Cari Entri WADi

Ahad, 5 Jun 2011

Pelajar Malaysia Selamat Dari Ancaman Radiasi


 Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Malaysia di Indonesia (PKPMI) cawangan Solo mengesahkan sembilan pelajar Malaysia yang berada dalam kawasan paling hampir dengan Kawah Timbang, dataran tinggi Gunung Berapi Dieng, Jawa Tengah bebas daripada radiasi mahupun terhidu gas berkenaan.
Yang Dipertua PKPMI, Darween Rozehan Shah Iskandar Shah berkata, semua pelajar di pesantren Wonosobo, Salatiga itu dalam keadaan selamat.
sekitar perkarangan gunung Dieng

“Tidak ada seorang pun di antara mereka menunjukkan gejala atau mengadu sesak nafas dan sakit kepala. Alhamdulillah, mereka sempat dipindahkan segera kerana radius gas beracun semakin meningkat.


“Ini bukan kejadian pertama yang harus mereka lalui. Mereka pernah melalui situasi sama ketika letusan Gunung Merapi, tahun lalu,” katanya. Beberapa hari lalu, Gunung Berapi Dieng yang berstatus aktif dikesan mengeluarkan semburan gas beracun karbon dioksida (CO2) dari Kawah Timbang kawasan dataran tinggi gunung berkenaan.

Berikutan itu, penduduk di kawasan radius satu kilometer dari Kawah Timbang diarah berpindah apabila CO2 di kawasan itu dikesan mempunyai kepekatan tinggi, menyebabkan Jabatan Penuntut Malaysia (MSD) Indonesia turut memindahkan sembilan pelajar Malaysia ke penempatan sementara di Magelang, Pada 1979, 149 orang meninggal dunia dipercayai akibat terhidu gas beracun dari Kawah Timbang yang dikenali sebagai ‘tragedi Sinila’. 
Sementara itu, Darween menjelaskan, keadaan semakin rumit apabila CO2 berkenaan diklasifikasikan sebagai berbahaya apabila ia kini mencecah tahap ketiga.
bila-bila masa sahaja mungkin meletus

“Kita dalam keadaan berjaga-jaga. Bagaimanapun, kami menubuhkan Pasukan Evakuasi PKPMI Cawangan Solo, membabitkan pelajar pelbagai bidang untuk memantau keadaan pelajar Malaysia selain pelajar perubatan yang akan memberi rawatan.




“Bila-bila masa saja ia boleh mencecah tahap empat, di mana ia diklasifikasikan sebagai darurat. Buat masa ini, ia memasuki tahap siaga atau tahap berjaga-jaga. Oleh itu, kami akan memantau seluruh pelajar Malaysia dalam kawasan terdekat.

“Jika perlu, seramai 64 pelajar Malaysia di kawasan terdekat, Pesantren Sirajul Mukhlasin, Secang, Magelang akan dipindahkan ke Solo jika Badan Nasional Pencegahan Bencana Indonesia mengeluarkan amaran bahaya,” katanya.


Menurut Darween, buat masa ini mereka dalam keadaan berjaga-jaga kerana sebaran gas beracun tidak dapat dijangka.


“Gas ini mengeluarkan bau dan bentuk seakan-akan belerang. Jika ada yang terhidu, ia dapat membawa kepada sesak nafas dan mungkin kehilangan nyawa.


“Namun begitu, individu paling mudah terkena kesan daripada terhidu gas beracun ini adalah mereka yang ada masalah pernafasan seperti asma,” katanya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik