Cari Entri WADi

Rabu, 30 November 2011

Kisah Nabi Membakar Sarang Semut




السلام عليكم




Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda bahawa seekor semut telah menggigit seorang Nabi. Kemudian Nabi tersebut telah memerinahkan supaya sarang semut itu dibakar. Lalu terbakarlah sarang semut itu berserta dengan semua semut-semut yang berada di dalam semut dan yang berhampiran dengannya. Selepas kejadian itu, turunlah wahyu Allah kepada Nabi tersebut "Adakah hanya kerana seekor semut yang menggigitmu, lalu engkau binasakan suatu umat yang sentiasa bertasbih kepada Tuhannya?"
(riwayat al-Bukhari, 3219; Muslim,2241; Abu Daud,5265; Ahmad 2/313; al-Nasa'i,7/211; Ibn Hibban 7/463; al-Baghawi,12/197)

Berdasarkan kisah diatas, adalah dilarang membunuh semut begitu juga dengan haiwan yang lainnya tanpa sebab. Perlu kita ingat bahawa seluruh haiwan dan serangga bertasbih kepada Allah s.w.t sentiasa. Kadang kala kita pun tidak mampu menandingi haiwan dalam bertasbih kepada Allah s.w.t. Dalam syariat sebelum Nabi Muhammad, adalah dibenarkan untuk membakar binatang namun selepas Baginda menjadi Nabi dan Rasul, umat Baginda dilarang untuk membakar sarang haiwan atau pun membakar haiwan itu sendiri melainkan dalam keadaan darurat atau dalam keadaan yang mesti dibakar demi mengelakkan bahaya yang lebih besar sebagimana dalam kaedah fiqh yang telah sedia ada. 



والله أعلمُ بالـصـواب
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik