Cari Entri WADi

Jumaat, 9 Disember 2011

10 Sahabat Yang Dijamin ke Syurga



Syurga merupakan suatu destinas terakhir yang diimpikan oleh umat Islam yang beriman dan bertaqwa. Pelbagai kisah, gambaran dan perumpamaan akan hakikat syurga yang telah 'terbongkar' baik dari Al-Quran mahupun hadith-hadith Rasulullah s.a.w. Namun begitu, untuk memperolehinya bukanlah semudah mengimpikannya. Ia memerlukan pengorbanan yang tinggi, ketaqwaan yang jitu dan keimanan yang tidak berbelah bagi kepada Allah s.w.t dan Rasulnya. Ini telahpun dibuktikan oleh para sahabat Baginda yang benar-benar menginginkan syurga Allah s.w.t hingga telah dijamin nama mereka sebagai penghuni syurga. Siapakah mereka?. Berikut adalah 10 orang sahabat Rasulullah s.a.w yang telah memdapat jaminan ke syurga.

1. Abu Bakar As-Siddiq
Abu Bakar as-Siddiq r.a adalah salah seorang daripada empat sahabat baginda yang utama. Beliau adalah sahabat paling rapat dengan Rasulullah s.a.w. Setelah kewafatan baginda, beliau merupakan khalifah Islam yang pertama yang dilantik untuk memimpin umat Islam ketika itu. Seorang sahabat yang sentiasa denkat dengan baginda kemana sahaja baginda pergi, Abu Bakar pasti menyertainya. Ini termasuk ketika Nabi dalam perjalanan hijrah dari Makkah ke Madinah, iaitu suatu perjalanan yang sangat merbahaya dan berisiko serta penuh ancaman musuh.

Sejak remaja, Abu Bakar telah bersahabat baik dengan Baginda malah beliau adalah orang yang pertama yang memeluk agama Islam yang dibawa oleh Baginda. Ini kerana beliau mempercayai sepenuhnya Rasulullah s.a.w kerana ketinggian akhlak dan sifat baginda. Ini dibuktikan ketika Baginda menceritakan pengalaman Isra' dan Mikraj nya. Ketika itu ramai sahabat yang kebingungan dan tidak kurang juga yang sangsi serta ragu. Namun begitu Abu Bakar orang pertama yang dengan pantasnya membenarkan peristiwa tersebut. Oleh kerana itulah beliau digelar sebagai as-Siddiq. Beliau dikhabarkan meriwayatkan hampir 142 hadith Rasulullah s.a.wAbu Bakar wafat ketika berusia 63 tahun bersamaan 13 Hijrah. Beliau dikuburkan di Madinah bersebelahan dengan makam Rasulullah s.a.w.

2. Umar bin Khattab
Umar r.a merupakan khalifah yang kedua iaitu selepas kewafatan Abu Bakar as-Siddiq. Beliau adalah salah seorang daripada sahabat yang dikasihi oleh Nabi Muhammad s.a.w. Sebelum beliau memeluk Islam, Umar terkenal dengan sifatnya yang suka bergusti, mengganggu kaum Muslimin dan suka minum minuman keras. Seluruh penduduk Makkah takut dengannya. Umar memeluk Islam setelah terdengar bacaan surah Taha yang dibacakan oleh saudara perempuannya. Selepas mengakui keilamannya, beliau sangat tegas dalam membela agama Allah. Beliau merupakan salah satu benteng Islam yang mampu mnyurutkan perlawanan kaum Quraisy dengan Baginda dan para sahabat yang lain.

Ketika beliau diangkat menjadi Khalifah yang ke dua, beliau meluaskan pengaruh dan jajahan Islam dengan begitu luas. Umar juga dapat menakluk kerajaan Parsi dan Rom Timur dalam masa satu tahun sahaja. (636-637H). Beliau merupakan seorang pemimpin yang sangat berserdahana dan mengambil berat akan rakyatnya. Umar wafat pada 23Hijrah akibat dibunuh oleh Abu Lukluk ketika beliau ingin mengimamkan solat. Makamnya berhampiran dengan makam Rasulullah s.a.w dan Abu Bakar r.a

3. Uthman bin Affan
Beliau merupakan khalifah Islam yang ketiga selepas Abu Bakar dan Umar. Pada waktu kepimpinannya, beliau berjaya mengumpul dan menyusun al-Quran dalam bentuk mushaf. Uthman memeluk Islam hasil daripada ajakan Abu Bakar a.s. Beliau mendapat gelaran Dzun Nur Ain (Pemilik Dua Cahaya) kerana menikahi dua puteri Rasulullah s.a.w iaitu Ruqayyah dan Ummu Kalsum. Uthman terkenal sebegai seorang saudagar yang kaya serta dermawan. Beliau selalu menafkahkan hartanya ke jalan Allah s.w.t. Ketika berlakunya perang Tabuk, Uthman menyumbangkan lebih 940 ekor unta, kmudian membawa 60 ekor kuda untuk menggenapkannya menjadi 1000 ekor binatang. Uthman wafat pada tahun 35 Hijrah.

4. Ali bin Abi Talib
Beliau dilahirkan di Makkah pada tahun 598M. Beliau merupakan suami kepada Fatimah ini merupakan orang pertama yang memeluk Islam dari kalangan kanak-kanak. Sebahagian riwayat menyebut ketika itu usianya adalah 10 tahun. Ali terkenal sebagai seorang yang berani, ahli siasah perang dan cerdas. Pada peristiwa Hijrah, Ali merelakan diri untuk tidur di tempat tidur Rasulullah s.a.w untuk mengalihkan perhatian tentera Quraisy yang menyangka bahawa Baginda masih berada di dalam rumah. Beliau wafat pada tahun 40H, setelah ditikam oleh Abdurrahman bin Muljam dengan pedang yang beracun setelah beliau solat subuh. Beliau meninggal ketika berumur 63 tahun dan menjawat jawatan sebagai khalifah selama 4 tahun 9 bulan. Makam beliau di Kufah, Iraq.



5.  Thalhah bin Abdullah
Beliau dikenali sebagai salah seorang pembantu kanan Rasulullah s.a.w dari suku Quraisy. Ketika perang Uhud meletus, Talhah dengan berani turut menyertai perang tersebut. Dalam perang itu, beliau mendapat cedera dan luka yang parah. Ini kerana beliau menjadikan tubuhnya sebagai benteng untuk melindungi Baginda daripada panah-panah dari tentera musuh. Disebebkan itu tubuhnya luka manakala jarinya putus. Thalhah wafat pada 36H sewaktu syahid dalam perang Jamal.

6. Zubair bin Awwam
Beliau adalah salah seorang daripada as-sabiqun al-awwalun (golongan yang pertama memeluk Islam). Ketika beliau memeluk Islam, umurnya baru sahaja mencecah 15 tahun. Beliau begitu cintakan Islam. Buktinya, beliau dengan berani membela agama Allah hingga tidak pernah sekalipun tertinggal dalam peperangan. Malah beliau juga sentiasa berada di barisan hadapan dalam peperangan.  Seluruh tubuhnya terdapat bekas-bekas kesan luka dari peperangan yang disertainya. Zubair amat mencintai Rasulullah s.a.w. Ketika berlaku pertelingkahan antara kaum Muslimin, beliau sentiasa mendamaikan mereka tanpa memihak kepada mana-mana pihak. Beliau wafat pada 36H akibat ditikam ketika solat.

7. Sa’ad bin Abi Waqqas
Beliau memeluk Islam sewaktu berusia 17 tahun. Seorang yang mahir menunggang kuda dan memanah. Dikhabarkan bahawa jika Sa’ad memanah, maka ia pasti tepat mengenai sasaran. Oleh kerana itu ia memainkan peranan yang penting dalam peperangan hingga semua peperangan turut disertainya. Keteguhannya terhadap Islam terbukti ketika ibunya mengancam untuk mogok makan dan minum sewaktu di awal keislamannya dengan harapan anaknya itu akan kembali kepada ajaran agama nenek moyangnya. Namun, meskipun sewaktu ibunya hamper menemui ajal, Sa’ad langsng tidak terpengaruh dengan ancaman tersebut. Beliau tidak sedikit pun menjual keyakinannya walaupun dengan nyawa ibunya sendiri. Begitu hebat keteguhan beliau dan kecintaan beliau terhadap Islam melebihi kecintaan terhadap ibunya sendiri. Ketika Umar al-Khattab menjadi khalifah, Sa’ad dilantik sebagai gabenor tentera di Iraq untuk mengatur pemerintahan dan ketenteraan di sana.  Beliau wafat ketika berusia 70 tahun.

8. Said bin Zaid
Beliau adalah antara sahabat yang bertuah kerana memeluk Islam memeluk Islam bersama-sama dengan adik Umar al-Khattab yang juga isteri Said bernama Fathimah binti al-Khattab. Ketika memeluk Islam usianya baru sahaja 20 tahun. Beliau mengabdikan dirinya kepada Islam dengan sepenuh hati. Beliau juga antara sahabat yang turut serta dalam setiap peperangan bersama Rasulullah s.a.w. Beliau turut bersama kaum Muslimin ketika mencabut singgahsana Kisra Parsi. Said pernah menjadi mata-mata kepada kegiatan musuh selepas disuruh oleh baginda. Beliau wafat pada 51H ketika berusia 70 tahun.

9. Abdurrahman bin Auf
Beliau termasuk salah seorang daripada tujuh orang terawal memeluk Islam. Abdurrahman diberi kelebihan oleh Allah dengan memiliki kekayaan dan harta yang melimpah ruah melalui hasil perniagaannya. Kekayaan dan kemewahan sedikit pun tidak membuatkannya lupa diri. Beliau sentiasa menafkahkan hartanya ke jalan Allah s.w.t. Ketika dikhabarkan yang beliau adalah antara sahabat yang dijamin syurga, beliau lebih berkobar-kobar untuk bersedekah dan memberikan hartanya di jalan Allah. Dikharbarkan Abdurrahman menafkahkan 40,000 dirham emas, 40,000 dirham perak, 500 ekor kuda dan 1500 ekor unta untuk keperluan perjuangan menegakkan Islam. Beliau sempat berhijrah ke Habsyah sebanyak dua kali. Wafat pada 32H sewaktu berusia 72 tahun.

10. Abu Ubaidah bin Jarrah
Beliau adalah antara sahabat yang paling dipercayai oleh Rasulullah. Baginda pernah membuat penyataan dan pujian terhadap Abu Ubaidah. “Sesungguhnya setiap umat mempunyai orang kepercayaan, dan sesungguhnya keperayaan umat ini adalah Abu Ubaidah.” Beliau adalah seorang yang jujur lagi amanah. Beliau memeluk Islam melalui perantaraan Abu Bakar as-Siddiq di awal kerasulan Baginda. Abu Ubaidah juga pernah beberapa kali memimpin peperangan. Wafat pada tahun 18H.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik