Cari Entri WADi

Selasa, 22 November 2011

Nasihat dan Ucapan Tahniah Atas Kejayaan Harimau Malaya


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Seperti yang sudah ramai yang sedia maklum, skuad bola sepak kebangsaan berjaya menewaskan indonesia dalam perlawanan akhir Bola Sepak sukan SEA 2011. Kememnagan tersebut sekaligus menjadikan Malaysia mengekalkan kejuaraan selepas menjuarainya pada sukan SEA edisi 2009 yang lalu. Berita ini menjadi topik yang hangat di seluruh rantau asia umumnya dan diseluruh Malaysia khususnya.


Ketika saat-saat sepakan penalti berlangsung, Khairul Fahmi Che Mat sambil dibantu tuah sepakan penalti kemenangan kapten, Baddrol Bakhtiar memastikan Malaysia membawa pulang ‘ibu segala emas’ Sukan Sea Indonesia selepas menewaskan tuan rumah 4-3 menerusi sepakan penalti pada aksi final, semalam. Pada penentuan sepakan penalti apabila kedudukan terikat 1-1 selepas beraksi selama 120 minit, penjaga gol Khairul Fahmi menyelamatkan sepakan penalti kelima Indonesia, Ferdinan Sinaga ketika kedudukan 3-3.


Sepakan penalti terakhir negara oleh Baddrol cuba ditangkap penjaga gol Indonesia, Kurnia Mega namun bola tetap melepasi garisan gol untuk memastikan Malaysia mengekalkan pingat emas yang dimenangi dua tahun lalu di Laos. Malah kejayaan skuad kendalian Ong Kim Swee itu mengulangi pencapaian kejuaraan dua kali berturut-turut pada 1977 dan 1979.



Indonesia yang mendapat sokongan padu lebih 100 ribu penyokong yang membanjiri Stadium Gelora Bung Karno melakukan asakan awal ke kubu negara di babak pertama. Selepas percubaan penyerang Papua, Titus Bonai diselamatkan penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat pada minit kedua, gawang negara akhirnya dibolosi menerusi tandukan, Gunawan Dwi Cahyo hasil sepakan sudut dua minit kemudian.




Malaysia kemudian bangkit menyamakan kedudukan apabila larian kapten, Baddrol Bakhtiar ke dalam kotak penalti disusuli hantaran lambung berjaya disempurnakan Mohd Asraruddin Putra Omar yang merebahkan badan untuk menanduk masuk bola ke gawang Indonesia pada m-35. Bersambung babak kedua, Malaysia hampir di depan apabila serangan pantas yang dijana Irfan fazail gagal disudahkan dengan baik penyerang Ahmad Fakri Saarani biarpun hanya berada dalam situasi satu lawan satu dengan Kurnia Meiga.


Kegagalan kedua-dua pasukan mencipta jaringan menyaksikan permainan berlanjutan ke masa tambahan. Kedudukan tetap kekal 1-1 selepas aksi 30 minit masa tambahan perlawanan sekali gus memaksa penentuan sepakan penalti yang akhirnya memihak kepada Malaysia 4-3. Pingat gangsa temasya edisi ke-26 ini menjadi milik Myanmar yang menumpaskan naib juara dua tahun lalu, Vietnam 4-1 dalam aksi penentuan tempat ketiga dan keempat.

Berita selanjutnya di  Harian Metro

Kejayaan ini menjadi pencetus kebangkitan arena bola sepak negara. Diharapkan rangking pasukan kebangsaan juga bertambah baik selepas ini. Dijadualkan, skuad Harimau Malaya akan menentang Syria untuk kelayakan olimpik 2012 nanti. 


p/s- Diharap dengan kemenangan ini, kedua-dua buah pasukan dan negara semakin baik ukhuwwahnya. Tidak wajar hanya kerana bola sepak, kedua-dua buah negara bermusuhan. WADi mengucapkan tahniah kepada kedua-dua buah pasukan , iaitu buat Malaysia kerana memenangi dan mengekalkan kejuaraan. Dan kepada indonesia, tahniah kerana berjuang dengan bersungguh-sungguh hingga ke saat akhir disamping memberikan saingan yang baik dan sengit sekali. Buat penyokong kedua-dua buah pasukan, harapan WADi agar kita semua dapat memadamkan api persengketaan dan menyemarakkan semangat kerjasama dan ukhuwwah yang baik, buat selamanya, insyaAllah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik