Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca sekalian. Moga anda semua dalam keadaan yang baik dan sihat hendaknya tidak kira siapa jua yang membaca di WADi. Persoalan diatas pernah terlintas di fikiran anda? Bagaimana hendak berwuduk jika anggota dibalut akibat luka yang teruk disebabkan oleh kecederaan, kemalangan dan sebagainya. Contohnya, jika anda patah tangan @ terjatuh dan cedera seluruh tangan , kemudian dirawat dan dibalut. Bagaiman hendak berwuduk sedangkan tangan adalah anggota wajib wuduk. Saya sering ditanyakan soalan begini dan entri ini adalah jawapan secara bertulis atau sambungan kepada jawapan yang telah saya beri secara lisan.
Dalam masalah ini, kebanyakan ulama menyatakan bahawa anda hanya perlu menyapu air pada balutan berkenaan. Anda tidak perlu menyampaikan air pada kulit di bawah balutan tersebut. Bab ini dipanggil al-Mash ‘ala al-Jabirah wa al-‘Isabah iaitu menyapu di atas balutan patah dan luka. Pun begitu terdapat dua pendapat dalam hal ini disebabkan oleh hadith yang dhoif.
Apa yang dapat dirumuskan dari perbahasan para ulama fekah, ialah dua pendapat yang mudah diikuti :
Pendapat Pertama: Hanya perlu sapu di atas balutan tersebut. Anda tidak diwajibkan berwuduk sebelum memakai balutan tersebut. Ketika berwuduk atau mandi wajib anda hanya perlu sapu air di atas balutan tersebut, tanpa perlu membasuhnya, atau melalukan air di bawahnya, atau menanggalkannya. Inilah pendapat terpilih daripada kebanyakan ulama Fekah. (‘Abd al-Karim Zaidan, Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar`ah, jld 1, m.s. 140, Beirut: Muassasah al-Risalah 1994).
Pendapat Kedua: Disebabkan hadith-hadith dalam perkara ini terlalu daif, maka terdapat ulama fekah yang berpegang kepada tidak wujud hukum sapuan atas balutan patah atau luka. Sebaliknya anggota yang cedera, atau dibalut tersebut tidak perlu sebarang sapuan atau basuhan kerana telah gugur kewajipan syarak ke atas anggota tersebut. Ini pendapat yang dikemukakan oleh al-Imam Ibn Hazm al-Andalusi (wafat 456H). Kata beliau ketika memberikan alasan pandangannya : “Dalilnya firman Allah, maksudnya :
“Allah tidak bebankan kepada seseorang kecuali apa yang dia terdaya” (Al-Baqarah : 286).
Serta sabda Nabi Muhammad s.a.w
“Apabila aku perintah kamu dengan sesuatu perintah, maka datangilah ia dengan kadar kemampuan kamu” (Riwayat al-Bukhari)
Berdasarkan dalil al-Quran dan al-Sunnah, sesuatu kewajipan gugur apabila yang seseorang tidak mampu. Maka gantian kepada yang gugur itu hendaklah berasaskan syarak. Syarak pula tidak wajib diikuti kecuali adanya dalil daripada al-Quran atau sunnah. Namun, tiada dalil al-Quran atau sunnah yang menggantikan basuhan dengan sapuan atas balutan patah atau ubat bagi anggota yang tidak mampu dibasuh”.( Ibn Hazm al-Andalusi, Al-Muhalla, jld 1, m.s. 316, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah t.t)
Salah satu pendapat atas boleh untuk diamalkan dan lebih mudah dari seseorang terikat dan taksub kepada mazhabnya sehingga akhir meninggalkan solat. Pendapat al-Imam Ibn Hazm lebih praktikal secara hujah dan perbandingan. Memudahkan hal ini adalah baik dari memberikan pendapat mazhab yang lemah lagi menyusahkan pesakit sehingga kemungkinan mereka meninggalkan solat. Jadi ambillah mana-mana satu yang memudahkan anda untuk berwuduk, itu lebih baik kan dari anda langsung tidak berwuduk dan solat. Sedangkan solat itu wajib sekalipun ketika sedang berperang. Wallahua'lam. Allah lebih mengetahui.
- Amal Dengan Ilmu -