Cari Entri WADi

Sabtu, 19 Mei 2012

Mencorakkan Anak Dengan Acuan Islam






السلام عليكم




Permulaan seorang anak yang soleh dan warak adalah daripada corakan yang menjaganya, atau lebih dekat lagi iaitu ibu dan bapanya. Maka apakah resepi yang menjadikan seseorang anak itu soleh? Nabi Muhammad SAW telah bersabda di dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a dengan mafhumnya:


مَا مِنْ مَوْلُودٍ إِلَّا يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَيُنَصِّرَانِهِ وَيُشَرِّكَانِهِ

"Tidaklah seorang bayi yang dilahirkan melainkan dalam keadaan fitrah, maka Kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, atau Nasrani atau Musyrik." (Hadis Riwayat di dalam sahih Muslim)


Sudah pastinya resepi permulaan seorang anak yang baik dan soleh adalah dari tangan kedua orang tuanya, bukan sekadar omongan kosong sahaja dan ia mestilah dimulakan dengan peringatan sejak anak itu kecil, daripada asas tonggak aqidah islam sehinggalah kepada akhlak dan membina sahsiah diri yang cemerlang. Tidak mungkin seorang anak itu mampu menjadi soleh tanpa bimbingan orang yang menjaganya kecuali para Nabi bukan? Maka wajarlah disini kita kata bahawa anak yang nakal dan jahat itu daripada didikan orang tuanya, atau kita tersalah? hasil pemerhatian ramai orang ilmuwan dalam bidang psychologi dan kaunseling mengatakan purata anak yang bermasalah bermula daripada kegiatannya di rumah, iaitu didikan awalnya di rumah itu yang membina dirinya siapa bila remaja dan dewasa nanti.

Jadi kita perlu mengimbas kembali kepada didikan awal, sama ada menurut tatacara yang berada di atas garis lurus atau tidak, namun di zaman moden ini kita dapat lihat bahawa ada satu adat yang menjadi trend zaman sekarang iaitu ibu bapa yang mempunyai anak bermasalah terus meminta para bomoh/ustaz/tokdukun untuk mengubatinya kembali menjadi baik, ini bukan kes terpencil tetapi sudah menjadi adat. Kita hanya mampu mengucapkan "masyaallah" , mengapa jalan ini yang di ambil, jika begitu tak perlu lah kita mendidik anak sendiri menjadi soleh, pergi sahaja ke tukang dukun minta bacakan doa dan jadikan anak baik selamanya. Begitu senanglah ... 


ALASAN IBU BAPA ADALAH SIBUK DAN TIADA MASA UNTUK MENCURAH KASIH SAYANG

Kita kadangkala memikir sebentar kesian melihat fenomena alam duniawi sekarang ini, kesian kepada ibu bapa dan anak yang sama-sama tidak punya satu garis lurus untuk membina jalinan erat kebahagiaan rumahtangga. Ibu bapa beralasan bahawa "sibuk bekerja untuk keluarga" kita fikir sejenak, apakah yang dinamakan bekerja untuk keluarga? kadangkala ada kita lihat bekerja itu mati-matian daripada menumpukan hal rumahtangga sendiri, dan akibat dari ini mula berlaku isteri curang, anak derhaka dan buat masalah serta suami yang dayus. Datang di bilik kaunseling, anak murid mengadu masalah dan meminta untuk selesaikan masalah, tetapi apabila ditanya, jawapan sering dengar adalah " ayah dan ibu sibuk tak sempat hendak itu ini" 

Maka salah siapakah? telah di sebut dalam satu hadis 

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:Bahwa Aqra` bin Habis pernah melihat Nabi saw. sedang mencium Hasan. Dia (Aqra` bin Habis) lalu berkata: Sesungguhnya aku mempunyai sepuluh orang anak namun aku tidak pernah mencium satupun dari mereka. Kemudian Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya barang siapa yang tidak menyayangi maka dia tidak akan disayangi. (Sahih Muslim No.4282)

Kasih sayang itu bermula daripada orang terdekat di rumah, maka anak itu perlu kasih sayang siapa jika bukan kedua orang tuanya? jika alasan "sibuk tak sempat" itu menjadi modal, maka tak perlu untuk kita kesal apabila anak kita menjadi rusak dan bermasalah!



NASIHAT, DIDIK DENGAN PERINGATAN KEPADA ANAK AMALAN ORANG SOLEH

Dapat diambil iktibar tentang kisah Luqman yang terkenal di dalam surah al-luqman di dalam al-quran itu. Luqman adalah seorang berbangsa abshi yang berkulit hitam dan telah beriman kepada Allah, kisahnya Allah memasukkan salah satu surah di dalam al-quran untuk buat teladan umat islam semua. Kebanyakannya ayat-ayat di dalamnya berkenaan si ayah yang menasihati anaknya dalam satu peringkat ke satu peringkat.

metodnya:

1. Bertaqwa kepada perintah Allah dan Rasul
2. hindari sejauh-jauhnya diri daripada sekutu akan Allah (syirik aqidah)
3. mendirikan amalan seperti solat dan perkara wajib yang lain
4. memperingatikan tentang azab neraka dan nikmat syurga
5. menyuruh agar berbuat baik kepada orang tua meskipun mereka mengajarkan perkara yang menyanggah landasan islam
6. elakkan diri dari sombong dan riak


menasihati dengan cara baik bermula daripada perkataan,


وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ

Dan (ingatlah) ketika Lukman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: "Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan (Allah) sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kelaliman yang besar". (al-luqman ayat 13)



يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأمُورِ

Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah). (al-Luqman ayat 17)



يا طفلي، اذكروا الله (قبل وجبات الطعام)، وتناول الطعام مع يدك اليمنى، وأكل (الغذاء) التي يتم أمام

“Wahai anak kecil, sebutlah nama Allah (sebelum makan), dan makanlah dengan tangan kananmu, serta makanlah (makanan) yang ada di hadapanmu.“ ( Hadits shahih riwayat Al-Bukhari no. 5061, dan Muslim no. 2022.)


juga daripada Abdullah bin ‘Abbas radhiallahu ‘anhuma,


طفلي،'أريد أن تعلم بعض الجمل (نصيحة) لك، ورعاية (القيود / القوانين) من الله، وأنه سوف يرعاك، ورعاية (القيود /القوانين) من الله، وسوف تجد له قبل. 

“Wahai anak kecil, sesungguhnya aku ingin mengajarkan beberapa kalimat (nasihat) kepadamu: jagalah (batasan-batasan/ syariat) Allah maka Dia akan menjagamu, jagalah (batasan-batasan/ syariat) Allah maka kamu akan mendapati-Nya dihadapanmu.” (Hadis riwayat At-Tirmidzi no. 2516, Ahmad: 1/293), dan lain-lain; dinyatakan shahih oleh Imam At-Tirmidzi dan Syekh Al-Albani dalam 
Shahihul Jami’ish Shagir, no. 7957.)


{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ}

“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu” (QS at-Tahriim:6).

Demikian dengan cara lembut dan sentiasa menasihati dari awal, lama-kelamaan itu menjadi satu kebiasaan mereka untuk terus mengikuti akhlak dan agama islam yang sahih serta menjadi soleh dikalangan ramai.


BERDOA KEPADA ALLAH SUPAYA DIKURNIAKAN ANAK YANG SOLEH DAN DITUNJUK AJAR OLEH ALLAH

Sebelum kita mula melangkah ke alam dewasa mendirikan rumah tangga, adalah sangat wajib untuk kita berilmu, membinaa kekuatan iman dan taqwa kepada Allah. 

persiapan awal

1. bertaqwa sentiasa
2. memantapkan iman
3. menuntut ilmu sentiasa kerana ini pegangan kukuh

mari bersama-sama doa kepada Allah!


رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadah haji kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima tobat lagi Maha Penyayang. (al-baqarah ayat 128)


وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

Dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami istri-istri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa. (al-furqan ayat 74)


رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ

"Ya Tuhanku, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang termasuk orang-orang yang saleh. (al-shaffaat ayat 100)



والله أعلمُ بالـصـواب
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik