Cari Entri WADi

Jumaat, 13 Januari 2012

Bekam, Perubatan Terbaik Mengikut Sunnah

السلام عليكم



Gambar Hiasan

Berbekam adalah suatu kaedah perubatan yang sudah bertapak lama di bumi ini. Bekam yang juga dikenali sebagai Hijamah dalam bahasa Arab dan cupping dalam bahasa Inggeris merupakan suatu kaedah perubatan untuk mengeluarkan toksin, darah kotor, bendalir yang tidak diperlukan, mengurangkan luka, meningkatkan penyambungan tisu, pengaliran darah dan merangsang sistem saraf. Amalan ini bukanlah sesuatu yang baru malah ia sudah pun wujud sejak 400 tahun sebelum Masihi iaitu pada zaman Mesir. Kaedah yang digunakan ketika itu adalah dengan menggunakan tanduk sebagai alatan utama, berbeza dengan kini yang sudah didatangi dengan alatan yang lebih moden dan baik.

Kehidupan manusia sehari-hari terdedah kepada pelbagai pencemaran dan kotoran tanpa mengira masa dan zaman. Ini akan menyebabkan badan manusia terancam kepada pelbagai penyakit yang akan menyerang tubuh badan. Ditambah pula dengan pemakanan kita yang tidak begitu terjaga serta gaya hidup yang tidak sihat, maka perubatan berbekam ini amat sesuai untuk diamalkan. Itulah saranan Rasulullah s.a.w bahawa perubatan berbekam ini amat bermanfaat, dan mendatangkan kebaikan kepada kesihatan tubuh. 

وقال ( إن أفضل ما تداويتم به الحجامة . أو هو من أمثل دوائكم ) .
الراوي: أنس بن مالك المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 1577

Dari Anas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda:

Baginda bersabda," sesungguhnya cara perubatan yg paling efektif (Baik) ialah dgn berbekam atau cara perubatan yg paling utama ialah berbekam." (HR Bukhori-Muslim, ini adalah lafaz Muslim)

Berbekam merupakan suatu perubatan yang Istimewa kerana ia sebenarnya adalah berasal daripada amalan malaikat di langit yang berkongsi ilmu kesihatan terbaik ini kepada Rasulullah s.a.w ketika peristiwa Israk dan Mi'raj. Amalan ini dapat membantu Baginda dan umatnya memperoleh kesihatan yang baik agar mudah untuk beribadah kepada Allah s.w.t. di dunia ini. 


حدث رسول الله صلى الله عليه وسلم عن ليلة أسري به: أنه لم يمر على ملإ من الملائكة إلا أمروه: أن مر أمتك بالحجامة
صحيح سنن الترمذي 1672

Nabi s.a.w telah bersabda: "Sesungguhnya aku telah melalui sekumpulan malaikat pada malam aku di Isra' oleh Allah Taala dan mereka telah berkata, 'Wahai Muhammad suruhlah umatmu berbekam'." (Riwayat al-Tirmizi, Dinilai sahih menurut al-Albani)

Secara ringkasnya berbekam terbahagi kepada beberapa kaedah seperti bekam kering/angin dan bekam darah/basah. Bekam kering (Hijamah Jaafah) adalah penghisapan daripada permukaan kulit tanpa mengeluarkan darah kotor untuk melegakan sakit reumatik atau sakit pada urat-urat. Bekam basah/darah (Hijamah Rothbah) yang juga dikenali dengan bekam sunnah ini dilakukan dengan mengerluarkan darah pada tempat yang bermasalah dengan menores/ melukai sedikit lapisan kulit mengunakan jaraum atau pisau yang tajam. Kemudian ia akan disedut dengan alat khas dan moden menggunakan hand pump dan dibiarkan darah kotor itu mengalir keluar selama 5-10 minit.

 Contoh alatan untuk berbekam moden


Kebaikan Berbekam

Begitu banyak hikmah dan kebaikan yang diperolehi dengan amaln sunnah ini. Oleh kerana itulah Rasulullah menggalakkan umatnya untuk berbekam bagi memperoleh kesihatan tubuh badan yang sememangnya suatu nikmat besar dalam hidup. Antara kebaikannya adalah :

  1. Membuang angin di dalam badan.
  2. Menghilangkan rasa sakit dan lenguh-lenguh.
  3. Melancarkan peredaran darah.
  4. Membetulakn urat sarah yang tersumbat.
  5. Membuang racun dan toksik yang terkumpul di dalam badan.
  6. Mencegah penyakit kronik pada tubuh badan.
  7. Mengurangkan luka dan sebagainya. 
Mengikut penyelidikan sains, tubuh badan manusia akan menghasilkan sel-sel darah yang rosak atau abnormal. Ia kemudian akan terperangkan atau terenap/mendap di bahagian bawah kulit lalu mengganggu peredaran darah seterusnya melemahkan dan menggagalkan fungsinya. Disebabkan itu, berbekam merupakan rawatan yang terbaik kerana rawatan ini mengeluarkan darah yang berkumpul di kawasan kulit sahaja. Tidak ada rawatan saintifik selain bekam yang mengeluarkan darah pada kawasan kulit, inilah salah satu kebesaran dan kelebihan rawatan sunnah Rasulullah s.a.w.

Sebagai umat Islam, kita tidak seharusnya meragui dan merasa sangsi dengan rawatan ini sebaliknya harus memandang tinggi akan keberkesanannya. Imam al-Ghazali dalam kitabnya menyebut bahawa berbekam adalah fardhu kifayah. Oleh itu dalam setiap kawasan perlu ada umat Islam yang mempu menjalankan rawatan ini untuk kemaslahatan ummah. (Tasyrul Fiqh lil Muslimil Mua'shir oleh Syeikh Dr. Yusuf al-Qardhawi)


والله أعلمُ بالـصـواب



و إلى اللقاء إن شاء الله تعالى

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik