor Emeritus Dr Abdullah Hassan, Ketua Dua Gabungan Penulis Nasional (GAPENA), Prof Datuk Dr Abdul Latiff Bakar dan bekas Ketua Pengarah DBP, Datuk A Aziz Deraman.

Turut menghadiri wacana itu ialah Yang Dipertua Pemanis, Datuk Mohd Zain Hamzah; Yang Dipertua Persatuan Melayu Pulau Pinang (PEMENANG), Datuk Yusof Latif dan wakil persatuan penulis dan bahasa dari Perlis, Kedah dan Pulau Pinang. – BERNAMA



Jumaat, 21 Januari 2011

HADITH 47- Cara Solat Malam



Kategori : IBADAH Solat
Hadith :

Dari Ibnu Umar r.a katanya:”Seorang lelaki bertanya kepada nabi s.a.w ketika baginda sedang di atas mimbar:”Bagaimanakah caranya solat malam?” Nabi menjawab:”Solat malam dua-dua rakaat dan bila khuatir subuh datang, maka solatlah satu rakaat, bererti kamu telah witir untuk setiap rakaat yang kamu lakukan. Ibnu Umar mengatakan:”Buatlah solatmu yang akhir di waktu malam ganjil (witir) rakaatnya kerana nabi s.a.w menyuruh begitu.”

 
(al-Bukhari)


 

Selasa, 18 Januari 2011

Diam Bukan Bererti Kalah


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Setiap hari dalam hidup kita, pasti ada ketika nya kita bercanggah pendapat atau mungkin menghadapi suasana tegang dengan kawan-kawan atau orang lain. Maklumlah rambut sama hitam namun hati lain-lain. Setiap individu ada pendapat dan pandangan masing-masing yang mungkin tidak sama dengan kita hingga boleh mengakibatkan ketegangan atau mungkin kearah pergaduhan.

Bagaimana anda menangani situasi begini…
Adakah dengan bergaduh???caci maki???kutuk mengutuk???Tahukah anda bahawa Islam suka kepada orang yang mengambil langkah berdiam. Diam bukan maknanya kita kalah atau mengaku kalah. Mengalah atau mengelak daripada pergaduhan itu adalah lebih baik sebenarnya walaupun kita dalam pihak yang benar.
Kita sediah maklum Allah s.w.t melarang hambanya daripada menggunakan kata-kata kesat, ada unsur-unsur penghinaan, caci maki, kutukan dan lain-lain. Penggunaan bahasa kesat dan kasar boleh menyakiti hati teman-teman lain atau sesiapa sahaja yang mungkin mendengarnya. Namun zaman kini saya sendiri penuh kehairanan bagaimana segelintir teman-teman diluar sana yang sering mengamalkan bahasa kesat dalam setiap kata-katanya. Sampai suatu tahap jika kawan-kawan yang berkata lembut dan penuh adab diperlekehkan dan dianggap “skema”, touching, poyo dan berbagai lagi gelaran yang sewaktu dengannya. Persoalannya adakah mereka tiada perasaan???adakah mereka terlalu jahil atau salah didikan???sungguh Allah lebih mengetahui akan setiap hamba ciptaannya.
                Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling dibenci Allah ialah orang yang paling degil dan suka bertelingkah (bergaduh)”.Menurut Imam al-Ghazali, tanda-tanda lidah yang kotor ialah:
1.       Berkata-kata yang tidak berfaedah
2.       Suka bercakap yang batil (bohong)
3.       Suka memaki hamun
4.       Bersumpah palsu
5.       Suka mengejek dan hina orang lain serta membuka aib orang
6.       Suka bertelingkah@ bertikam lidah
7.       Berlebih-lebihan dalam bercakap
8.       Suka mencari kesalahan dan keburukan orang lain
9.       Suka mengumpat
10.   Puji bukan pada tempat atau mengampu
11.   Bergurau berlebih-lebihan


Baginda juga bersabda : “Sesungguhnya Allah membenci kepada orang yang buruk perangai dan kotor lidahnya”.(Riwayat al-Tarmizi). Oleh itu kita perlulah sentiasa menjaga lidah dan berhati-hati dalam percakapan kita. Sungguh lidah itu tidak bertulang dan ia lebih tajam dari pedang. Peribadi seseorang juga boleh kita nilai daripada tutur katanya.
Saya juga menasihati diriyang penuh noda ini agar sentiasa menjaga lidah kerana tidak juga lepas daripada dosa daripada mulut ini. Mari kita sama-sama berubah. Sedikit-sedikit dan istikamah. Tepuk dada tanya iman, InsyaAllah.



Sabtu, 15 Januari 2011

Kehendak VS Keperluan

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca World of Ad-Dien. Entri kali ni saya nak kongsi serba sedikit tentang sesuatu yang penting dan perlu diuruskan dalam hidup kita sehari-harian.
Ape tuu???penting sangat kah??



Ia adalah mengenai Kehendak dan Keperluan dalam hidup...
Hmmm....anda sedar tak kadangkala anda tidak menguruskan kehendak dan keperluan anda dengan baik, atau sedar atau tidak mungkin anda tidak pernah langsung menguruskan keperluan dan kehendak..

ringkasnya keperluan adalah sesuatu perkara yang kita perlukan untuk hidup. Kehendak pula sesuatu yang kita hendak atau inginkan untuk melengkapkan hidup ini....jom kita sama-sama uruskan kehendak dan keperluan dengan tips ini yer..


Kehendak 

  1. Sesuatu yang kita hajatkan atau impikankan. Biasanya sesuatu yang indah 
  2. Sesuatu yang kadangkala mustahil untuk kita capai 
  3. Hanya satu keperluan untuk sebuah kepuasan yang bersifat sementara 
  4. Kadangkala berakhir dengan sebuah kekecewaan jika impian hanya dihati tanpa dizahirkan dengan usaha 
  5. Bagi orang yang berdaya maju, kehendak adalah sesuatu target yang perlu dicapai dengan usaha yg tidak mengenal erti kegagalan. 


Keperluan 
  1. Sesuatu yang kita perlukan untuk meneruskan kehidupan 
  2. Kadangkala ia dibenci kerana berlawanan dengan kehendak 
  3. Boleh jadi sesuatu yang diluar jangkaan 
  4. Merupakan anugerah kurniaan Allah kepada hambaNya 
  5. Jarang dihargai sehingga ianya hilang dari hidup kita. 



Kehidupan adalah sesuatu yang perlu kita hargai kerana setiap saat yang berlalu tidak akan kembali lagi. Jadi cubalah untuk hargai apa yang ada disekeliling kita walaupun ianya bukanlah sesuatu yang kita impikan. Ingatlah, hidup tidak seindah impian... Firman Allah di dalam a-Quran :
"dan mungkin apa yang kamu benci itu adalah baik untukmu dan mungkin apa yang kamu sukai itu adalah buruk untukmu, Allah lebih mengetahui dan sesungguhnya kamu tidak mengetahuinya" 
(Al-Baqarah : 216) 

Adakalanya, kita rasakan apa yang kita ada bukanlah yang terbaik untuk kita. Sebenarnya Dia Maha mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Ketahuilah, segala yang kita ada sekarang adalah yang pemberian yang terbaik dariNya. Impian bukanlah hanya indah di dalam diri tetapi ianya akan menjadi lebih indah sekiranya impian dijadikan target untuk dicapai dengan usaha tanpa jemu dan bersedialah untuk gagal dalam usaha mengejar sebuah impian. Kegagalan itu adalah suatu kejayaan kerana dengan kegagalan sebenarnya kita telah mendapat sesuatu yang berharga dipanggil PENGALAMAN...

semoga kita sama-sama menguruskan kehendak dan keperluan dalam hidup dengan lebih baik yer. InsyaAllah..

HADITH 46- Unsur-unsur Penganiayaan

Kategori : IBADAH Akidah  

Hadith :
Dari Abu Hurairah r.a katanya: “Rasulullah s.a.w melarang orang kota (bandar) menjual barang dagangan orang desa (kampung); jangan menipu harga barang; jangan seorang kamu menjual menyaingi harga jualan saudaranya; jangan menawar sesuatu yang sedang dalam penawaran saudaranya; dan jangan seorang wanita meminta supaya diceraikan saudaranya (madunya) demi untuk membolot harta.”
 
(Bukhari)

HADITH 45- Selawat

Kategori : AKIDAH Usuluddin  
Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesiapa yang berselawat kepadaku dengan sesuatu selawat, sentiasalah Malaikat berdoa untuknya selama ia berselawat kepadaku; oleh itu terpulanglah kepada seseorang sama ada ia hendak berselawat sedikit atau banyak."
 
Amir bin Rabiah r.a

Isnin, 10 Januari 2011

Air Kosong Penawar Penyakit



Assalamualaikum..entri kali ni tentang kesihatan....tapi jangan ingat saya student medik yer..hanya berkongsi serba sedikit ilmu yang ada, InsyaAllah..

Kajian para saintis mendapati amalan minum air sebaik bangun dari tidur setiap pagi mempunyai banyak manfaat.

Japanese Medical Society misalnya berjaya membuktikan dalam kes-kes tertentu, amalan ini mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius.

Diantara penyakit yang termasuk dalam penyelidikan persatuan perubatan di negara matahari terbit itu ialah sakit kepala, sakit-sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, lemak berlebihan, bronkitis, tibi, meningitis, buah pinggang dan jangkitan pada air kencing. 


 minum air masak banyak-banyak yer

Bagaimanapun amalan minum air kosong sebaik jaga dari tidur ini perlu mengikut beberapa
peraturan untuk memastikan keberkesanannya.

• Minum empat gelas air (160 ml) sebaik jaga dari tidur setiap pagi dan sebelum memberus gigi.
• Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa untuk 45 minit.
• Selepas 45 minit anda boleh makan dan minum seperti biasa.
• Selepas 15 minit mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam jangan makan atau
minum untuk tempoh dua jam.
• Bagi pesakit yang lanjut usia dan tidak larat minum empat gelas air sekali gus diperingkat
permulaan, mereka boleh memulakan kaedah rawatan ini dengan meminum air secara
berperingkat sehingga mampu mencapai empat gelas sehari.
• Kaedah rawatan dipercayai mampu merawat pelbagai penyakit dalam tempoh tertentu.

1. Tekanan darah tinggi – 30 hari
2. Gastrik - 10 hari
3. Diabetes – 30 hari
4. Sembelit – 10 hari
5. Kanser – 180 hari
6. Tibi – 90 hari.

Pesakit artritis hanya perlu mengikuti rawatan tersebut untuk tiga hari. Rawatan ini tidak mempunyai sebarang kesan sampingan kecuali diperingkat awal pesakit mungkin kerap buang air kecil. 


 jangan minum air paip pulak yer..huhu

Sabtu, 8 Januari 2011

Warna Dalam Kehidupan

 Assalamualaikum semua. Entri kali ni saya nak share tentang warna dalam hidup kita seharian. Selamat Membaca yer...



Menurut Pengamal Terapi Getaran Warna, Dr. Norhisham Wahab, frekuensi gelombang warna yang boleh dilihat oleh mata kasar bergetar antara 420 hingga 780 nanometer (nm). "Warna-warna yang tidak dapat dilihat ialah warna ultra-unggu, infra-merah, gamma dan sinar x" beliau menjelas lagi. Warna-warna yang amat laju ini tidak sesuai untuk keperluan kehidupan organisma di muka bumi ini. Setiap unsur kimia di dalam tubuh dan di atas muka bumi ini mempunyai sifat frekuensi tenaganya sendiri. Frekuensi tenaga ini hanya dapat dikaitkan dengan sifat frekuensi warna. 

Dalam tubuh manusia, warna memainkan peranan sebagai penyeimbang sel untuk penyembuhan. Ini bermakna kita memerlukan warna-warna tertentu untuk hidup dengan harmoni. Menurut beliau lagi, setiap tujuh jenis warna pelangi mempunyai peranannya dalam fungsi tubuh. Cahaya dan warna ialah sebahagian daripada spektrum elektromagnet yang peka pada mata manusia dan juga meruakan sebahagian darpada spektra tenaga yang membolehkan kelangsungan kehidupan setiap makhluk di planet ini. Cahaya berbeza dari segi warna berpandukan ukuran dan jarak gelombang. Warna terpancar bermula daripada gelombang jarak jauh, ukuran rendah sehingga gelombang jarak pendek, ukuran tinggi. Bagi seorang pelajar, warna hijau amat diperlukan. Ini kerana hijau merupakan simbol oksigen dan bertindak ke atas organ jantung dan paru-paru. Untuk seorang pelajar berada dalam keseimbangan dan harmoni, warna hijau yang dilihat oleh bebola mata akan dianalisa oleh pineal dan sejenis kimia akan dihasilkan oleh hipotalalmus pada bahagian otak untuk meransang kesimbangan. Ini bermakna, untuk mendapatkan suasana pembelajaran yang selesa, kawasan sekolah mahupun di dalam bilik darjah perlu mempunyai banyak warna hijau. Walaupun warna hijau itu datangnya daripada cat yang berwarna sedemikian namun keupayaan neuron otak akan turut merangsang organ yang berkaitan untuk bertindakbalas secara positif dengan warna yang dilihat. 



Kepintaran pelajar banyak bergantung kepada kapasiti oksigen yang diterima pada otak. Inilah yang membuatkan warna hijau perlu menjadi pilihan di kawasan sekolah ataupun kawasan kediaman. Kawasan sekolah sepatutnya di penuhi dengan pokok-pokok dan bunga-bunga yang berwarna lembut, kerana warna bunga ataupun bangunan yang garang dan terang akan menggangu emosi pelajar dan mendorong pelajar bertindak secara agresif. Guru-guru juga perlu memakai pakaian yang berwarna lembut. Ini kerana warna baju yang dipakai oleh guru akan menjadi tumpuan sewaktu proses pengajaran berjalan. Kadangkala tumpuan pelajar boleh hilang sekiranya warna baju yang dipakai oleh guru tidak disukai oleh pelajar. Ini menunjukkan wujud gangguan keseimbangan dan sekiranya berterusan akan membabitkan masalah disiplin. Mengapa kita rasakan kita tidak dapat menerima apa yang dipelajari pada waktu-waktu tertentu? Berdasarkan kajian sains fizik yang dijalankan oleh pengmal terapi getaran warna ini, setiap 24 jam waktu siang dan malam, berlaku bertukaran warna sebanyak tujuh kali mengikut warna-warna pelangi. Seorang pakar psikologi barat mengatakan warna putih mampu meningkat kecerdasan, dan bayi perlu didedahkan sebanyak mungkin dengan warna putih dan warna-warna lembut untuk membolehkan IQnya bertambah secara maksimum.

Warna unggu pula mempu mengatasi masalah kurang daya tumpuan di kalangan pelajar. Di samping itu, warna ungu yang disifatkan sebagai gelombang jarak jauh mampu meransang minat pelajar. Menurut Dr. Norhisham Wahab, pukul 12 tengah malam hingga pukul 1 pagi alam dan segala hidupan diselubungi cahaya putih manakala pukul 1 pagi hingga pukul 2 pagi pula bertukar kepada warna merah jambu. Pada peringkat inilah kepekaan otak adalah pada tahap maksimum. Kita juga dilarang mengulangkaji pelajaran pada waktu-waktu pertukaran iaitu antara pukul tujuh hingga setangah pagi kerana pada waktu ini warna infra merah, merah, oren dan kuning akan berlaku dan membuatkan keseimbangan dalam tubuh kita menjadi terganggu. Begitu juga dengan pukul tujuh hingga tujuh setengah petang. Fenomena gangguan keseimbangan oleh geteran warna-warna tertentu ini boleh dikesan dengan jelas ke atas mereka yang mengalami masalah kesihatan. Misalnya demam, seringkali kita dapati demam akan bertambah teruk apabila tiba waktu-waktu begini. Sememangnya warna banyak memainkan peranan dalam kehidupan kita. 



Walaupun kebanyakan kita mempunyai warna kegemaran masing-masing tetapi kita harus mengetahui apakah warna yang memberi kesan negatif dan yang memberi kesan positif dalam kehidupan kita. Warna-warna putih dan lembut sering dikaitkan dengan unsur-unsur positif. Misalnya, pelajar sekolah dikehendaki memakai pakaian seragan yang berwarna putih. Walaupun ada yang mengatakan cepat kotor tetapi warna ini sebenarnya mempengaruhi kepintaran dan keseimbangan emosi pelajar. Tetapi sekiranya persekitaran sekolah dipenuhi dengan warna-warna garang maka tidak hairanlah kalau sekolah begini mempunyai masalah disiplin yang teruk.

Bagi mereka yang hendak menjalani sesi temuduga juga dikehendaki mengenai pakaian daripada warna-warna yang lembut. Ini semua berkaitan dengan emosi mereka yang menemuduga dan yang ditemuduga. Daripada pakaian mereka sudah boleh menilai seseorang yang terbabit secara luaran. Begitu juga dengan hospital, jururawat, doktor dan pesakit serta bangunan dan perhiasan dalaman dihias berkonsepkan warna-warna lembut.































Khamis, 6 Januari 2011

Petua Menjaga Kesihatan Mata

Petua ni sesuai diamalkan sesiapa saja terutama pelajar atau individu yg bekerja dlm bidang berkaitan komputer & internet. Tak kiralah anda seorang programer, pereka laman web, pereka grafik, usahawan internet, penulis blog dsb. Ataupun saja suka-suka menghabiskan masa berjam-jam di depan komputer misalnya main games, chatting, baca artikel di blog, cari info dan lain-lain


1. Setiap kali mandi atau berwudhuk (bagi muslim), pastikan jangan pejamkan mata semasa air melalui mata anda, sebaliknya kelip-kelipkan mata anda beberapa kali, biar air mandian itu mencuci mata anda. Memang mata kita akan terasa pedih sikit. Walaupun tiada kajian saintifik mengenai petua ni, tapi setelah mengamalkannya beberapa lama, alhamdulillah setakat ni mata saya belum rabun lagi biarpun berjam-jam di depan komputer.

 biar air masuk dalam mate yer..hehehe..

2. Untuk menyegarkan mata yg letih atau rasa gatal-gatal akibat sakit mata, ambil beberapa helai daun sirih muda, basuh bersih-bersih. Ramas-ramaskan sampai lumat dan didihkan seketika. Tapis airnya dgn kain bersih ke dlm mangkuk dan biar hingga suam-suam kuku. Lepas tu rendamkan atau jiruskan terus pun boleh, pd mata anda sambil kelip-kelipkan mata berulang kali. Insya Allah mujarab.Tapi yang ni leceh sikit sebab sekarang ni susah nak cari daun sirih.Tapi tak salah cuba kan..hehe

3. Amalkan senaman utk mata anda. Bukan badan je perlukan senaman, mata pun perlu bersenam juga. Caranya:
a. Pergi ke luar rumah, lihat satu objek berdekatan anda, kemudian beransur-ansur lihat pula objek yg lebih jauh, dan jauh, jauh lagi, sejauh-jauhnya la. Lepas tu balik semula beransur-ansur lihat objek yg berdekatan anda. Ulang proses ini beberapa kali sampai anda naik bosan atau naik menyampah…jangan sampai naik angin dah la ye. Dlm proses tadi sekiranya anda ternampak satu objek menarik(misalnya ada awek cun melintas) bolehlah fokuskan sekejap pd objek tu(kira senaman mata gak tu), tapi jangan tengok lama-lama ye, berdosa…hehe…dan mata anda juga berisiko utk terkena lontaran objek-objek berbahaya.
b. Gerakkan mata anda ke kanan semaksimum mungkin,berhenti sekejap, kemudian ke kiri, berhenti sekejap, seterusnya ke atas, bawah dan tengah (sampai mata naik juling), beransur-ansur lajukan proses ini.
c. Setelah 1-2 jam di depan komputer, berhenti sekejap, lihatlah objek-objek berwarna hijau di luar rumah anda, seperti pokok-pokok dsb, sesungguhnya warna hijau itu menenangkan & merehatkan mata anda. Tapi itu kalau siang, kalau malam camne pulak?? Itu senang jer, lawatlah blog saya ni selalu, ada banyak warna hijau di sini ¦kuikuikui terkena korang.

 tengok pokok-pokok hijau..sihat mata tuu..

4. Amalkan makan makanan yg kaya dgn vitamin A & C- susu, sayur(terutama carrot & brokoli) dan buah-buahan (terutama aprikot & anggur) dsb.

5. Elakkan melihat benda-benda yg tak sepatutnya dilihat ¦terutamanya di internet ni macam-macam bahan yg boleh merosakkan mata & minda anda.., faham-faham sendirilah ye.

ok..ini saja..boleh cuba. Selamat mencuba dan jangan lupa bedoa dan tawakkal kepada Allah yer. InsyaAllah. 

Rabu, 5 Januari 2011

Muslims Prayers

Assalamualaikum teman blogger,followers dan semua diluar sana. Entri kali ni saya nak share tentang persoalan dan jawapan tentang solat 5 kali sehari semalam. Dialog ni antara DR . Danial dan hamba Allah yg sy namakan G saja k..



G: What about this rushing to the prayer room to pray 5 times a day?
DD: Yes sister, but we also see doctors and engineers rushing for their lunch and tea. These professional people are so busy so much so they had to rush for their meals. And yet we commended them for their commitment. We do not question about their rushing to the cafeteria. It is their style and this style is created by their working condition. And this style is good because they do not want to waste their time and this is good for the company. What is important is that they are getting their lunch and this lunch is beneficial for them. They are getting carbohydrates, proteins and minerals which is a booster for them before continuing with their job. Would you say that their lunch is useless just because you saw them rushing for their lunch? No.
The same applies for the Muslims. When Muslims pray 5 times a day they really pray. Their rushing should be interpreted as an endeavour to save time. Muslims started their prayer by saying that Allah is the greatest and at that instant everything else becomes small. Their bosses, managers, leaders and superiors become negligible. At that instant they are connected to the Most High after hours of being connected to high-strung people and stress induced situation. If lunch is a booster for the physical, then prayer is a booster for the spiritual. Muslim prayer is a form of meditation, indeed it surpasses normal meditation. I read many established articles in the internet that explained that one of the ways to reduce stress during work is to set aside a few minutes a few times during work for meditation. Indeed, switching of activity is good because it relaxes the mind. This is a practical solution and Muslims had been doing just that through their prayers 5 times a day consistently. Moreover, before praying, Muslims have to wash certain parts of their body especially their hands in a process called ablution or wuduk in Arabic.
And I read in the WHO bulletin that the most important preventive measures that should be practised by everybody to prevent the spread of infectious diseases in this decade is to constantly and vigorously wash our hands. This concept is there in Islam through performing the ablutions before the 5 obligatory prayers. This is scientific! 


 
G: OK…. But don’t you think that a prayer should be limited just to the heart and we do not need to rush to do our prayer?
DD: I agree with you that the heart plays a very important in a prayer. It can be considered as the main switch. Without it a prayer can be considered as null and void. However, in Islam, a human being is categorised as a complex organism created by God with two very important elements, that is, the soul and the physique. Since these two elements are created by Allah, both should prostrate to worship Allah because both are created by Him. Thus during performing the 5 obligatory prayers, a Muslims moves his body and heart to worship Him. By the way Glory, what do you think of yoga? 
 
G: To me it is a good form of exercice.
DD: Yes sister, and according to one definition, yoga is a combination of spiritual and physical exercises to encourage ones health and well-being. If you can accept yoga, I think, you can accept the Islamic prayer because, in a way, the Islamic prayer is an act of worship that combines the spiritual and physical beings of a human being. More than that a Muslim has to clean himself or herself before praying by taking ablution which is not done in yoga. And earlier you mentioned about Muslims going to the prayer room to pray. In the prayer room Muslims meet their fellow Muslims and they pray together. In Islam this is called the jemaah. While praying together they learn the basics of teamwork, yeah, teamwork. They know the importance of having a shared vision in life, that is worshipping of God. They also learn the importance of choosing and obeying a competent leader, that is the Imam. Besides that, thay learn the importance of standing in unison, that is the saf, while performing an important job. These are the basics of a teamwork and its essence is there in the Islamic prayer. This aspect is also not found in yoga.
 
Besides that, the 5 obligatory prayers taught Muslims about the importance of discipline and time management. Everyday Muslims have to wake up early to perform the dawn or fajr prayer. They are the early birds. Waking up early does not affect their health negatively. According to a six-year study, those who sleep for eight hours or more tend to die a bit sooner. It is evidently very safe to sleep only seven, six, or even five hours a night. The scientists come to this conclusion after analysing data from the American Cancer Society. At night Muslims end their day by performing the night or isya prayer. 


 
I read a book written by Dr Bob Arnot titled The Biology of Success. He mentioned that those who stick rigidly and consistently to the teachings and routines of their religion are more contented and are more able to look at life positively. He singled out Islam as one of the religions that has definite routines and procedures which is capable of inducing the biology of the Muslims towards attaining peace and tranquility… Having said all these, I come back to the most important aspect of a prayer, that is the heart, which you mentioned earlier. So in Islam the most important prayer is in your heart but it should not be limited only to the heart, because the heart and physique is interconnected. But I do agree with you about the importance of the heart.
Indeed in Islam, one have to khusyuk while performing a prayer. Khusyuk means focus and deep concentration of the mind and heart. Without that ones prayer comes to nothing. This is the esssence of the Islamic prayer. 
 
G: OK…. I felt perturbed when I saw Muslims praying to a stone in Mecca. I understand that you called this stone Kaba. Isn’t this idolatrous?
DD: Yes sister, when Muslims pray they turn their faces towards the Kaabah. Turning ones face towards the Kaabah doesn’t mean that one worships the Kaabah. When a battallion of soldiers march in front of their King and turn their faces and salute towards him, we don’t say that this is idolatrous, do we? No, we say that this is a salutation of honour. Kaabah is not God. You can ask any Muslim, Glory, concerning Kaabah, and I can assure you that they will tell you that, “Kaabah is our qiblat.” Yes, Kaabah is our qiblat, not our God! What is a qiblat? It is an Arabic term which means direction. It is just a landmark. That is why when you go to the mosques, you won’t be able to see images of the Kaabah inside the mosques.
Why? Because its image is not important to the Muslims. In other words, what is important is not the stone but the direction. If Muslims really worship the Kaabah you would expect to see its images everywhere especially inside the mosques. Moreover, when Muslims go to Mecca to perform the Haj, thay come face to face with this landmark, the Kaabah. Do you know what do Muslims recite at that instant, in front of the Kaabah? They say, “Labbaika La Syarikalak,” which means “We come to worship you oh Allah and there is no partner besides you.” “No partner besides Allah” means there is only one God, the Creator, that is Allah, and everything else, including the Kaabah, are just His creatures. I have to say that, actually, this concept is understood even by a Muslim primary school kid… In addition to that, without this landmark as a direction, it will be chaotic when Muslims pray in a congregation.
Why? Because some would be facing towards the west, some towards the east and so on and so forth and for an outsider this will be a joke. To make an analogy, let’s come back to that battallion of soldiers who march in front of their king. What would you say if some of the soldiers turn their faces towards the king and some towards something else? You would want to question their discipline, and worse, their loyalty. I hope now you understand why Muslims turn their faces towards the Kaabah during praying. 


 
G: Yeah, I can see the logic… But why turn towards the Kaabah?
DD: I hope you would not suggest that we turn towards Las Vegas. (Smile)…. Kaabah has a beautiful history because it was built by prophet Abraham and his son Ishmael. Indeed the Bible did mention about the Kaabah, the House of God. It is mentioned in the Revised Standard Version of the Bible, chapter Isaiah, verses 6 and 7: “A multitude of camels shall cover you, the young camels of Midian and Ephah; all those from Sheba shall come. They shall bring gold and frankincense, and shall proclaim the praise of the Lord. All the flocks of Kedar shall be gathered to you, the rams of Nebaioth shall minister to you; they shall come up with acceptance on my altar, and I will glorify my glorious house.” And we should not forget that the lineage of Muhammad and Jesus Christ were connected to Abraham. Thus when we face the Kaabah we are connected to this beautiful history of the prophets of Allah who built the glorious house of God.

Perjumpaan Pelajar NR

Assalamualaikum...sesi kuliah telah bermula dan seperti biasa awal-awal semesta ni mesti ada macam-macam perjumpaan kan..induksi lah, suai kenal lah..semua pasti pernah menempuh keadaan ni..betul kan?
saya pun sama, tak terkecuali daripada hadir ke perjumpaan, lebih-lebih lagi semesta akhir sekarang ni..macam-macam perjumpaan...

Baru-baru ni saya dan teman-teman seperjuangan hadir ke perjumpaan bersama Pengarah Kampus Uitm Perak.
Perjumpaan ni khas untuk student NR (non-resident) iaitu student yang tak duduk dalam kampus lah. Kirenya duduk di rumah sewa di luar kampus. Majlis bertempat di Dewan Sri Iskandar yang baru saja siap dibina tahun lepas. memang cukup ramai yang hadir. Rasenya dalam 3000 lebih student dalam dewan tu.

Sesi perjumpaan ni berlangsung lebih kurang 2 jam. kalau tak hadir, tak dapat lah sticker NR..hehe..
jadi mana-mana kawan-kawan NR di luar sana. Hadir-hadirkan lah diri anda ke sesi perjumpaan ni yer.

Isnin, 3 Januari 2011

Bangunan yang tidak rosak & Pemilik yang tidak mati

kali ni saya nak ceritakan yentang satu kisah tauladan ni...seronok membaca nya..ringkas namun ada mesej yang tersirat..selamat membaca yer semua ..






Alkisah...Diriwayatkan seorang raja berhasil membangunkan kota dengan segala keperluannya yang cukup megah. Kemudian raja itu mengundang rakyatnya untuk berpesta ria menyaksikan kota itu. Pada setiap pintu, penjaga diperintahkan untuk menanyai setiap pengunjung adakah cela dan kekurangan kota yang dibangunnya itu.Hampir seluruh orang yang ditanyai tidak ada cacat dan celanya. Tetapi ada sebahagian pengunjung yang menjawabnya bahwa kota itu mengandungi dua cacat celanya. Sesuai dengan perintah raja, mereka ditahan untuk dihadapkan kepada raja.


"Apa lagi cacat dan cela kota ini?" tanya raja."Kota itu akan rosak dan pemiliknya akan mati." Jawab orang itu. Tanya raja, "Apakah ada kota yang tidak akan rosak dan pemiliknya tidak akan mati?""Ada. Bangunan yang tidak boleh rosak selamanya dan pemiliknya tidak akan mati." Jawab mereka."Segera katakan apakah itu." Desak raja.


"Syurga dan Allah pemiliknya," jawabnya tegas.Mendengar cerita tentang syurga dan segala keindahannya itu, sang raja menjadi tertarik dan merinduinya. Apa lagi ketika mereka menceritakan tentang keadaan neraka dan azabnya bagi manusia yang sombong dan ingin menandingi Tuhan. Ketika mereka mengajak raja kembali ke jalan Allah, raja itu pun ikhlas mengikutinya. Ditinggalkan segala kemegahan kerajaannya dan jadilah ia hamba yang taat dan beribadah kepada Allah.


tamat..=)


moga dapat pengajaran yer..
insyaAllah..

Ahad, 2 Januari 2011

HADITH 44- Sebab Dilarang Melakukan Perbuatan Keji

Kategori : AKIDAH Akhlak  
Hadith :

Dari Abdullah r.a Rasulullah s.a.w bersabda.”Tidak ada yang lebih suka dipuji selain dari Allah S.W.T. Kerana itu Dia memuji diri-Nya sendiri. Dan tidak ada yang lebih cemburu daripada Allah. Kerana itulah dia melarang segala yang keji.”

 
(Muslim)

Coretan Pertama 2011

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Salam ukhuwwahfillah,salam Ilmu..
Semua sedia maklum bahawa hari ini adalah tahun baru bagi kalender Masihi iaitu tahun 2011. Semakin lama semakin meningkat umur kita, namun sedarkah kita semakin lama semakin berkuranglah pula usia kita dan semakin hampirlah kita pada kematian. Mungkin ada di antara kita yang tak sedar, namun amat beruntung bagi golongan yang sentiasa menghisab diri mereka dan memikirkan tentang kematian yang hampir tiba. Merekalah orang yang bijaksana. Entri kali ni bukanlah bertajuk tentang kematian, cuma sedikit nukilan dan luahan hati dari hamba yang lemah lagi tidak berdaya. 


Tahun 2011 tiba, tahun 2010 berlalu, sungguh masa yang sudah pergi itu tidak akan kembali seperti juga mereka yang telah bertemu Ilahi tidak pula kembali kedunia ini melainkan izinNya. Masa pantas berlalu namun bagaimana dengan persiapan kita menuju ke destinasi yang sebenar?Bagaimana amalan-amalan kita?Bagaimana dengan tanggungjawab kita sebagai khalifah?sebagai umat Islam?sebagai anak?sebagai hamba Allah azzawajalla? dan bermacam-macam lagi persoalan yang timbul di benak fikiran. 


Sungguh dikesalkan...sambutan tahun baru Masihi masih di agung-agungkan dan disambut cukup meriah dan terancang oleh sesetengah saudara mara seislam kita. Jauh lebih meriah dari sambutan ketibaan tahun Hijrah yang cukup dimuliakan umat Islam terdahulu.Kenapa tidak Awal Muharram diagunggung-agungkan oleh semua umat Islam.Sambutan dengan "CountDown", disajikan pula dengan konsert dan nyanyian, di hidangkan pula percikan bunga api dan mercun yang berwarna warni, dihiasi kaum adam dan hawa yang bukan ajnabi, saling bemesra, menyambut ketibaan tahun baru yang "Mulia"..kenapa??kenapa?kenapa? mungkin anda punya jawapannya dan yang pasti Allah Maha Mengetahui akan sesuatu dibawah kekuasaanNya. 


percikan bunga api..adakah ia membawa sebarang erti???



Pun begitu, sungguh membanggakan pula pabila dalam kesesakan sambutan tahun baru yang penuh duniawi dan kepalsuan, ada dikalangan umat Islam yang menyambut Tahun Baru mereka dengan penuh kesyukuran, sungguhpun ia tahun baru Masihi namun tetap disambut dan dihiasi dengan pengisian yang bermanfaat agar hari-hari mendatang diredhai Allah. Solat-solat sunat, bacaan yasin dan ayat-ayat suci Al-Quran dan berbagai lagi pengisian yang bermanfaat.. Alhamdulillah..semoga Allah mengangkat darjat mereka yang sentiasa cinta akan jalan-jalan Allah. Semoga tahun baru Masihi akan disambut dengan cara yang sepatutnya di masa akan datang, InsyaAllah.




Bagi mereka yang masih belajar, kelas dan kuliah juga akan bermula. Musim cuti sudah tamat dan kembali meneruskan kuliah seperti biasa. Bagitu juga dengan Ad-Dien, kembali ke negeri orang, mencari Ilmu dan redha Allah, mencari ukhuwwahfillah InsyaAllah. semoga mendapat tunjuk ajar dari rakan-rakan sekalian. Semoga perjuangan kita dalam menimba ilmu diterima disisi Allah. Saya dan kita semua juga perlu perbetulkan niat asal kita dalam menimba Ilmu. Bukan kerana kemahsyuran, bukan kerana darjat,bukan pula kerana salah guna dan keburukan , semuanya kerana Allah..kembali kepada Allah..maka insyaallah dikira Ibadah..saya mengur diri ini yang selalu alpa dan leka serta kepada semua teman dan sesiapa jua yang membaca nukilan ini. Semoga redha Allah bersama kita semua, InsyaAllah ..





Klik Hadiah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...