Cari Entri WADi

Khamis, 16 Jun 2011

Kisah Pembunuhan Pertama Manusia


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pembaca WADi sekalian. Entri kali ini saya ingin berkongsi sebuah kisah tauladan yang penuh makna dan ibrah yang tersembunyi. Tambahan pula sudah lama siri kisah tauladan dibiarkan sepi. Jadi selain dengan bacaan ilmiah dan agama, mari sama-sama rehatkan minda di WADi dengan membaca kisah tauladan kali ini yang bertajuk Kisah Pembunuhan Pertama Manusia. Pada yang sudah mengetahui anggap lah anda sedang refresh semula dan kepada yang belum tahu, mari sama-sama kita hayati dan kongsikan bersama. 

Dikisahkan tatkala keempat-empat anak Nabi Adam a.s. telah memasuki alam remaja, maka Nabi Adam a.s. berfikir cara yang harus dilakukan demi untuk kebaikan anak-anaknya dan juga supaya terhindar dari perkara-perkara yang dimurkai oleh Allah s.w.t.. Anak-anak Nabi Adam a.s. terdiri dari dua orang lelaki dan dua orang perempuan.Untuk menyelesaikan masalah ini Allah s.w.t. telah mengilhamkan kepada Nabi Adam a.s. supaya kedua puteranya itu dikahwinkan dengan kedua puterinya.

Setelah mendapat ilham dari Allah s.w.t. maka Nabi Adam a.s. pun memutuskan bahawa anaknya yang lelaki bernama Qabil dikahwinkan dengan Lubuda, yakni adik Habil (Anak-anak Nabi Adam ini dilahirkan berkembar, Habil dan Lubuda sepasang kembar,Semantara Qabil dan Iqlima, yakni adik Qabil.Setelah keputusan dibuat Qabil dengan tegas menentang keputusan ayahnya atas alasan bahawa Lubuda tidak cantik sementara adiknya Iqlima lebih cantik dan Qabil berpendapat ia hendaklah dikahwinkan dengan Iqlima.


Oleh kerana Qabil tetap dengan pendirian tegasnya untuk berkahwin dengan Iqlima, maka nabi Adam a.s. tidak mahu perpecahan keluarga berlaku maka Nabi Adam a.s. pun menyerahkan masalah itu kepada Allah s/w.t memutuskan bahawa Habil dan Qabil hendaklah menyerahkan Qurban kepada Allah s.w.t.



Apabila Nabi Adam a.s menyampaikan apa yang Allah s.w.t. mengilhamkan kepadanya, maka kedua-duanya pun bersetuju untuk melakukan seperti apa yang diberitahu oleh ayah mereka,(Habil mempunyai ternakan yang banyak atas usahanya, sementara Qabil pula mempunyai hasil yang banyak atas usahanya).habil telah keluar memilih kambing yang paling baik untuk dijadikan qurban, sementara Qabil pula memilih gandum yang paling buruk lalu mengisikan kedalam sebuah karung.


Apabila kedua mereka membawa hasil masing-masing untuk dijadikan qurban maka nabi Adam a.s. pun memerintahkan kedua-duanya meletakan qurban masing-masing diatas sebuah bukit. Setelah diletakan diatas sebuah bukit, maka Nabi Adam a.s. berserta keluarganya melihat dari jauh akan hal yang akan berlaku terhadap qurban anak-anaknyaitu. Tidak berapa lama kemudian, turunlah api dari langit menyambar kambing Habil hingga musnah kesemuanya sementara qurban dari Qabil tidak sedikitpun disentuh oleh api tersebut.


Apibila Nabi Adam a.s. melihat akan hal tersebut maka ketahuilah oleh Nabi Adam a.s. bahawa Habil telah menang dalam hal ini, dengan itu musnahlah harapan Qabil untuk mendapatkan Iqlima.Akhirnya Qabil membuat keputusan untuk membalas dendam pada Habil dengan niat hendak membunuhnya.


Tatakala Nabi Adam a.s. hendak berjalan jauh, beliau menyerahkan segala tanggungjawab kepada Qabil dengan pesanan supaya ia menjaga baik-baik ibu dan saudara-saudaranya selama sepeninggalannya dan jangan sampai merosakan hubungan keluarga yang begitu rapat dan kukuh.Tidak berapa laama setelah Nabi Adam meninggalkan keluarganya, Qabil menggunakan peluang untuk memenuhi hajatnya untuk pergi ke tempat penternakan Habil sambil berkata:" Kamu tahu tak mengapa aku datang ke mari, aku datang ke mari untuk menamatkan riwayatmu di muka bumi ini." Apabila Habil mendengar kata-kata saudaranya itu, ia pun berkata:" Kenapa kamu hendak membunuh aku? apa salah aku? lalu Qabil berkata:"Aku hendak membunuh mu kerana qurban mu diterima Allah s.w.t. sedangkan qurban aku ditolak, maka ini sudah tentu kamu akan berkahwin dengan adik aku Iqlima dan aku pula dikahwinkan dengan adikmu Lubuda yang hodoh."


Kemudian Habil berkata:" Apakah aku berdosa disebabkan Allah menerima qurban aku dan menolak qurban mu?, bukankah kamu telah menyetujui usul yang dibentangkan oleh ayah kita itu? Dengarlah saudaraku, jangan kanu terburu-buru nenurut ajakan nafsu syaitan,sabar dan tenangkan fikiran mu.Ketahuilah Allah s.w.t hanya menerima qurban dari orang-orang yang ikhlas dan bertakwa kepadanya, kemungkinan qurbanmu ditolak kerana kamu memilih gandum yang paling buruk dan kamu berikan dengan cara terpaksa yang mana bertentangan dengan hatimu, sehingga qurban mu ditolak.Tentang qurban yang aku berikan, aku pilih dari kambing yang paling sihat dan yang sangat ku sayang, lalu aku serahkan qurban itu dengan penuh ikhlas berserta dengan doa supaya Allah s.w.t. menerimanya"


Habil berkata lagi:" Wahai saudaraku, kamu fikirkan lah baik kata-kataku ini dan buangkan lah bisikan Iblis kepada mu, musuh yang telah menurunkan ayah dan ibu kita dari syurga.Dan ingatlah jika kamu tetap berkeras untuk membunuh aku, aku tidak akan sekali-kali menentang mu dengan tangan ku, kerana aku sangat takut kepada Allah s.w.t. Aku berserah diri kepadanya dan kepada apa yang ditakdirkan bagiku." Oleh kerana Qabil tetap dengan dendamnya itu,maka segala kata-kata yang diucapkan oleh Habil tidak sedikitpun dapat melembutkan hatinya.Akhirnya Qabil membunuh habil dengan batu seperti yang ditunjukan oleh iblis dalam mimpinya sebelum ini.


Apabila Qabil telah membunuh Habil maka ia tidak tahu apa yang harus dibuat terhadap mayat tersebut, ia meletakan mayat Habil dalam peti lalu membawa ke sana kemari sehingga busuk, dan burung-burung pula berterbangan diatas hendak memakan tubuh Habil.Oleh itu Allah s.w.t. memberikan contoh dengan mengirim dua ekor burung gagak yang sedang berkelahi,dalam perkelahian itu mati salah seekor darinya dan yang seekor lagi mengali tanah dengan paruhnya sehingga dalam dan memasukan burung yang telah mati dan menimbusnya kembali.Setelah melihat hal yang demikan Qabil pun mengali tanah sehingga dalam kemudian ia memasukkan mayat \habil dan menimbusnya.


Setelah Nabi adam a.s kembali dari perjalanan jauhnya, ia dapati ada sesuatu kekurangan pada keluarganya, lalu ia bertanya kepada Qabil:" Di manakah Habil, aku tidak melihatnya?" Lalu berkata Qabil dengan suara yang agak lantang:" Entah, aku tidak tahu di mana dia, aku bukan orang suruhannya yang harus mengikuti kemana saja dia pergi" Dengan kata-kata itu tahulah Nabi Adam bahawa ada sesuatu yang terjadi pada Habil, anaknya yang salih dan yang berbakti kepada kedua orang tuanya.


Akhirnya Nabi Adam a.s. dapat mengetahui bahawa anaknya itu dibunuh oleh Qabil, maka Nabi adam pun memohon kepada Allah s.w.t supaya dikurniakan kesabaran dan keteguhan iman baginya dan beristigfar bagi puteranya Qabil.


Suatu kisah yang mempunyai makna yang mendalam yang harus kita mengambil iktibar atas peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam seharah ini yang mana mungkin akan menimpa diri kita.Oleh yang demikian kepada Allah swt kita mohon pertolongan supaya kita dijauhi dari hal-hal yang membawa kepada kemusnahan. Sekian sahaja kisah ini, mungkin anda pernah baca yang lebih lengkap, saya sekadar berkongsi. 


Dah siap baca kan? 
Jom sama-sama bincangkan pengajaran
dari kisah ini
di ruangan komen
insyaAllah




WADi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik