Cari Entri WADi

Selasa, 6 Disember 2011

Tiada Istilah Buang Masa Dengan Ilmu



"Jangan tolak ilmu dan perbincangan ilmiah dengan pelbagai alasan"

Sedar atau tidak, kita pernah terpengaruh dengan pandangan sebahagian (dengan niat yg pelbagai) yang nampaknya macam betul, tapi bila difikirkan, ia tidaklah benar 100%. Ini biasa kerana kita manusia yang lemah. Tapi itu tidak boleh dijadikan alasan untuk terus terpengaruh, bukan?

Antara pandangan yang mempengaruhi kita ialah - kita tidak boleh berlebihan dalam berbicara tentang ilmu atau ilmuan, tentang kajian dan intelektual, tentang maklumat, fakta dan pro atau kontra sesuatu idea. Ini katanya 'membuang masa'. Tapi adakah benar kita membuang masa, atau sebenarnya kita 'mengisi masa' dengan perkara yang positif?


ADAKAH MASA KITA CUKUP UNTUK ILMU ATAU?

Saya pernah bergurau dengan seorang sahabat : 'tak apa kalau tak datang kuliah saya pun, tapi dengan syarat pergilah program ilmu yg lain, jangan pula tak datang kuliah (saya atau sesiapa) tapi tidur di rumah'. (mungkin beliau pun sedang membaca tulisan ini).

Dan saya pernah juga menulis di FB bahawa kalau kita - sebagai muslim masa kini yang mempunyai banyak cara dan teknik menuntut ilmu - tidak dapat menghadiri atau mengikuti perkembangan ilmu atas dasar 'sibuk' tidak mengapa. Tapi agak pelik kalau kita boleh berjam-jam bersukan, membeli-belah, tidur, makan, melepak di kedai makan tanpa makan, main game dan segala hobi lain, tapi kita sibuk dan tak sempat untuk menghadiri atau mengikuti program ilmu...hmm?


MAJLIS ILMU - BUANG MASA?

Bahkan ada sesetengah pihak yang lebih 'canggih' dan 'maju' ketika mana cuba menghalang orang lain berdiskusi ilmiah, atau mengikuti perbincangan berfakta, atau sekurang-kurangnya mengisi masa dengan berbicara tentang ilmu dan pengetahuan dengan alasan - membuang masa. Membuang masa? Apakah kita sebenarnya faham maksud 'membuang masa'?

Ia lebih luas dan besar jangkauannya dari yang kita sangka. Di mana-mana tempat sama ada dalam atau luar negara, kita dapati ramai ilmuan dalam pelbagai bidang menghabiskan masa bertahun malah puluhan tahun mengkaji sesuatu yang kita sendiri tidak faham! Adakah sanggup kita berkata kepada mereka 'anda semua membuang masa sahaja' hanya kerana kita tidak faham matlamat mereka? Sudah pasti tindakan kita adalah lambang kita sebenarnya tidak pandai menghargai ilmu dan hasil ilmu orang lain!


DENGAN ILMU, MASA DIKORBANKAN TAPI IA TIDAK TERBUANG!

Saya pernah menonton di kaca tv bagaimana seorang pemegang 'phd' dalam bidang kajian fosil dinosaur (pengkhususan t-rex!) yang telah beruban rambutnya, kusut masai pula kerana berada di tapak kajian mencari bukti fosil untuk kajian, adakah saya akan mentertawakannya dengan berkata 'buang masa'?

Saya juga bertemu secara berhadapan dengan pengkaji-pengkaji hadith yang bekerja tanpa populariti di sebuah pangsapuri, ada yang muda, ada yang tua dan terketar tangannya mencatat dengan 'pensel', kemudian menunggu giliran untuk dicetak kajian mereka yang mana telah bertahun dimulakan tapi belum dihabiskan. Adakah tergamak saya mengatakan kepadanya 'mengapa buang masa'?

Juga saya pernah duduk bersebelahan seorang pendakwah yang begitu sederhana, tapi telah menghabiskan masa hidupnya sebelum dan selepas pencen untuk pergi berdakwah mengislamkan sebahagian masyarakat di pedalaman. Adakah itu 'buang masa'?

Anda sendiri pernah melihat orang lain melakukan sesuatu untuk ilmu dan kajian, adakah anda akan menyatakan 'mengapa buang masa'?

Kalau kita semak kembali apakah aktiviti kita seharian atau bulanan, berapa peratuskah masa yang benar-benar diisi? Kalau ia diisi dengan sesuatu, adakah ia aktiviti paling menguntungkan bagi kita? Ya, kita perlu bahagikan masa untuk semua keperluan hidup, tapi apakah ilmu bukan keperluan?

Bagi para ilmuan yang cintakan ilmu, masa dirasakan 'tidak cukup' untuk menghilangkan dahaga ilmu. Setiap ilmu diraikan, setiap ilmuan dihormati dan dinasihati, setiap majlis ilmu dipromosikan dan cuba diikuti dan paling penting:

'ilmu mendidik kita untuk menyedari bahawa kita kurang berilmu dan perlu ditambah'

Bagi saya dan saya yakin bagi anda juga - ilmu dan perbincangan ilmiah adalah di antara keperluan harian yang penting (kalaupun tidak paling penting) yang perlu ada dalam hidup dan yakinlah jika anda berada dalam program ilmu (bukan hanya ilmu khusus agama, tapi ilmu apa sahaja yang positif) anda sebenarnya ....

TIDAK MEMBUANG MASA, MALAH MENGISI MASA DENGAN BIJAK, LEBIH BIJAK DARI YANG MENUDUH ANDA MEMBUANG MASA!

Oleh: Ustaz Adlan Abdul Aziz
Editor: WADi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik