Cari Entri WADi

Isnin, 6 Jun 2011

Zina Punca Pembuangan Bayi

SECARA fitrah, manusia berkembang biak melalui proses persenyawaan telur antara benih lelaki dan wanita, yang kemudiannya menghasilkan segumpal darah dan membesar dalam rahim seorang wanita. Fitrah itu juga mensyaratkan agar benih yang lahir itu mestilah zuriat yang sah dan proses pengesahannya adalah dengan perkahwinan.

Pada zaman dahulu, jika seseorang wanita melahirkan anak tanpa ikatan perkahwinan yang sah, akan menerima kutukan dan seksaan budaya masyarakat. Kerana itulah ramai ahli masyarakat menjadi takut sehingga cepat-cepat melangsungkan perkahwinan anak perempuan sebaik sahaja melepasi umur baligh.
Kebimbangan itu berasaskan kepada tanggungjawab untuk membesarkan anak yang dilahirkan. Jika tanpa dipagari oleh keabsahan keluarga, anak tersebut akan menderita sepanjang hayat.

Perkembangan pemikiran manusia telah menyebabkan peraturan moral sedemikian semakin diketepikan, kerana ada menganggap bahawa perkahwinan mengongkong dan proses pembubarannya menempuh liku dan tempoh yang panjang.

Perkembangan pemikiran secara liberal dan bebas itu telah menyemarakkan satu pandangan baru, bahawa atas persetujuan bersama lelaki dan wanita, boleh tinggal sebumbung selama mana mereka mampu bertahan tanpa ikatan perkahwinan. Pelenturan pandangan moral dan agama itu menyebabkan amalan tinggal serumah atau bersekedudukan menjadi pola budaya masyarakat negara-negara maju. Kini, pola itu turut berkembang dan menjadi tempias masyarakat negara-negara membangun sehingga bersekedudukan itu adalah satu amalan biasa.

Paling menyedihkan apabila bersekedudukan tanpa tanggungjawab itu mencarum pula kepada permasalahan membuang bayi. Oleh kerana tekanan masyarakat di negara-negara membangun masih besar terhadap nilai moral, budaya dan agama, maka bayi yang dilahirkan oleh pasangan tanpa pernikahan menimbulkan masalah baru. Di Malaysia, kisah pembuangan bayi telah berlaku sekian lama, tetapi akhir-akhir ini ia menjadi satu kegilaan yang paling kejam.

Kesan perlakuan zina menyaksikan anak gadis atau wanita paling berat menanggung bahana. Apabila mendapati diri mengandung, mereka hanya mempunyai dua pilihan iaitu meneruskan kandungan atau menggugurkannya dengan pelbagai cara, sama ada menemui dukun tradisional, doktor atau cuba melakukan sesuatu termasuk membunuh diri. Bagi yang merasakan kandungan itu adalah darah dagingnya, akan timbul persoalan dan kebimbangan iaitu setelah kelahirannya, di manakah akan disorokkan bayi itu.

Islam amat melarang bersekedudukan kerana ia akan mengakibatkan perlakuan zina. Perlakuan zina bukan sahaja merupakan perbuatan yang terkutuk, tidak bermoral malah mencabar hakikat keinsanan itu sendiri.
Zina merupakan perbuatan membunuh dari awal-awal lagi. Ini kerana zina itu menumpahkan benih hayat pada bukan tempatnya yang sebenar dan diikuti pula oleh keinginan mahu menghindarkan diri daripada kesan-kesannya dengan membunuh janin sebelum ia membentuk rupa atau selepas ia membentuk rupa, sama ada sebelum atau selepas ia dilahirkan di dunia.

Andai kata janin itu dibiarkan hidup, maka biasanya ia dibiarkan hidup dalam satu kehidupan yang buruk atau kehidupan yang hina, iaitu satu kehidupan yang disia-siakan dalam masyarakat. Zina itu juga merupakan satu bentuk pembunuhan terhadap masyarakat, di mana berkembangnya kejahatan zina yang menyebabkan kehilangan hubungan keturunan dan percampuran darah keturunan dan seterusnya kehilangan kepercayaan terhadap kehormatan dan anak serta mengakibatkan kehancuran ikatan-ikatan masyarakat dan akhirnya membawa keruntuhan seluruh masyarakat.

Zina turut dilihat sebagai satu bentuk pembunuhan dan penyebaran benih kemasyarakatan yang tempang, merendahkan martabat manusia, dan hilangnya rasa bangga terhadap keturunan dan jurai keluarga. Bayangkan, apabila seseorang itu tidak mengetahui asal usul atau jurai keturunan, pasti jiwa berasa tersisih dan dilanda gundah.

Keserakahan nafsu yang menjadikan nilai kehidupan semakin tidak selamat. Apabila dikuasai nafsu, manusia sangat mudah berkonflik, berbalah dan seterusnya berperang. Telah banyak tragedi berdarah yang berlaku disebabkan perbuatan zina, termasuk membunuh sesama manusia.

Imam Ahmad berkata: “Aku tidak mengetahui dosa yang lebih besar daripada dosa zina setelah (dosa) membunuh manusia.”

Bagi membendung perbuatan zina, Islam melarang pergaulan bebas bukan muhrim kerana ia mendorong lelaki dan perempuan berada dalam suasana mencurigakan dan ia dimulakan dengan khalwat. Menghias diri dengan wangian dan bersolek turut dilarang jika ia dilakukan untuk tontonan umum. Wanita digalakkan menghias diri semasa bersama suaminya, kerana ia bakal membangkitkan ghairah dalam keadaan halal.

Berhias dan kelihatan anggun dalam kelompok bukan muhrim akan menjerumuskan wanita dalam pelbagai masalah. Keinginan lelaki kepada wanita seksi akan menjadikan gelora nafsu tidak terkawal dan mendorong perbuatan rogol atau percubaan menggoda yang akhirnya menjurus kepada zina.
Islam menggalakkan perkahwinan kepada yang mampu, berpuasa kepada yang tidak mampu, melarang mengadakan halangan-halangan yang boleh menyekat perkahwinan seperti meletakkan mas kahwin yang terlalu tinggi. Islam menafikan ketakutan kepada kemiskinan dan kepapaan kerana mempunyai anak-anak yang ramai.

Adalah digalakkan supaya diberikan subsidi atau bantuan kepada orang-orang yang ingin berkahwin agar dapat memelihara kesucian diri. Islam menjatuhkan hukuman paling berat ke atas pelaku zina, juga ke atas mereka yang menuduh perempuan baik tanpa bukti melakukan zina.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Makluman dari (WADi)


1. Selamat datang ke Laman WADi

2. Laman WADi adalah laman berbentuk ilmu pelbagai namun lebih menjurus kepada keagamaan.

3. Metod penulisan berdasarkan pelbagai sumber.Sumber utama adalah Al-Quran, Al-Hadith, Athar, dan Ijmak ulama' .

4. Pelawat bebas untuk follow atau tidak blog ini.

5. Pelawat dibenarkan untuk menjadikan WADi sebagai bloglist anda jika bermanfaat.

6. Anda dibenarkan untuk mengambil mana-mana artikel dan penulisan WADi dengan memberi kredit kepada WADi. Jika itu membuatkan anda berasa keberatan (memberi kredit kepada WADi, maka anda tidak perlu berbuat demikian). Asalkan ilmu itu sampai kepada semua. Terpulang kredibiliti anda sebagai penulis.

7. Tidak ada copyright di WADi, apa yang ditulis disini adalah untuk disampaikan. Ilmu itu milik Allah.

8. Penulis merupakan insan biasa yang banyak kesilapannya termasuk ketika menulis. Jika anda terjumpa sebarang kekeliruan, kesilapan berkaitan permasalahan hukum, dalil, hadith, atsar dan sebagainya , sila maklumkan WADi melalui email. Teguran secara baik amat kami hargai.

9. Hubungi saya melalui email : addien90@yahoo.com

10. Selamat membaca, menimba ilmu dan menyebarkan ilmu.

Klik Klik