Antara poster berkaitan isu gabung makanan |
Isu gabungan makanan atau food combining (seperti poster diatas) ini telah lama disebarkan dalam laman sosial malah ada juga yang keras
mengatakan ianya sunnah Nabi. Mesti makan aturannya sekian sekian kerana ianya
sunnah. Persoalan disini benarkah ianya sunnah? Dan persoalan yang lebih
penting untuk dikaji ialah benarkah ada sebarang riwayat khas yang sahih lagi
sarih (jelas) menunjukkan larangan menggabungkan makanan atau riwayat yang
menunjukkan Nabi menyuruh sahabat makan mengikut sesuatu gabungan makanan
tertentu?
Jawabnya tiada.
Tiada riwayat yang spesifik dan khas
menyebutkan hal ini dalam sumber-sumber hadith yang utama. Sebahagian orang
mendakwa ada riwayat mauquf berkaitan hal ini namun tidak dapat dipastikan
sumbernya. Menurut kaedah, orang yang menthabitkan adanya kewujudan sesuatu
perkara, hendaklah membawa bukti. Bukannya orang yang menafikan.
Jadi daripada mana asal-usul isu ini
timbul?
Sepanjang pengetahuan saya, wallahua’lam,
ianya bukanlah hadith tapi saranan dan pandangan ulama’ silam yang mengkaji
pola pemakanan Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam. Antara yang
menyebutkan hal ini ialah Imam Ibn Qayyim Al-Jauziyyah (wafat 751H) dalam
kitabnya Al-Tibb An-Nabawi.
Mungkin kerana salah faham kalam ulama’
maka sebahagian orang menganggap ianya adalah hadith Nabi. Yang sebenarnya
ianya adalah pemerhatian atau kajian Ulama’ tentang pola pemakanan Nabi
berdasarkan hadith-hadith berkaitan dengan makanan, bukannya ucapan daripada
Nabi sendiri.
Adakah Ibn Qayyim salah?
Tidak. Apa yang disebutkan oleh beliau
adalah kajiannya berkaitan dengan riwayat-riwayat berkaitan pemakanan Nabi. Dan
hendaklah diingat bahawa ia juga sangat berkaitan rapat dengan adat dan
tajribiyyah masyarakat Arab dizaman itu. Nabi makan apa yang biasanya ada di
daerah tersebut, Makkah dan Madinah. Makanan ruji disana pada waktu itu tidak
sama seperti di tempat kita bahkan di Makkah dan Madinah sekarang juga sudah maju
dan punya pelbagai jenis makanan.
Juga perlu diingat bahawa kebiasaan
masyarakat sesuatu tempat tidak sama seperti kita. Contohnya bagi masyarakat
Arab, makan ikan dengan susu itu sesuatu yang tak elok dan tidak menjadi kebiasaan mereka. Tapi di
negara kita, kita tidak ada masalah makan Ikan dengan minuman yang bersusu
seperti teh tarik, milo dan apa jua minuman berasaskan susu. Apa yang ditulis
oleh Ibn Qayyim menurut saya adalah kajian pemakanan Nabi di zaman Nabi.
Adakah ianya Sunnah?
Menurut saya, ia bukan sunnah masyru’iyyah
(sunnah yang disyariatkan) malah tidak ada nas-nas khusus berkaitan dengan
larangan gabungan makanan tertentu melainkan ianya kebiasaan masyarakat Arab
dizaman Nabi.
Malah guru saya, Ustaz Umar Muhammad Noor
ketika kami berdiskusi berkaitan masalah ini berkata:
“Sunnah Nabi ialah makan-makanan yang
menjadi kebiasaan di tempatnya.”
Jadi amalan yang sunnah ialah kita makan-makanan yang
menjadi kebiasaan tempat kita. Adapun petua-petua perubatan seperti kurma ajwa’,
madu dan sebagainya yang memang thabit daripada Nabi sallallahu ‘alaihi
wasallam, maka mengamalkannya menjadi sunnah yang wajar dicontohi.
Jadi bolehkah gabung makanan?
Jawabnya boleh selagi tiada bukti yang menunjukkan
kemudharatan atau bahaya yang timbul jika menggabungkan makanan tersebut.
Imam An-Nawawi rahimahullah ketika mensyarahkan hadith
Nabi gabung makan mentimun dengan tamar kering, beliau berkata:
جواز أكلهما معا وأكل الطعامين معا والتوسع فى الأطعمة ولاخلاف
بين العلماء فى جواز هذا
Dibenarkan makan kedua-duanya bersama-sama dan makan
dua-dua jenis makanan bersama-sama dan ada keluasan dalam bab pemakanan. Tidak
ada khilaf (perbezaan pendapat) dalam kalangan ulama’ dalam membolehkan perkara
ini. [Syarh Sahih Muslim]
Ini sebagaimana kaedah fiqh berkaitan urusan dunia
menyebutkan:
الأصل في الأشياء الإباحة حتى يدل الدليل على التحريم
“Asal sesuatu perkara itu harus
sehinggalah adanya dalil yang menunjukkan keharamannya”
Rumusan:
Boleh menggabungkan makanan selagi mana tidak ada
bukti yang sahih daripada pakar (doktor dizaman ini) bahawa menggabungkan
makanan itu menyebabkan penyakit tertentu. Selagi mana ianya tidak dibuktikan,
maka ia termasuk hal dunia yang diharuskan.
Ad-Dien Abdul Kadir
Ahad_31/01/2016
Wallahua’lam.