Cari Entri WADi

Selasa, 13 Disember 2011

Siapakah Al-Firqotun Najiyah (Golongan yang selamat)?




1. Golongan yang selamat adalah mereka yang sentiasa berpegang dengan Agama Allah dengan teguh dan tidak berpecah belah. Mereka juga adalah golongan yang tidak menyekutukan Allah dari segala sesuatu atau dengan erti kata lain mereka baik dari segi akidahnya sebagaimana firman Allah s.w.t

Berpeganglah kalian kepada tali (agama) Allah dan janganlah bercerai-berai (al-Imran:103)

Janganlah kalian mnjadi golongan orang-orang yang menyekutukan Allah (ar-Rum: 31-32)

2. sabda Rasulullah s.a.w:

"Aku wasiatkan kepada kalian agar bertakwa kepada Allah, patuh, dan taat, sekalipun yang memerintah kalian seorang budak Habsyi. Kerana, barang siapa di antara kalian yang ditakdirkan hidup lama, nescaya akan menyaksikan banyak perselisihan. Kerana itu berpegang teguhlah kalian kepada sunnahku dan sunnah para khalifah penggantiku yang terbimbing lagi telah mendapat hidayah. Pegang teguhlah dengan kuat-kuat!. Berhati-hatilah terhadap segala perkara yang diada-adakan, kerana segala perkara yang diada-adakan itu adalah bidaah, sedangkan setiap bidaah itu adalah sesat dan setiap yang seat tempatnya adalah di dalam neraka."

(Hadith riwayat An-Nasaie dan At-Tirmizi : Hasan sahih menurut at-Tirmizi)

3. Rasulullah s.a.w bersabda

"Ketahuilah, sesungguhnya umat-umat sebelum kamu dari kalangan ahli kitab telah berpecah menjadi tujuh puluh dua golongan. Dan sesungguhnya agama kita ini (Islam) akan berpecah menjadi tujuh puluh tiga golongan ; yang tujuh puluh dua golongan akan ke neraka dan yang satu golongan itu iaitu al-Jamaah akan ke syurga"
(Hadith riwayat Ahmad dan selainnya: Hasan menurut al-Hafiz)

4. Dari Ibnu Mas’ud dia berkata:

Rasulullah s.a.w pernah membuat garisan dengan tangannya, lalu bersabda ‘Ini jalan yang lurus!‘ Kemudian baginda membuat beberapa garisan di kanan dan krinya lalu bersabda ‘Ini semua adalah jalan-jalan yang sesat! Di setiap jalan itu ada syaitan-syaitan yang akan menyeru supaya masuk ke situ.‘ Kemudian Baginda membaca firman Allah ‘Sesungguhnya ini adalah jalan Ku yang lurus, oleh itu ikutilah. Janganlah kalian mengikuti jalan-jalan yang lainnya, kerana jalan-jalan tersebut akan mencerai-beraikan kalian dari jalanKu (yang lurus itu). Begitulah Allah menyuruh kalian agar kalian bertakwa.
(Diriwayatkan oleh Ahmad dan An-Nasaie: Sahih)

5.  Syaikh Abdul Qadir al-Jailani di dalam kitabnya al-Ghunyah berkata:
Adapun golongan yang selamat adalah ahlus sunnah wal jamaah. Dan tidak ada nama lain bagi ahlus sunnah kecuali satu sahaja iaitu ashabul hadith.

Sesungguhnya apa yang dikhabarkan oleh Rasulullah adalah benar sekali. Lihat sahaja hari ini umat Islam berpecah-belah dan berpuak-puak. Benar juga bahawa umat Islam lebih ramai berpecah daripada Yahudi dan Nasrani.  Oleh itu hendaklah kita mengikut jalan yang sama yang telah ditempuh oleh Raulullah, para sahabat dan salafussoleh kerana jalan mereka lah jalan yang benar dan selamat. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik