Cari Entri WADi

Selasa, 24 Mei 2011

Jangan Cuba-Cuba Ramal Kiamat

Sejak akhir-akhir ini, sains semakin membangun dengan pesat dan cepat. Kadang kala hingga ia cuba menandingi dan melakukan perkara yang mustahil pada hukum akal manusia. Salah satunya ialah meramal Hari Kiamat. Jika kita lihat memang banyak cubaan dari para saintis atau pengkaji bebas yang cuba hendak meramal bila berlakunya kiamat, hari kehancuran manusia dan alam semesta, dan hari pengadilan. 


Betul ke apa yang mereka buat ni?
Nak ramal hari kiamat??

Tidak boleh bagi kita, umat Islam ataupun sesiapa jua manusia untuk meramal hari kiamat kerana ia adalah ghaib dan ia adalah urusan Allah SWT. Hari kiamat hanya Allah saja yang tahu. Ini kerja Allah. Sesiapa jua sama ada malaikat, sekalian rasul malah Baginda Nabi Muhammad SAW sendiri tidak tahu bila kiamat akan berlaku.

Jadi WAJAR ke kita hamba yang dhoif ni nak ramal kiamat??

Allah berfirman (mafhumnya): “Manusia bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang kedatangan hari kiamat; katakanlah: ‘Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah.’ Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui? – boleh jadi masa datangnya tidak lama lagi.” (Surah al-Ahzab, ayat 63)


 “Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat. Dan Dialah jua yang menurunkan hujan, dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya tentang apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung). Dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuan-Nya.”  (Surah Luqman, ayat 34)

banyak filem dan artikel yang ramal tentang kiamat seperti filem 2012


tak salah tonton untuk datangkan rasa takut pada kiamat
tapi jangan beriqtiqad atau percaya pula
2012 akan berlakunya kiamat

bimbang kita Syirik pada Allah

itu urusan Allah bukan urusan kita
cukuplah kita tahu akan gambaran kiamat
tugas kita hanyalah mempersiapkan diri
untuk ke "SANA" kelak

insyaAllah

- Amal Dengan Ilmu -

WADi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik