Sekadar gambar contoh |
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua permbaca WADi yang dihormati sekalian. Saya tidak tahu sebenarnya nak tulis entri tentang apa namun tiba-tiba tergerak hati dan ilham dari Allah untuk menulis mengenai campur aduk Mazhab dalam kehidupan. Anda pernah dengar situasi begini?. Sedia maklum negara kita kebanyakan umat Islam berpegang kepada Mazhab Syafie, dan ada juga yang berpegang kepada Mazhab lain seperti Maliki, dan Hambali. Namun terdapat segelintir umat Islam yang mencampurkan Mazhab atas sesuatu kepentingan. Contoh ketika berwuduk dia berpegang dengan cara dalam Mazhab Syafie dan batal wuduk dia berpegang dengan mazhab Hanafi dan sebagainya.
Adakah ini dibolehkan??
Seseorang muqallid yang mencampur aduk pendapat beberapa mazhab dalam satu masalah yang mempunyai beberapa cabang yang berkait, dinamakan sebagai talfiq.
Majmak Feqah Islamiy dalam persidangannya pada tahun 1414H di Brunei, membuat ketetapan bahawa talfiq dilarang dalam situasi berikut:
- untuk mengambil pendapat yang mudah semata-mata kerana hawa nafsu, atau menyebabkan terabai prinsip yang digariskan untuk mengamalkan rukhsah.
- menyebabkan ia berlawanan dengan hukum qadha'.
- menyebabkan berlawanan dengan suatu yang telah diamalkan secara taqlid, dalam satu-satu kes.
- menyebabkan berlawanan dengan ijmak.
- menyebabkan terjadinya satu keadaan campur aduk yang tidak pernah dipersetujui oleh mana-mana mujtahid pun.
Adapun mengikut beberapa mazhab kerana melihat kepada kekuatan dalil, dengan tidak membawa kepada talfiq, bukan satu kesalahan. Berkenaan mengambil pendapat yang paling mudah dalam semua masalah, ia jelas ditegah.
Dalam kitab 'Jamik Bayan al-Ilm Wa Fadhlih' karya Ibn Abdil Barr, dinukilkan kata-kata Sulaiman al-Taimiy,
Majmak Feqah Islamiy dalam persidangannya pada tahun 1414H di Brunei, membuat ketetapan bahawa talfiq dilarang dalam situasi berikut:
- untuk mengambil pendapat yang mudah semata-mata kerana hawa nafsu, atau menyebabkan terabai prinsip yang digariskan untuk mengamalkan rukhsah.
- menyebabkan ia berlawanan dengan hukum qadha'.
- menyebabkan berlawanan dengan suatu yang telah diamalkan secara taqlid, dalam satu-satu kes.
- menyebabkan berlawanan dengan ijmak.
- menyebabkan terjadinya satu keadaan campur aduk yang tidak pernah dipersetujui oleh mana-mana mujtahid pun.
Adapun mengikut beberapa mazhab kerana melihat kepada kekuatan dalil, dengan tidak membawa kepada talfiq, bukan satu kesalahan. Berkenaan mengambil pendapat yang paling mudah dalam semua masalah, ia jelas ditegah.
Dalam kitab 'Jamik Bayan al-Ilm Wa Fadhlih' karya Ibn Abdil Barr, dinukilkan kata-kata Sulaiman al-Taimiy,
"Jika kamu mengambil pendapat mudah dari setiap orang alim, maka terhimpunlah segala keburukan pada kamu". (2/91).