Cari Entri WADi

Khamis, 15 Disember 2011

Ikan Paus Unicorn, Ikan Unik Ciptaan Ilahi



Hari ini kita melihat kebesaran Ilahi melalui penciptaan haiwan. Jika sebelum ini kita mengenal burung unik bernama Black Heron, kali ini kita akan mengenal haiwan yang jarang dikenali dan dijumpai. Ia adalah seekor ikan paus bertanduk seperti kuda Unicorn yang selalu kita dengar dan lihat di kaca televisyen. Ikan paus unicorn tersebut digelar ikan paus narwhal.  ia hidup di sekitar perairan Kutub Utara, dan tidak terdapat di lautan selainnya. 

Paus narwhal adalah jenis paus bergigi (toothed whale) namun uniknya ia tidak memiliki gigi di dalam mulutnya. Sebaliknya, ia memiliki tanduk yang tumbuh di rahang atas dengan panjang mencapai 1,8-2  meter.  Tanduk tersebut hanya dimiliki oleh paus jantan sahaja. Fungsi taringnya, yang mirip dengan tanduk kuda Unicorn dalam mitos tidak banyak diketahui dan ia masih dalam penyelidikan para saints dan ilmuan. Sejauh ini, para saintis baru mengetahui bahwa tanduknya dipakai untuk mengukur salinitas air dan mencari makanan. 


Taring paus narwhal merupakan salah satu benda yang diperkirkan melahirkan mitos kuda Unicorn. Tanduk tersebut mungkin dibawa bangsa Viking ke Eropa hingga Timur Jauh di zaman pertengahan. Karena asal-usulnya tidak diketahui para pembelinya, muncullah mitos Unicorn di beberapa kebudayaan, seperti China dan India, yang digambarkan sebagai kuda bertanduk.

Sesungguhnya ia adalah tanda kekuasaan Allah yang Maha Esa lagi Maha Berkuasa. Ia hanya boleh ditemui di tempat-tempat tertentu. Mungkn ada hikmahnya.


p/s- rupa-rupanya yang wujud adalah paus unicorn bukan kuda unicorn. Mungkin anda boleh mengkaji lanjut haiwan unik ciptaan Allah ini, insyaAllah



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik