Cari Entri WADi

Rabu, 21 Disember 2011

Manhaj Golongan Yang Selamat : Manhaj al-Firqotun Najiyyah (Siri 2)



siri ini adalah sambungan daripada siri  satu

7. Golongan yang selamat ialah para ahli hadith. Rasulullah s.a.w pernah bersabda :
“Akan sentiasa ada di kalangan umatku hingga datang keputusan Allah (kiamat) kelak, sekelompok orang yang memperjuangkan kebenaran, di mana penghinaan orang-orang tidak akan membahayakan mereka sedikitpun“ (Riwayat Muslim)

Seorang penyair pernah berkata dalam bait syairnya:
“Para ahli hadith adalah termasuk orang yang dekat dengan Nabi s.a.w kerana sekalipun jasad mereka tidak bertemu dengan Baginda, tetapi jiwa mereka selalu dekat dengan Rasulullah s.a.w“

8. Golongan yang selamat menghormati imam Mujtahid terdahulu namun tidak pernah taksub dan fanatik kepada salah seorang daripada mereka semua. Golongan yang selamat mengambil pemahaman fiqh dari al-Quran, hadith-hadith sahih, dan pendapat imam mujtahid yang sejalan dengan hadith sahih. Ini kerana mereka (imam mujtahid) telah mewasiatkan bahawa pengikut mereka mengambil hadith yang sahih dan meninggalkan pendapat mereka jika bertentangan dengan hadith sahih itu.

9. Golongan yang selamat mengajak kepada kebaikan dan melarang perbuatan mungkar. Mereka melarang segala bidaah dalam ibadah dan memerangi golongan lain yang memecahkan ummah, yang membuat bidaah atau perkara yang diada-adakan daam ibadah dan yang menjauhkan diri daripada sunnah Rasulullah s.a.w  dan para sahabat.

10. Golongan yang selamat menolak peraturan-peraturan yang bertentangan dengan hukum Islam kerana sesungguhnya hukum itu dibuat oleh manusia yang tidak mengikut syariat Islam. Mereka mengajak manusia agar berhukum dengan kitabullah yang diturunkan untuk kemaslahatan ummah. Ini kerana hanya Allah yang Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya di dunia dan diakhirat. Hukum Allah juga adalah diyakini, sesuai da releven sepanjang zaman dan keadaan. Sesungguhnya hancurnya kaum-kaum dan peradaban dunia apabila mereka menolak hukum-hukum dan syariat Allah s.w.t dan tidak ada kejayaan buat umat Islam melainkan mereka kembali kepada Jalan Allah s.w.t sebagaimana firman Allah :

“Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka sendiri yang mengubah keadaan yang ada pada diri mereka“ (ar-Ra’d:11)

11. Golongan yang selamat ialah mereka yang mengajak seluruh muslimin berjihad di jalan Allah s.w.t dimana ia telh menjadi kewajiban mereka sesuai dengan kekuatan dan kemampuan masing-masing.
Adapun jihad itu terbahagi kepada tiga bahagian iaitu:

Pertama: Jihad dengan lisan dan tulisan. Iaitu mengajak umat Islam dan selainnya untuk berpegang teguh kepada ajaran-ajaran Islam yang benar, menyeru agar bertauhid dengan sebenar-benar tauhid, membebaskan diri dari segala kesyirikan yang banyak tersebar dalam negara Islam kini sebagaimana yang telah dikhabarkan oleh Rasulullah s.a.w beribu tahun dahulu dalam sabdanya:

“Hari kiamat tidak akan terjadi sebelum kelompok-kelompok dari umatku mengikuti orang-orang musyrik dan menyembah berhala-berhala“
(Riwayat Abu Dawud, sahih)

Kedua: Jihad dengan harta iaitu dengan menginfakkan harta ke jalan Allah sama ada dengan cara memberi bantuan kepada orang-orang Islam yang lemah dan memerlukan, membuat atau membeli senjata dan peralatan perang untuk menghadapi ancaman dan serangan muuh Islam, memberi bekalan kepada para mujahidin seperti makanan, pakaian dan sebagainya.

Ketiga: Jihad dengan jiwa iaitu dengan turun ke berjuang dalam peperangan menegakkan Islam atau membela Islam andai Islam diancam oleh musuh agar kalimah Allah sentiasa tertegak dimuka bumi.
Berikut adalah jihad yang dinyatakan sebagaimana hadith Rasulullah s.a.w :
“Perangilah orang-orang musyrik itu dengan harta, jiwa dan lisan kalian!“
(Riwayat Abu Dawud, sahih)

Adapun hukum berjihad itu terbahagi kepada dua bahagian iaitu:

Pertama: Fardhu ain. Jihad yang dihukum fardhu ain ialah jihad menentang musuh-musuh Islam yang mengganggu atau mengancam negara Islam seperti mana Yahudi yang ingin merampas Palestin. Orang Islam yang punya kemampuan dan upaya namun tidak turun berjihad maka akan menanggung dosa.

Kedua: Fardhu kifayah iaitu kewajiban yang apabila dilakukan oleh sebahagian umat Islam maka tidak menjadi kewajiban lagi bagi Umat Islam yang lainnya. Jihad seperti ini adalah jihad misalnya berdakwah menyebarkan Islam ke serata tempat, menyebarkan ilmu Islam, menceburi pelbagai bidang ilmu yang menguntungkan umat Islam dan sebagainya.

wallahua’lam.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik